FOOrK Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Hvorfor viser den for lite? under oppstart i bios når den gjennomfører en sjekk på ram'en, så teller den opp 4xxxxxxxxx kb et eller annet, altså 4gb Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Les sticky så har du svaret https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=525806 Lenke til kommentar
FOOrK Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 takker her er forøvrig svaret dersom noen annen skulle søke opp / se min topic: 22. Jeg har 4 GB RAM. Hvorfor viser Windows bare 3 GB? (christopher909) Dette er et problem for alle med 32-bit operativsystem. Et 32-bit operativsystem kan ikke bruke minneadresser som er større enn 32 bit, altså 2^32 forskjellige adresser. Dermed blir det heller ikke mulig å adressere mer enn 2^32 byte minne, altså 4294967296 byte eller 4 GB. Da tenker du kanskje at "Ja, men hvorfor får jeg ikke opp 4 GB RAM da? De skal jo gå akkurat.". Det er fordi en god del av maskinvaren din (blant annet PCI, PCIe, AGP, brikkesett osv) tar opp mange minneadresser. Hvor mange adresser maskinvaren din tar opp er helt individuelt. F.eks vil et skjermkort med mye minne ta opp mange adresser (f.eks vil 512 MB grafikkminne ta opp 512 millioner adresser som kunne ha blitt brukt til systemminnet). Vanligvis forsvinner det totalt mellom 0,5-1,5 GB, og du vil dermed ikke ha mer enn 2,5-3,5 GB tilgjengelig i operativsystemet hvis du har 4 GB RAM. Den beste løsningen er å skifte til et 64-bits operativsystem. Både UNIX, GNU/Linux og Windows (XP, 2003 og Vista) finnes i 64-bit-utgaver. Men selv om du skifter til et 64-bit operativsystem, så er det ikke nødvendigvis sikkert at du får 4 GB RAM tilgjengelig. Både prosessoren (minnekontrolleren), BIOS og prosessoren må kunne bruke minneadresser som er større enn 32 bit (vanligvis støtter de 36 eller 40 bit på nyere systemet) Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Slenger meg på her, men lurer på noe annet... noen som har hørt om store problemer med ting som Crysis/Bioshock/Halflife2, adobe8pro, adobe elements6 og opera i Vista64? kjekt med 64bit hvis man skal ha 4gb ram... Lenke til kommentar
TrooperTom Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Jeg har kjørt med Vista x64 i et halvt års tid og er meget fornøyd med det. Jeg spiller mye av de nyeste spillene og de fleste driverene begynner å bli ganske bra nå. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Samme erfaring her. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Vista 64 fungerer like bra som 32 hos meg, synes faktisk det virker litt kjappere, når det i tillegg utnytter all ram, ja da er alt bare fryd og gammen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå