md_86 Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Hei. Jeg har tapt en del tusen på børsen i år, som følge av dårlige tider... Aldri har jeg forstått meg på dette med skatting av aksjer. Det er vel snakk om at man kan føre opp tap av aksjer i ligningen. Men hvordan går jeg frem da? Får jeg refundert tape, da eller? Setter stor pris på svar Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Tap er fradragsberettiget ved likningen under kapitalutgifter. Du får etterhvert ei "lefse" med ark i posten fra skattedirektoratet hentet fra VPS som viser aksjebeholdning og realiserte (solgte) aksjer med tilhørende verdier. Sjekk denne for det er ikke sikkert alt er med. F.eks. selskaper børsnotert i Norge, men registrert i utlandet var det mye surr med ifjor. Mange opplevde også svært mye feil i disse oppgavene. Du kan gå inn i Altinn-helvete og få fram de nødvendige skjemaer (som jeg ikke husker nummeret på i farten) og sende disse beholdnings- og realisasjons-oppgavene som elektroniske vedlegg til selvangivelsen. Selv om dette er noe helsikkes knot i Altinn er det nok likevel den beste måten levere på. Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Husk at du får trukket fra tapet det året du selger aksjene med tap, så hvis du har veldig mye tap, så mye at du ikke får nyttiggjort deg hele tapet fordi du da vil stå med negativ inntekt, bør du vente med å selge noen av aksjene du har tapt på til neste år, for å benytte tapet da. Har du tidligere urealisert gevinst på aksjene, gevinst du ikke har skattet av, vil dette også minske hvor mye tap du kan trekke fra på inntekten din. I praksis får du trukket fra differansen mellom det du betalte når du kjøpte aksjene og det du fikk da du solgte dem (hvis du solgte dem for mindre enn du kjøpte dem for) og dermed får du mindre inntekt som du trenger å skatte 28% av. Så i praksis får du refundert 28% av det du har tapt på aksjene siden du kjøpte dem. Hvis du har inntekt å veie dette opp mot. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå