Gå til innhold

Trenger man luftgjennomstrømning på vannkjølte systemer?

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha meg en ny PC snart, og har bestemt meg for å kjøle den med Reserator XT. Jeg tenkte at det holder fint med bare vannkjøling og at jeg ikke trenger luftgjennomstrømning i kabinettet, men noen tenkte annerledes:

Når det gjelder luftstrøm selv om absolutt alt er vannkjølt så er det litt fordi slanger og en del andre ting utvikler varme.

Jeg lurer, hva mener folk på denne delen av forumet? Trenger man luftgjennomstrømning i et kabinett hvor absolutt alt er vannkjølt? Jeg skjønner at det kan være lurt for hovedkortet sin del, men hva hvis hovedkortet er 100 % vannkjølt, slik som med Asus Maximus Formula SE?

Mye av grunnen til at jeg går for et vannkjølt system er at jeg skal eliminere mest mulig støy fra vifter og slikt, og da er det så klart greit å kutte ut mest mulig på denne fronten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg svarer jeg også jeg, MiSP.. Selv om jeg er småfull og virkelig burde lagt meg..

Du har ikke kommet til en konklusjon hva gjelder skjermkort. Jeg har et 8800GTX, med vannkjøling, MEN, og et ganske stort MEN, jeg har en blokk som kun dekker gpu, og det er da et par komponenter igjen som trenger kjøling, minnet og mosfet blant annet. Derfor har jeg en vifte som blåser meget sakte over skjermkortet. Tro meg, jeg hører ikke den viften uten å konsentrere meg.

Du sier i den andre tråden din at flere vifter gir mer lyd, men dette blir faktisk marginalt mer lyd siden ingen av viftene alene vil ha et plagsomt støynivå. Du vil nok ikke merke forskjell på to vifter kontra tre om alle er stillegående.

Min konklusjon er som følger: Om absolutt alle deler i kabinettet ditt som utvikler varme er dekket av en vannblokk så vil du sikkert ikke merke så mye om du ikke har to ytterst stillegående vifter i tillegg. Men, jeg står på mitt, jeg vil absolutt ikke anbefale det i det hele tatt. To stillegående vifter er en billig forsikring mot overoppheting av ting man ikke skulle tro utviklet varme..

Lenke til kommentar
Du har ikke kommet til en konklusjon hva gjelder skjermkort. Jeg har et 8800GTX, med vannkjøling, MEN, og et ganske stort MEN, jeg har en blokk som kun dekker gpu, og det er da et par komponenter igjen som trenger kjøling, minnet og mosfet blant annet. Derfor har jeg en vifte som blåser meget sakte over skjermkortet. Tro meg, jeg hører ikke den viften uten å konsentrere meg.

Jo, jeg skal gå for de nye 8800GTS-kortene. :) Jeg tror (og håper) jeg kan bruke denne komplette vannblokken til dem; den passer i alle fall til de forrige GTS-ene. Hvis ikke, så går jeg for denne (kjernen) og denne (V-RAM). Holder ikke det?

Min konklusjon er som følger: Om absolutt alle deler i kabinettet ditt som utvikler varme er dekket av en vannblokk så vil du sikkert ikke merke så mye om du ikke har to ytterst stillegående vifter i tillegg. Men, jeg står på mitt, jeg vil absolutt ikke anbefale det i det hele tatt. To stillegående vifter er en billig forsikring mot overoppheting av ting man ikke skulle tro utviklet varme..

Jeg skal absolutt ha det i tankene. :) Mulig jeg bare ikke vet nå hvor stille vifter kan være, for PC-en jeg har nå bråker som fy, spesielt northbridge-kjøleren.

Men er selvfølgelig ikke noe man gjør om man har tenkt å overklokke mye :p

Jeg har faktisk tenkt å overklokke, spesielt CPU. :)

====================

Flere tilbakemeldinger er velkomne. :)

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Så lenge du har en vifte som drar ut luft så er det nok. Det opprettholder luftflyten nok.

En god MIST-16db vifte vil være bra. Den hører du ikke uten at du legger øret til den.

I kabinettet (Antec P182) følger det med to vifter som drar ut, og en intern ved harddiskene. Jeg tenker at jeg sikkert bør ha en ved harddiskene, ettersom jeg skal ha to Raptor-disker i RAID. Er dette feiloppfatning? Trenger ikke de kjøling?

Uansett så holder det vel med to vifter, da - en ved harddisker, og en som drar ut bak.

Lenke til kommentar

Du kan jo selvfølgelig la diskene dine stå ukjølt, om du ikke er spesielt glad i hva som er på diskene dine..

Å la vanlige disker stå uten kjøling vil jeg påstå er idiotisk. De utvikler ikke nærheten av den varmen som to raptorer vil gjøre, og således kan man tenke seg hva smart jeg synes det er.

S.M.A.R.T. avlesingene vil ikke være veldig gode, høye temperaturer er ikke noe elektronikk liker over lengre tid, som modzona indirekte sier.

Men, som jeg til tider hardnakket har påstått tidligere - Et par vifter vil knapt høre, men forskjellen for systemet ditt er signifikant.

Lenke til kommentar

Google gjorde en test for et par år siden om jeg ikke husker helt feil. Å da fant de ut at S.M.A.R.T var ubrukelig og at ekstra kjøling på harddiskene ikke hadde noe å si på den gjennomsnittlige levetiden på harddiskene sine.

Og har heller aldri værtborti en test som sier det motsatte.

Endret av MoDzoNa
Lenke til kommentar
Jeg lurer, hva mener folk på denne delen av forumet? Trenger man luftgjennomstrømning i et kabinett hvor absolutt alt er vannkjølt?

Nei, hvis absolutt alt er vannkjølt er det ingen flere komponenter som krever noen form for kjøling, og da har ikke luftgjennomstrømningen noen hensikt.

Men nå skal det godt gjøres og vannkjøle absolutt alt. ;)

Lenke til kommentar
Den sier ganske mye. Hvis du leser av db(a) ene.

De sier ikke så mye, egentlig. Jeg leste konklusjonen, og der stod det at viftene praktisk talt var like - ikke store forskjeller i det hele tatt. Og SilenX gir deg også gummifester, noe jeg ser på som positivt. Jeg så at det stod litt merkelige ting om den gamle 14dB(A)-modellen, men jeg skal altså ha den nye 11dB(A)-modellen.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Vil anbefale deg å sjekke litt mer hva du kan klare av kjøling med Reserator XT. Vurderer denne selv, men skal du drive å overclocke hvirker det som om den kan komme til kort, med tanke på GFX i tillegg. Zalman anbefaler det ihvertfall ikke.

Zalman

Endret av ilex
Lenke til kommentar
Vil anbefale deg å sjekke litt mer hva du kan klare av kjøling med Reserator XT. Vurderer denne selv, men skal du drive å overclocke hvirker det som om den kan komme til kort, med tanke på GFX i tillegg. Zalman anbefaler det ihvertfall ikke.

Zalman

Hvor ser du at Zalman ikke anbefaler det?

På Guru3D testet de Reserator XT, og hør bare hva de har å si:

Today we cooled down two hot components towards more than acceptable heat levels while being 100% utilized. A high-end GeForce 8800 Ultra graphics card and a Core 2 Duo Processor, both are dumping bulky amounts of heat into that water circuitry and the Reserator XT is very capable of cooling down the components more than sufficiently. In fact I believe that two water-cooled Ultra's in this system would not be an issue either.

Nå tror jeg heller ikke at 8800 GTS vil utvikle så mye varme som en Ultra - ifølge Wikipedia bruker Ultra 175 watt, mens de nye GTS-ene vil ligge på rundt 140 watt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...