Teobald Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Sett at jeg har en tabell i database som heter "Fruktkurv" og en tabell som heter "Frukt". Fellesnevner er KurvID. Fruktkurv: KurvID | Kurvnavn 1 | Kurv 1 2 | Kurv 2 osv Frukt: FruktID | KurvID | Fruktnavn 1 | 1 | Banan 2 | 1 | Eple 3 | 2 | Banan 4 | 2 | Banan 5 | 1 | Eple 6 | 1 | Pære Hvis jeg nå vil bruke feks en select meny til å velge alle fruktkurver med bananer så blir vel utlistingen noe slik? Resultat: Kurv 1 Kurv 2 Kurv 2 Finnes det noen måte jeg kan unngå å liste ut Kurv 2 mer en en gang? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Select distinct mener jeg funker sjekk dokumentasjonen på distinct Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 SELECT DISTINCT(KurvID)... Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 (endret) SELECT * FROM fruktkurv a WHERE EXISTS(SELECT 1 FROM frukt b WHERE a.KurvID = b.KurvID AND b.Fruktnavn = 'Banan') DISTINCT er en operasjon som blir kjørt som et filter etter den orginale selecten er kjørt, det kan fort bli tregt. Endret 22. november 2007 av blackbrrd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå