Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

lang tid for oppvarming av varmtvanns-tank?

Anbefalte innlegg

til min store overaskelse så merket jeg at jeg bare hadde kaldt vann i krana i stad, etter litt feilsøkning viser det seg at det er sikringen som har gått.

jeg har slått den på igjen nå, og alt ser bra ut, men hvor lang tid er det til jeg kan kose meg i dusjen med varmt vann?

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tanken måler 166 liter, og har effekt 2000 W. Vann har varmekapasitet 4180 J/[kg*K] (eller J/[liter*K], om man vil). Antar at vannet skal varmes opp fra 5 til 75 ° C, altså 70 K.

t = 166 * 70 * 4180 / 2000 = 2,4 * 10^4 s = snaut 7 timer

Meget bra gjettet, perpyro!

Lenke til kommentar

En effekt på det dobbelte ville ført til at du måtte hatt 20AMP Sikringer, og mye tykkere ledning osv.

2KW er normalt for varmtvannstanker rundt 200L. Kvalitet med henhold til isolasjon osv hvor lang tid det tar å varme opp, men tiden er som det sies 7-8 t på en helt kald tank til normaltemp.

Vanligvis skal tanken bare varme opp det varme som er byttet med det kalde og trenger derfor ikke ha så stor effekt.

Mulighet er jo en som varmer vannet du trenger der og da, og da helst via gass pga svært høy effekt.

Lenke til kommentar

har akkurat kommet tilbake fra en greie, det var kondens i den boksen ledningene var, som gjorde at sikringen gikk, jeg har sjekket for lekasje, ingenting funnet, så den er nok ok.

Men jeg fant ikke sikringen på tanken før nå, så jeg regner med at jeg får tilbake vannet mitt i løpet av dagen :)

Lenke til kommentar

På selve tanken befinner det seg en termostat og en overtemperatursikring.

Overtemperatursikringen løser ut på 99 grader og må resettes manuelt ved å trykke inn en rød knapp på selve overtemperatursikringen

Om det er/var kondens i tanken er ikke dette nok til å ta sikringen på kursen.

Vann leder strøm men ikke nok til å overbelaste kursen.

Er taken eneste forbryukeren på kursen burde du få en fagmann til å feilsøke på tanken.

Lenke til kommentar

mulig å bytte deler på tanken selv?

har sjekket litt, ganske sikker på at det er varmeelementet som har gått, og den er det jo bare skru av ledningene, å ta den ut og sette inn en ny og feste ledningene igjen, får ikke ødelagt så mye ved å gjøre det.

evt hvor får jeg tak i nytt varmeelement?

Lenke til kommentar

Jeg en leilighet, så det er ikke min.

Det er vel strengt tatt huseieren sitt problem, men tenket jeg bare kunne ordne opp selv, men kjøp av ny tank blir vel kanskje litt mye.

Det er en gammel tank ja(30 år), tror jeg får ringe dem i morgen og få de til å fikse det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...