SatanClaws Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Hei, har en Samsung 32" LCD tv med 720p støtte via DVI, har også HDTV fra CanalDigital, og bruker en HDMI til DVI omformer, har satt opp tuneren til 720P og det meste virker bra. MEN, jeg opplever at det er mye etterslep på hdtv sendinger, spesielt der det er raske bevegelser.. Dette er et fenomen som jeg aldri har når samme tv er tilkoblet pc og jeg spiller av hdtv video.. Så det er ikke dårlig tv som er feil.. Hvorfor skjer dette ?? Har god signalkvalitet, og rundt 75% på styrke.. Er det fordi Canal Digital sender i 1080I og jeg har en 720P tv? Idiotisk av Canal Digital at de ikke sender i 1080P.... Velger jeg 1080I på tuneren, så flimrer tv'n plagsomt mye på alt som står stille.. Lenke til kommentar
Bobben1 Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 (endret) Hei, har en Samsung 32" LCD tv med 720p støtte via DVI, har også HDTV fra CanalDigital, og bruker en HDMI til DVI omformer, har satt opp tuneren til 720P og det meste virker bra. MEN, jeg opplever at det er mye etterslep på hdtv sendinger, spesielt der det er raske bevegelser.. Dette er et fenomen som jeg aldri har når samme tv er tilkoblet pc og jeg spiller av hdtv video.. Så det er ikke dårlig tv som er feil.. Hvorfor skjer dette ?? Har god signalkvalitet, og rundt 75% på styrke.. Er det fordi Canal Digital sender i 1080I og jeg har en 720P tv? Idiotisk av Canal Digital at de ikke sender i 1080P.... Velger jeg 1080I på tuneren, så flimrer tv'n plagsomt mye på alt som står stille.. Det er riktig at alle interlace formatene vil gi "motion blur" på raske bevegelser men ikke på film siden det "knipses" betydelig færre bilder pr. sekund i filmproduksjoner i forhold til TV produksjoner av f.eks. sport. I filmproduksjoner så tas det ofte hensyn til den ekstremt dårlige dynamiske oppløsningen ved at det unngås raske kamerapanoreringer osv. Det er ikke Canal Digital (eller andre distributører) som bestemmer hvilket format HDTV kanalene sender i. Det er f.eks. heller ikke trykkeriene som bestemmer hvilket format avisene skal benytte 1080p er ikke et standardisert format for HDTV kringkasting. Det er 576i,720p og 1080i som er formatene som er valgt som standard for digital video broadcasting HELE Europa (faktisk i store deler av verden). Film i HDTV blir det neppe mye etterslep på siden det bare er "knipset" 25 bilder pr. sekund (eller 24 bilder pr. sekund). I 1080i,720p og 576i er det "knipset" 50 ganger i sekundet. Det kan også være LCD TV'n din som lager etterslep siden sport osv. inneholder mye mer informasjon som TV'n skal klare å oppdatere raskt. Det er jo et kjent fenomen at det er noe responstid på LCD TV'er og at man kanskje ikke skal stole helt på tallene som oppgis for responstid. Du vil ikke få etterslep med lav signalstyrke. Da vil du heller mangle bilde, eller bilde fryser, det blir STORE terninger osv. Jeg har selv 50 tommer Pioneer 507XA plasma og HDTV fra Canal Digital. Har til dags dato ikke vært særlig plaget med etterslep på HDTV kanalene (det er selvfølgelig en annen sak med mange av SD kanalene). Det er klart at det er noe motion blur på Premier League HD på CANAL+SPORT HD som sannsynligvis skyldes interlacingen men det er ikke plagsomt. Så lenge Sky i England produserer Premier League HD kampene i 1080i så blir det jo ikke noe 720p. Med 32 tommer så vil jeg nesten tro at du ikke har mulighet for å dra nytte av 1080p(eller 1080i) oppløsning med mindre du sitter 50cm fra TV'n. Det er mye som tyder på at behovet for 1080p (og Full HD 1080p TV'er) først og fremst gjelder når skjermen er større enn ca. 70 tommer og avstanden til skjermen er de vanlige 2.7 meterene. På Recordere.dk antydes det 80tommer... http://www.recordere.dk/indhold/templates/...3&zoneid=24 Endret 25. november 2007 av Bobben1 Lenke til kommentar
SatanClaws Skrevet 25. november 2007 Forfatter Del Skrevet 25. november 2007 Hm.. jeg får ikke etterslep når jeg bruker PC-en som kilde til HD-Signaler. 720p på en 32" er perfekt, det klager jeg ikke på... Men poenget mitt er: sendes HD pakken til CanalDigital som et 1080I signal, som deretter omgjøres til 720p av dekoderen ?? eller er det 2 forskjellige signaler ?? Jeg vet at en P tv vil flimre med I signaler.. Men dette etterslepet er irriterende, det er ikke tegn på etterslep når jeg ser vanlige 570p signaler. Bare på Canal + Hd, Discovery hd, Silver Hd, Voom Hd, Nat Geo Hd Jeg har prøvd mange forskjellige 720P filmer og spill på PC-en, på samme tv og da er det ikke tegn til etterslep. Det er med 1360x768x32 60hz. som er "native" oppløsinga til tv'n Forskjellen på 1080I og 1080P er vel at I går i 30hz, mens P går i 60hz ? Kan det være tuneren til CanalDigital ? Lenke til kommentar
Bobben1 Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Hm.. jeg får ikke etterslep når jeg bruker PC-en som kilde til HD-Signaler. 720p på en 32" er perfekt, det klager jeg ikke på... Men poenget mitt er: sendes HD pakken til CanalDigital som et 1080I signal, som deretter omgjøres til 720p av dekoderen ?? eller er det 2 forskjellige signaler ?? Ja alle HD kanalene sendes i 1080i. For å unngå konvertering i dekoderen så må du velge at dekoderen skal gi ut 1080i ( men da kan du selvfølgelig få problemer med skalering/deinterlacing i TV'n dersom den ikke er 1920x1080 native) Jeg vet at en P tv vil flimre med I signaler.. Men dette etterslepet er irriterende, det er ikke tegn på etterslep når jeg ser vanlige 570p signaler. Bare på Canal + Hd, Discovery hd, Silver Hd, Voom Hd, Nat Geo Hd Jeg har prøvd mange forskjellige 720P filmer og spill på PC-en, på samme tv og da er det ikke tegn til etterslep. Det er med 1360x768x32 60hz. som er "native" oppløsinga til tv'n Forskjellen på 1080I og 1080P er vel at I går i 30hz, mens P går i 60hz ? Kan det være tuneren til CanalDigital ? Jeg er enig i at det virker som du har et litt merkelig problem. Med min Pioneer så flimrer bildet kun når jeg velger 720p som ut signal og ser på 1080i HDTV sendinger. Det tyder på en ganske simpel de-interlacer i dekoderen (akkurat som forventet). Hvis TV'n din flimrer (bildet "dirrer" vertikalt) så kan det tyde på en ganske simpel de-interlacer i Samsungen din. Egentlig skulle det være ganske enkelt for TV'n å de-interlace 1080i til 1080p men det blir sannsynligvis mye mer komplisert når skjermen ikke er 1920x1080 native. Progressive video kan være 24Hz,25Hz,50Hz,60Hz og enda flere varianter tror jeg. 1080i er 50Hz med 25 hele bilder pr. sekund. Ofte er film,serier osv. produsert i enten 24 eller 25 bilder pr. sekund. Det kan jo være at det blir litt vel mye bildekonverteringer siden du med 720p i dekoderen vil få dobbelt konvertring pga. 1360x768 oppløsning i TV'n. Lenke til kommentar
SatanClaws Skrevet 25. november 2007 Forfatter Del Skrevet 25. november 2007 Fant problemet, slo av Digital Noise Reduction på tv'n. Sikkert for mye data for tv'n å behandle... Lenke til kommentar
Bobben1 Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Fant problemet, slo av Digital Noise Reduction på tv'n. Sikkert for mye data for tv'n å behandle... Så bra da Det første jeg gjorde med min Pioneer 507XA var å slå av absolutt alt som har med støyreduksjon å gjøre. MPEG støyreduksjonen i Pioneeren gir også etterslep og da foretrekker jeg heller MPEG støyen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå