Ozelot Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Jeg har en venninne som nettopp har kutta seg kraftig i fingen etter et sammenstøt med en pållegsskjærer på jobb. Der hun jobber, lager de smørbrød og diverse småretter. Går det an å bruke arbeidsmiljøloven og kreve at arbeidsgiver skal aksaffe hansker\beskyttelse når en bruker utstyr som påleggsskjærer? Lenke til kommentar
Kenny McCormick Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Jeg har en venninne som nettopp har kutta seg kraftig i fingen etter et sammenstøt med en pållegsskjærer på jobb. Der hun jobber, lager de smørbrød og diverse småretter. Går det an å bruke arbeidsmiljøloven og kreve at arbeidsgiver skal aksaffe hansker\beskyttelse når en bruker utstyr som påleggsskjærer? arbeidsgiver har plikt til å skaffe det utstyret som er nødvendig for å ungå at arbeidstaker kan skade seg. Ville anbefale deg å se igjennom arbeidsmiljøloven, du finner sikkert noe der: http://www.lovdata.no/all/nl-20050617-062.html Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Påleggsskjærer? En slik en vi hadde der jeg jobbet i ferskvaredisk, så var det ingen umiddelbare fare involvert ved bruken av påleggsmaskinen. Det vi hadde på en annen side var sagen (båndsag), og der kan det gå riktig gale hvis du er litt ustabil. Jeg er dog ganske sikker på at loven ikke sier at man må ha beskyttelse til dette, men det du burde gjøre er å høre med HMS på jobben og evt. sjekke gjennom HMS katalogen som arbeidsgiveren er pålagt å ha. Det letteste er selvsagt å bare snakke med sjefen, hvis han er en god sjef, så tar han det nok på alvor. Var det noe spesielt med den maskinen eller? En slik en jeg har holdt på med var både automatisk, men kunne overstyres manuelt. Vi bare valgte antall kutt, tykkelse, etc. og trykte start. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 En annen ting er hvis du har verneutstyr og ikke bruker det. Da blir det liten erstattning. Vi har beskjed om at vi skal bruke hjelm når vi er i land og jobber, men det er ingenting man kan få i hodet. Vi skal også brukte en såkalt bumpcap som er en caps som skal beskytte mot hodeskader , selvom det ikke er nødvendig så blir det ikke så mye penger på forsikringen hvis vi ikke bruker det. Og jeg betaler over 10000kr for personskadeforsikring og reiseforsikring så det hadde vært greit å fått noe igjen for det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå