Gå til innhold

Skjermen knitrer som fyrverkeri!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt småknitring når den slår seg av/på inn/ut av standby er ikke så uvanlig. Hvis det blir værre og værre så kan det være et godt tegn på at den er i ferd med å ta kvelden. Har brukt en skjerm før som oppførte seg akkurat sånn. En dag sa det bare *Smell!* så var den helt død. Ikke no gnister, røyk eller flammer eller noe. Bare et middels høyt smell. (Omtrent som en liten kinaputt).

Lenke til kommentar

Små transistorer tørker ut over tid. Knitring er derfor normalt inntil smellen(e) kommer. Det er nok like før skjermen din kan kalle seg RIP.

2 av mine har tatt samme vei. Ganske ufarlig hvis skjermen slås helt av når man ikke er tilstede.

Lenke til kommentar
Små transistorer tørker ut over tid. Knitring er derfor normalt inntil smellen(e) kommer. Det er nok like før skjermen din kan kalle seg RIP.

2 av mine har tatt samme vei. Ganske ufarlig hvis skjermen slås helt av når man ikke er tilstede.

Er kondensatorer som tørker ut men... Er forsåvidt kondensatorene som gjør at man kan få støt selv om skjermen er slått av.

Hyling/piping kan forresten komme av slark i spoler/løse spoler. :)

Lenke til kommentar
Er kondensatorer som tørker ut men... Er forsåvidt kondensatorene som gjør at man kan få støt selv om skjermen er slått av.

Du har selvfølgelig rett.... Rettelse, ny feil følger....

Små duppedingser da?

:-?

Uten strøm i over 20 sek. rensker ut reststrømmer.

Lenke til kommentar
eg har ein dawo skjerm den hyler viss den står lenge på og viss eg spiller foreksempel cs bf 1942 har prøft å stille hersen den står på 60 no dritt skjerm.... :D

Det han prøver og si er vel dette:

Jeg har en Daewoo skjerm. Den hyler hvis den står på lenge og hvis jeg spiller f. eks CS eller BF 1942. Har prøvd å stille Hertz'en, men den står på 60 Hz. Drittskjerm....

Herregud da, mann! Jeg brukte sikkert 3 minutter på å skjønne hva du egentlig mente. Kan du ikke være så snill å bruke et punktum eller et komma innimellom? Er sikker på at kriger har blitt startet på grunn av misforståelser omkring tegnsetting.

Til temaet: Tror du skal tenke på å åpne sparebøssa og tenke på å investere i ny skjerm snart. Bruk powerknappen på skjermen når du forlater maskinen. Jeg hadde personlig røska ut nettstøpselet også. Stoler ikke på skjermer/tv-apparater som begynner å bli gamle pga. brannfaren. Har nemlig vært ute for "eksploderende" TV-apparat med påfølgende branntilløp. Ha det i bakhodet.

:yes:

Lenke til kommentar

Du har selvfølgelig rett.... Rettelse, ny feil følger....

Små duppedingser da?

:-?

Uten strøm i over 20 sek. rensker ut reststrømmer.

Duppedingser duger! :) Men 20 sekunder er desverre ingen garanti. Er ganske høye spenninger ute & går i skjermer. Sjansen for et fatalt støt (altså dødelig) er temmelig liten så lenge strømmen er skrudd av. Men du merker det! :)

Typisk spenning på et bilderør er ca. 25000Volt

Lenke til kommentar

:woot:

når alle folk uten peiling har uttalt seg , vil du kanskje ha et svar ?

Det er overslag i linjetrafoen, ei-lysbue.

-den vil slutte å virke en gang.

-ny linjetrafo koster 600-1000kroner inkl jobb (trafoen koster 300-500)

-feilen skyldes produksjonsfeil i selve trafoen.

-det er ikke farlig å sitte foran monitoren , men ikke la den stå på uten tilsyn i tilfelle det er mye støv inni.

en kompetent readio/tv reperatør fixer det.

Lenke til kommentar
Jaja, nå solgte jeg en komplett PIII-maskin og slengte med denne skjermen med beskjed om ar den sang på siste verset. Han ga den en god kakk midt oppå, og vips: Den fungerer prikkfritt!

Luringen... 2000kr betalte han...

Hehehe utrolig hva en slik "kakk" kan gjøre noen ganger.. Enten så blir tingen god som gull eller tar kvelden for godt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...