aklla Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 (endret) til min store overaskelse så merket jeg at jeg bare hadde kaldt vann i krana i stad, etter litt feilsøkning viser det seg at det er sikringen som har gått. jeg har slått den på igjen nå, og alt ser bra ut, men hvor lang tid er det til jeg kan kose meg i dusjen med varmt vann? Endret 22. november 2007 av aklla Lenke til kommentar
Steina Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Spørs jo vel på størrelsen på tanken og hvor mye effekt den er på, men er den sånn passe stor så regner jeg med at du må vente en dag? Lenke til kommentar
Lacim Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 (endret) Hvor mange liter er tanken på? Hvor stor effekt er det på varmeelementet? Finn ut det så kan du regne ut selv. Dersom tanken er av normal husholdningsstørrelse og effekt, vil det ta litt over en time. Endret 22. november 2007 av Sihar Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Flyttet fra OT-baren Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 (endret) aner verken størrelse eller effekt, den er bygget inn i ett skap, og jeg får ikke sett, men den er ca 1m høy. Vannet er ca 17 grader nå :/ edit: den er 166 liter og 2KW effekt Endret 22. november 2007 av aklla Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 (endret) Regner med at den er ferdig oppvarmet etter en 7 - 8 timer. Er nå min erfaring etter å ha tømt varmtvannstanken noen ganger. Endret 23. november 2007 av perpyro Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Dersom sikringen har gått kan det være lurt å ta en sjekk. Sikkringer går normalt ikke sånn uten videre. Slike tanker har vel en levetid på ca 20 år sies det Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Tar det som en selvfølge at det er flere ting som går på V.V.T. kursen, gjør det derimot ikke det så kan det fort være feil på tanken som Rune-B skriver. Er det hårføneren som tar tatt den så er det bare å vippe den opp og forsøke på nytt. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Tanken måler 166 liter, og har effekt 2000 W. Vann har varmekapasitet 4180 J/[kg*K] (eller J/[liter*K], om man vil). Antar at vannet skal varmes opp fra 5 til 75 ° C, altså 70 K. t = 166 * 70 * 4180 / 2000 = 2,4 * 10^4 s = snaut 7 timer Meget bra gjettet, perpyro! Lenke til kommentar
Lacim Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Merkelig lav effekt på det varmeelementet må jeg si. Var av den oppfatning at slike var på minst det dobbelte, samt at kapasiteten på tanken var noe lavere. Så feil kan man ta Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 En effekt på det dobbelte ville ført til at du måtte hatt 20AMP Sikringer, og mye tykkere ledning osv. 2KW er normalt for varmtvannstanker rundt 200L. Kvalitet med henhold til isolasjon osv hvor lang tid det tar å varme opp, men tiden er som det sies 7-8 t på en helt kald tank til normaltemp. Vanligvis skal tanken bare varme opp det varme som er byttet med det kalde og trenger derfor ikke ha så stor effekt. Mulighet er jo en som varmer vannet du trenger der og da, og da helst via gass pga svært høy effekt. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Slike direktevarmere finnes også i elektriskutgaver men de drar en del effekt når de varmer vann og da snakker vi mye mere en 2KW. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. november 2007 Forfatter Del Skrevet 24. november 2007 har akkurat kommet tilbake fra en greie, det var kondens i den boksen ledningene var, som gjorde at sikringen gikk, jeg har sjekket for lekasje, ingenting funnet, så den er nok ok. Men jeg fant ikke sikringen på tanken før nå, så jeg regner med at jeg får tilbake vannet mitt i løpet av dagen Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 På selve tanken befinner det seg en termostat og en overtemperatursikring. Overtemperatursikringen løser ut på 99 grader og må resettes manuelt ved å trykke inn en rød knapp på selve overtemperatursikringen Om det er/var kondens i tanken er ikke dette nok til å ta sikringen på kursen. Vann leder strøm men ikke nok til å overbelaste kursen. Er taken eneste forbryukeren på kursen burde du få en fagmann til å feilsøke på tanken. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. november 2007 Forfatter Del Skrevet 25. november 2007 mulig å bytte deler på tanken selv? har sjekket litt, ganske sikker på at det er varmeelementet som har gått, og den er det jo bare skru av ledningene, å ta den ut og sette inn en ny og feste ledningene igjen, får ikke ødelagt så mye ved å gjøre det. evt hvor får jeg tak i nytt varmeelement? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Hvilket merke og modell er tanken din? De norsk produserte (oso og et til burde være null problem)..... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. november 2007 Forfatter Del Skrevet 25. november 2007 det er en oso ja, så litt på den, er bare å skru av 3 skruer og dra den ut(joda, jeg har gjort det, og den er ødelagt) men hvor får jeg tak i det, har sett litt rundt på nettet, men ikke funnet noe Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Ring til OSO, de holder til i hokksund. De kan sikkert hjelpe deg med en. Om tanken begynner å bli gammel, så kanskje det er like greit å bytte til en ny? Er den ikke det så er det 10 års garanti på de. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. november 2007 Forfatter Del Skrevet 25. november 2007 Jeg en leilighet, så det er ikke min. Det er vel strengt tatt huseieren sitt problem, men tenket jeg bare kunne ordne opp selv, men kjøp av ny tank blir vel kanskje litt mye. Det er en gammel tank ja(30 år), tror jeg får ringe dem i morgen og få de til å fikse det Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 30år, da er det kanskje på tide, selv om det er en oso. Ring huseier å be de bytte. Ny tank koster 2499 eller noe sånt på bauhaus (oso 120). Så få de til å bytte den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå