Gå til innhold

Problemer med bilen


Heimert-kongen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det du må gjøre da er å kontrollere at servobremsen på lyktegløderen ikke er utslitt. Det kan føre til at frontlyktbremsefjera begynner å korrodere og da er bare automatgirolje en midlertidig løsning. Kjører du slik lenge risikerer du diffusjon av oljen i lyktefilteret.

Lenke til kommentar
Ok, men nå har rotasjonslagerfortoneren også slått seg vrang. Men det en lett å fikse om man har dieselblanda diffolje og rattavtrekker.
Det må du forresten aldri finne på. :ohmy:

 

Sludrekløyva må holdes bedre sammen med sentrallåsen om rotasjonslagerfortoneren har slått seg vrang. Det skyldes nemlig at forkludringsprestatøren har overladet inngangene på koblingsantennen. Om dete ikke blir fikset riktig vil overlading av undertrykksmekanismen i motorreaktoren forårsake nedsmelting av radiatorpludreplappen. Og da sliter du.

Lenke til kommentar
Ok, men nå har rotasjonslagerfortoneren også slått seg vrang. Men det en lett å fikse om man har dieselblanda diffolje og rattavtrekker.
Det må du forresten aldri finne på. :ohmy:

 

Sludrekløyva må holdes bedre sammen med sentrallåsen om rotasjonslagerfortoneren har slått seg vrang. Det skyldes nemlig at forkludringsprestatøren har overladet inngangene på koblingsantennen. Om dete ikke blir fikset riktig vil overlading av undertrykksmekanismen i motorreaktoren forårsake nedsmelting av radiatorpludreplappen. Og da sliter du.

Det er ikke noe problem. Det er bare å kontrollere at dreiediodene fungerer med jevne mellomrom slik at ikke nødampullene i friksjonsfordamperen blir underkjølte.

Endret av premium
Lenke til kommentar

Vil bare minne om at det kan være greit å sjekke dyseflensemodulatoren i ny og ne. Den kan forårsake stopp når du minst har lyst på det! Byttet et par slike i fjor, og særlig på gamle franske biler. Da må man ut med støttehjulsstaget, T-slangene og til og med grencoilen. Et helvet.

Lenke til kommentar

Opplevde også noe lignende, men hos meg viste det seg at det var svinghjulet som hadde punktert. Dette var på en 1957 modell DAF 1300, og som alle vet sitter jo både viskoseflottøren og fluxinjektoren boltet over toppdekselet. Når jeg endelig fikk av dette viste det seg at det var hele 8 ventiler her, så jeg ble litt usikker på hvor jeg skulle ha bøteskummet, men tok det i to'ern (som var nærmest), og det viste seg at det hjalp.

 

Bør jeg eventuelt svinge innom en tannlege og få svinghjulet regulert og plombert, og i såtilfelle hvor mye moms betaler man for dette? Kan jeg trekke det fra i selvangivelsen under punkt 5.4.7 (fradrag for ånsinger)?

 

Er veldig usikker her.

Lenke til kommentar
Bør jeg eventuelt svinge innom en tannlege og få svinghjulet regulert og plombert, og i såtilfelle hvor mye moms betaler man for dette? Kan jeg trekke det fra i selvangivelsen under punkt 5.4.7 (fradrag for ånsinger)?

 

Er veldig usikker her.

 

Nei, det er ikke nødvendig å ta turen innom tannlegen, bare fjern lokket på drivknuteregulatoren, sett den over lekasjepunktet, for så å pøse på med litt syreregulert manifoldvæske. Vent en time eller to, for så å teste med en coilstrammer om den sitter som den skal. Normalt skal vel et moment på mellom 20-30Nm holde, hvis du fremdeles er usikker vil jeg anbefale å prøve med en trafogaffel.. noe jeg regner med alle hobbymekkere som du har.

 

Mht til selvangivelsen har du et punkt 6.3.4, §23.b, vers 38 ("Skatteetatens brev til bermen" for de uten 5årig revisorutdannelse) som omhandler fradrag for løsunger, telefonselgere og generelle svinghjulsutgifter.

 

Lykke til =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...