Gå til innhold

Hvordan enkelt lage en databaseapplikasjon?


Anbefalte innlegg

Som kan kjøres frittstående og er platformuavhengig?

Det er i så måte samme hvordan løsning det er, bare det er enkelt og tidseffektivt. Kanskje finnes det noen programmer ala Microsoft Access som hjelper med GUI biten og alt? Applikasjonen vil være et kunderegister/lagerføringsprogram som skal kunne kjøre under Win/Linux, og er dermed langt ifra ytelsekritisk. Kanskje finnes det Java-alternativer som bør vurderes?

 

Jeg kan grunnleggende programmering i C/C++ fra før, men effektive scriptspråk er også av stor interesse.

 

På forhånd takk for all hjelp og tips! :)

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Som kan kjøres frittstående og er platformuavhengig?

Det er i så måte samme hvordan løsning det er, bare det er enkelt og tidseffektivt. Kanskje finnes det noen programmer ala Microsoft Access som hjelper med GUI biten og alt? Applikasjonen vil være et kunderegister/lagerføringsprogram som skal kunne kjøre under Win/Linux, og er dermed langt ifra ytelsekritisk.

Tror du må være noe mer spesifikk om du forventer å få noen tips. Det er også ganske uklart hva du forventer deg.

 

På hvilken måte skal den være plattformuavhengig: mot klient og/eller underliggende plattform?

 

Hvordan er tanken at det skal fungere? Starter brukeren opp dette lagerføringsprogrammet på en vanlig pc, som deretter sender dataene til en database, eller lagres og legges alle dataene inn på samme sted? Det enkleste for sistnevnte ville jo være å bare lage en kjapp Access app med databasen kjørende på samme maskin.

 

Som sagt, litt mer detaljer.

Lenke til kommentar

Når det gjelder plattformuavhengige utviklingsmiljø så er det jo seff Java, men også .Net kan brukes på Linux i form av Mono (, men C# biblioteket henger litt etter).

 

Det aller, aller enkleste, om man ønsker seg kjapp utvikling, og plattformuavhengighet er rett og slett å lage en webapp. Her er det uten tvil Ruby On Rails som passer seg om du ikke har mye erfaring fra før av. Ville sjekket ut denne siden var jeg deg

Lenke til kommentar

Pang sa det 3 uker etter jeg startet posten. Trodde nesten at det ikke var noe hjelp å få her. :) Skal se om ikke jeg kan hjelpe dere med litt detaljer.

 

Programmet må kunne kjøres på Linux/Windows uten å kreve andre lisenser enn operativsystemet, og det må kunne kjøres uten internett-tilgang. Både databasen og applikasjonen skal i første omgang kjøres på samme datamaskin, men bør være mulig å kjøre som en server-flerklient struktur. Dette utelukker dermed webapps og Microsoft Access løsninger (som kjøres per i dag, i en veldig forenklet form).

 

Har tittet litt på Java-utvikling og det ser nok ut som det beste alternativet dersom det skal skrives "fra scratch". Men siden jeg ikke er ute etter noe ekstraordinær funktionalitet er kanskje OpenOffice Base et bedre alternativ? Regner med at det er noe tilsvarende Microsoft Access (?), som jeg har synes har fungert helt finfint med unntaket at man er bundet til Windows og Microsoft Office.

 

EDIT: hva gjelder databasen, så er vel SQL et naturlig valg?

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...