Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Male panel-nødvendig med Lady panel maling?

Anbefalte innlegg

Hei, skal male gammel panel. Huset er ca fra rundt 1940-1950. Har skjønt at det ikke er noen snarveier med kvistlakk og grunning, så det er jeg forberedt på. Men så er spørsmålet hva slags maling jeg må bruke. Trodde i utgangspunktet at vanlig vannbasert maling funket greit, men så ser jeg at Lady har en egen panel maling. Denne er dog rimelig dyr, 350 kr for 3 l, mot ca 200 for 10 l vannbasert. Hvis vannbasert ikke er noe særlig, vil det være stor forskjell på vanlig oljebasert maling og en spesial maling til panel? Prøver å gjøre det så billig som mulig, så hvis vannbasert funker greit går jeg for det.

Håper på noen gode tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Riktig med det at du må ta kvistlakk (2 strøk) og grunning (heftgrunn kan være ganske greit). Hvis det er blank maling, så må du huske på å vaske og slipe det ned:)

Vannbasert er like bra som oljebasert nå til dags.. i hvertfall innvendig.

nordsjø har jo noe som heter vegg og panel mener jeg, som er veldig bra, samt den overnevnte Lady panel.

jotaplast eller bindoplast er jo også bra mailing til innvendig panel da.

Selv ville jeg vel gå for nordsjø sin, eller Lady. Kanskje litt dyrere, men pris eter kvalitet gjelder for den malingen. Så bruk vannbasert. YL-gruppene er ikke det aller beste å trekke inn uten så god ventilasjon.

Lenke til kommentar

Jeg tror det holder å mattslipe panel, fjerne slipe støv, og så male.

Så gammel panel er så tørr og fin, at jeg tviler på at kvister blir noe problem her. Muligens grunning må til, men avhenger av tilstand etter sliping. 10% fortynning på første lag burde i grunn holde + et eller to topp lag.

Om det blir for mye grunning og maling osv kan det nesten være lønnsomt å vurdere mdf panel (med mindre man verdsetter ekte). Får du fra 66kr plata umalt på byggmax.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Start behandlingen slik.

Slip svakt med sandpapir, slik at du får bedre vedheft og jeg råder deg til å bruke vannbasert nå siden oljebaserte produkter er på vei ut. Ta og vask over slik at du får vekk alt støv og drit og møkk. Bruk kvistlakk ellers er det stor sjangse for at det vil blø igjennom og da får du stygge merker. Bruker du vannbasert må du ta to strøk. Etter det grunner du panelet, kan da bruke heftgrunn som er nevnt. Tror Nordsjø har en vegg og panel maling. Mener at Vi har den inne hos oss på Farveglede. Ta så to strøk med den, men tviler egentlig på at du MÅ ha en panel maling. Skal gå fint med vannbasert maling.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...