Gå til innhold

Noen som går på IB? Hva syns dere?


Helpel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har gått IB på Trondheim Katedralskole, og anbefaler det meget sterkt. (På Katta i Trondheim er det bare de to siste årene som er IB, da. Førsteåret på videregående er vanlig allmenn).

Jeg er veldig glad for at jeg valgte IB fremfor vanlig allmenn. Vi hadde da færre fag, men mer fordypning i fagene. F.eks. hadde vi god fordypning i fysikk og matematikk (og evt. kjemi/biologi), som kan hjelpe deg veldig hvis du ønsker å fortsette med dette på universitetsnivå. Du velger selv hvilke fag du vil fordype deg i (ta som High Level).

Jeg var veldig fornøyd med opplegget på alle måter, og anbefaler det over vanlig allmenn anyday.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ja! Du burde ta IB! :D

Jeg går på IB-Berg nå, og det er veldig mye bedre en allmen. Det du lærer er på et helt annet nivå, og det gir deg klare fordeler når du søker skole. De største fordelene får du hvis du søker i utlandet etterpå, men du får også store fordeler når du søker i Norge. Hvis du forstår Engelsk ganske bra, burde du søke^^

:D:D:D

Lenke til kommentar
Ja! Du burde ta IB! :D

Jeg går på IB-Berg nå, og det er veldig mye bedre en allmen. Det du lærer er på et helt annet nivå, og det gir deg klare fordeler når du søker skole. De største fordelene får du hvis du søker i utlandet etterpå, men du får også store fordeler når du søker i Norge. Hvis du forstår Engelsk ganske bra, burde du søke^^

:D:D:D

Har engelsk familie og sånn,så engelsken er ikke noe problem. Men hvordan er matten og norsken der?

Lenke til kommentar

Vil bare gjøre deg oppmerksom på at du må være svært motivert og engasjert i skolefag hvis du vurderer å søke på IB. Nivået er internasjonalt, dvs at nivået er likt i alle land som tilbyr IB ved skolene, og dette nivået er langt høyere enn i tilsvarende fag på allmenn, spesielt realfagene matte, kjemi, fysikk og biologi.

IB er egentlig en utrolig bra mulighet for de som ønsker å studere i utlandet, men også en stor fordel for de som vil studere i Norge. Det er haugevis av muligheter for alskens ekstrapoeng og slikt, og det vil se veldig bra ut på det endelige vitnemålet ditt, såkalt IB-diploma.

Lenke til kommentar

Bergelev som går på allmenn her...

 

Som nevnt kan man kun gå på IB de to siste årene av vgs, og for deg betyr det at du søker akkurat likt som alle andre 10. klassinger uansett om du vil på IB eller ikke.

 

Men, på Berg begynte de for to år siden et prøveprosjekt (som jeg antar at har blitt fast opplegg innen nå) hvor en av 1. klassene, 1F, kjører på med naturfagene på engelsk og legger opp til å være en slags "Pre-IB"-klasse. Og, selvom denne klassen følger vanlig 1. klassepensum, blir det et slags IB-preg over klassen, på godt og vondt.

 

Selv gikk jeg i denne "Pre-IB"-klassen det første året mitt (går nå i 3.). Selvom jeg da merket at IB ikke var noe for meg, og at jeg derfor fortsatte på allmenn på Berg de neste to årene, kan det godt tenkes at det er noe for deg. IB er nemlig som sagt ikke noe for alle, pga. det høye nivået på pensum og de høye kravene som stilles til deg som elev. I tillegg er det ikke til å komme bortifra at en del IB-elever er noe spesielle, igjen, på godt og vondt. Men selvom en del av er litt rare (de holder seg stort sett for seg selv), er det også noen som er helt normale og oppgående mennesker. Mange av disse er mine venner, og selvom de er noe mer opphengt i ToK-essays, sine egne interne IB-vittigheter osvosv. evner de også å ha det like gøy som oss allmennelever når annledningen byr seg.

 

Såå, hvis du lurer på om IB er noe for deg, kan denne "Pre-IB"-klassen på Berg anbefales. Her finner du nokså raskt ut om dette passer for deg og om det er dette du vil med livet ditt, samtidig som alle muligheter fremdeles er åpne.

Lenke til kommentar

IB er greit, fin avveksling hvis man er lei det norske skolesystemet, men det er ikke noe kur hvis man er skolelei generelt. Jeg kjedet meg i det norske systemet og ville ha litt utfordring, men det fikk jeg egentlig ikke. Det er greit nok hvis man vil, men det er ikke veldig annerledes fra det norske hvis man tenker lenger enn hva du lærer og hvordan du lærer det fra dag til dag, resultatet blir det samme.

Lenke til kommentar

Hvis du liker skole og er motivert til å jobbe mer med fagene du har så er IB supert!

 

Selv pleide jeg nesten aldri å gjøre leksene mine i første klasse, men siden jeg begynte på IB har jeg fått mer motivasjon, kanskje fordi jeg har færre fag, og de jeg har er de jeg faktisk er interessert i.

I tillegg er det kjekt å gjøre noe annerledes, som å ha alt på engelsk. :)

Allikevel bør du tenke godt på om du er villig til å jobbe mer med lekser og slikt, for det er stressendes til tider med innleveringer og slikt...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Går selv på IB på Berg, og er veldig fornøyd. Tror bkLife kan bekrefte at selv om mange av oss IB - folk er litt spesielle ( :) ) er det et godt sosialt miljø og elevene er som oftest veldig engasjerte i skolearbeidet. Det faglige nivået er da også ganske høyt.

Sant. De aller aller fleste, uavhengig av allmenn/ib og "vanlig"/spesiell, har det bra på Berg. Uten at jeg har gått på andre videregående skoler enn Berg, er jeg temmelig sikker på at Berg er en av de aller koseligste skolene i hele Norge. :)

 

Og samtidig er vi 4. best (eller noe sånt) når det gjelder karakterer også. Kan altså anbefale Berg på det varmeste! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...