Mads-b Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Som tittelen sier, vil jeg kjøre et program som vanlig bruker (conky vil det). Programmet heter nvclock, og jeg vil ha clock, info og grafikkortnavn fra det. Problemet er bare at programmet outputter "bussfeil" om jeg kjører det som non-su. Hvordan gir jeg normalbrukeren min tilstrekkelige rettigheter til dette programmet? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 (endret) Pass på at fila du kjører er eid av root, og 'chmod +sx /path/til/nvclock'. Tror det skal funke. Den skifter brukeren til eieren av fila når den kjøres (setuid). Ikke misbruk denne muligheten, det kan skape store sikkerhetshull om man gjør det på feil typer programmer etc. Endret 22. november 2007 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 Æh... hvor er nvclock installert? Jeg har rotet meg bort i mappestrukturen før.. Trenger også å finne ktorrent executable så jeg kan knytte den til .torrent filer med swiftfox. Veldig greit at vi bruker samme distro da, for da er vel mappestrukturen den samme Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 for å finne programmer eller andre ting som ligger i PATH: $ whereis nvclock Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 Damn, fremdeles bussfeil. Er det noe jeg må aktivere rettigheter til? Prøvde en chown <bruker> /usr/bin/nvclock også, men det hjelper ikke. Hva er bussfeil? Jeg gjetter at brukeren ikke får tilgang til bestemte busser, amirite? Hvordan fikse? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Hm, det var rart. Med setuid-bit'en satt, skal det være akkurat som å kjøre den som root (sålenge root er satt som eier). Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 23. november 2007 Forfatter Del Skrevet 23. november 2007 Æh.. jeg gjorde som du sa, nå, etter litt opprydding av pakker (mye gnome drit). Viser output fra console: [root@BlackBox mads]# chown root /usr/bin/nvclock [root@BlackBox mads]# chmod -sx /usr/bin/nvclock [root@BlackBox mads]# exit exit [mads@BlackBox@~]$/usr/bin/nvclock -T bash: /usr/bin/nvclock: Ikke tilgang What to do? Lenke til kommentar
Canute Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Æh.. jeg gjorde som du sa, nå, etter litt opprydding av pakker (mye gnome drit). Viser output fra console: [root@BlackBox mads]# chown root /usr/bin/nvclock [root@BlackBox mads]# chmod -sx /usr/bin/nvclock [root@BlackBox mads]# exit exit [mads@BlackBox@~]$/usr/bin/nvclock -T bash: /usr/bin/nvclock: Ikke tilgang What to do? Skal det ikke være +sx ? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 +'en er vesentlig ja.. - skrur jo AV funksjonen.. Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 24. november 2007 Forfatter Del Skrevet 24. november 2007 Jepp, du har rett. Da er vi tilbake til bussfeil.. [mads@BlackBox@~]$nvclock -T Bussfeil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå