RamGuy Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Jeg kjører Windows XP Pro både på min stasjonære og bærbare. Den bærbare har 2GiB RAM, min stasjonære har 4GiB (nyttiggjør 3.2 av de) Derfor ønsker jeg å redusere Virtuelt minne / Page fil, spesielt på min stasjonære. Da 3.2GB aktiv RAM burde være nok til at Virtuelt minne knapt trengs i det hele tatt.. Nå anbefales det riktignok ikke å deaktivere Virtuelt minne helt, da det kan skape konflikter med diverse applikasjoner. Men jeg har blitt anbefalt å sette Virtuelt minne til Initial Size: 2mb, Maximum size: 16mb. Men selv om jeg setter Virtuelt minne til minimum 2mb og maks 16mb så står det Currently Allocated: 3317MB og det ligger en 3.3GB store pagefile.sys fil på partisjon C. Så selv om jeg nå etter utallige forsøk har forsøkt å sette Virtuelt minne til 2/16mb så ender den allikevel opp på 3.3GB. Det samme skjer på min bærbare pc. En annen ting er også har tre partisjoner på min bærbare, (C: D: E:) og jeg har satt på "no paging file" på C: og E:, og satt på 2mb/16mb på D:. Allikevel ligger den store 3.3GB pagefilen på partisjon C:, og ikke noe pagefile på verken D: eller E:. En ting er at pagefilen nekter å være 2/16mb, men når jeg har satt på at pagefile skal kun være på partisjon D:, da er det ganske fantastisk at den enda ligger på partisjon C:. Eneste jeg kan er å skru av pagefile på samtlige partisjoner, da forsvinner pagefile fra partisjon c: også, men i det jeg da prøver å aktivere 2mb/16mb på partisjon d: eller e: igjen, så bestemmer PC-en seg for å heller legge en 3.3GB pagefile på partisjon C: istedenfor. Dette er sinnssykt irriterende, særlig ettersom C: er min operativsystem partisjon, og med en pagefile på 3.3GB liggende på den, har jeg bare 20.2MB ledig plass. Noe som gjør at jeg ikke kan oppdatere mange forskjellige applikasjoner og programmer, ettersom de fleste krever et par hundre mb ledig på operativsystem partisjonen for å installeres. Så hvordan i allverden kan jeg få Virtuelt minne til å bli sånn som jeg ønsker? Lenke til kommentar
TCi Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 (endret) Windows trenger en viss størrelse med Virtual Memory. Du bør ikke ha det lavere enn 1.5 x antall minne. Å ha det ned til 2MB blir stort sett det samme som å deaktivere Virtual Memory. Hvem var det som anbefalte dette egentlig? Endret 22. november 2007 av TCi Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 Windows trenger en viss størrelse med Virtual Memory. Du bør ikke ha det lavere enn 1.5 x antall minne. Å ha det ned til 2MB blir stort sett det samme som å deaktivere Virtual Memory. Hvem var det som anbefalte dette egentlig? Jeg husker ikke helt. Leste litt rundt på nettet. Tror jeg faktisk leste en diskusjon her på forumet, hvor konklusjon ble at 2mb - 16mb ble best om du hadde nok RAM til å klare deg uten pagefile. Skal sette på 4989mb pagefile nå, siden det er ca 1.5x RAM'en min. Deler det på partisjon D: og E:, og håper da inderlig at ikke alt havner på C: nå også.. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 (endret) Vet ikke om du er klar over det men: In modern operating systems, including Windows, application programs and many system processes always reference memory using virtual memory addresses which are automatically translated to real (RAM) addresses by the hardware. Only core parts of the operating system kernel bypass this address translation and use real memory addresses directly. Virtual Memory is always in use, even when the memory required by all running processes does not exceed the amount of RAM installed on the system. Pagefile svarer ikke til bruken av virtuelt minne. Totalt virtuelt minne svarer til RAM + Pagefile. Windows only assigns space in the pagefile when a virtual memory page must be paged out. Thus the total available virtual memory is approximately the sum of installed RAM and the size of the pagefile(s). Det stemmer at pagefilen brukes litt selv om rammen ikke er full, men det har lite innvirkning på systemytelsen. The operating system uses a small amount of space in the pagefile even when RAM is not exhausted, but in general terms, this is not particularly important. The main thing is that space in the page file will be allocated to virtual memory pages for which no corresponding RAM page is available. En perfekt størrelse på pagefile bør være slik at den ved normal bruk aldri blir mer enn 50-70% brukt, noen hevder at pagefile minst må være like stor som minnet slik at det ved en krasj situasjon kan tas en full minnedump til pagefile. Men merk at: # Operating systems such as Windows XP, Windows 2000 and Windows 2003 rarely crash# A full dump is rarely required to diagnose the cause of system failures. Should a problem be escalated (e.g. to Microsoft Support) and full dump be requested, it is usually a relatively simple matter to reconfigure the pagefile for this specific instance. # If there is more than 2 GB of RAM, a full memory dump is not possible in any case, so configuring a minimum pagefile larger than 2 GB for this reason is pointless Så dersom du ikke bruker betydelige mengder virtuelt minne trenger ikke pagefile være spesielt større enn 2GB For å finne perfekt pagefile størrelse kan du: Performance Monitor (Start, Administrative Tools, Performance) is the principle tool for monitoring system performance and identifying what the bottleneck really is. Here's a summary of some important counters and what they tell you. Paging File, %pagefile in use - this is a measure of how much of the pagefile is actually being used This is the counter to use to determine if the pagefile is an appropriate size. If this counter gets to 100, the pagefile is completely full and things will stop working. Depending on the volatility of your workload, you probably want the pagefile large enough so that it is normally no more than 50 - 75% used. If a lot of the pagefile is in use, having more than one on different physical disks, may improve performance. Jeg har selv ikke fått med meg at 16MB pagefile skal være betydelig raskere enn 2GB dersom minnebruken ikke overstiger RAM mengde. Kilde: http://support.microsoft.com/kb/555223 Og http://members.shaw.ca/bsanders/WindowsGen...PageFileEtc.htm Endret 22. november 2007 av Thorsen Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Du bør ikke ha pagfilen din del utover flere partisjoner på samme harddisk. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 Var jo det jeg også hadde hørt, at om du har nok RAM på PC-en, slik at det ytterst sjeldent blir brukt i nærheten av 100% RAM kan du få litt bedre ytelse ved å deaktivere pagefile. Men siden en del programmer blir litt grinete om pagefile er skrudd helt av, ble jeg anbefalt å sette slik at den starter på 2mb, og maksimum 16mb. Altså 2mb - 16mb. Men nå må det være noe veldig merkelig med PC-en.. Forsøkte nettopp dette: C: = No page file D: = 2 - 4096MB E: = 2 - 893MB Totalt: 4989, som tilsvarer ca 1.5x RAM, som TCi anbefalte.. Men etter restart, så er det utrolig nok fremdeles fordelt slik: C: = Her finner jeg en 3.3GB stor pagefile.sys fil D: = Her finner jeg ingen pagefile.sys fil E: = Heller ingen pagefile.sys fil Altså, jeg konfigurerte nettopp slik at det ikke skulle være noe som helst pagefile på partisjon C:, og 2-4096mb på partisjon D:, og 2-893MB på partisjon E:.. Allikevel av en eller annen grunn er det 3317MB pagefile på partisjon C:, og ikke noe på de andre?? Hvorfor vil ikke pagefile endre på seg? Innstillingene under Virtual Memory står fremdeles sånn her: C: = No page file D: = 2 - 4096MB E: = 2 - 893MB Men det står: Total paging file size for all drivers: Minimum allowed: 2mb Recommended: 4989MB Currently allocated: 3317MB Og alle pagefile ligger altså på partisjon c:, og ikke på verken d: eller e:. Selv om jeg helt klart har stilt inn slik at det hvert fall overhode ikke skulle være noe som helst pagefile på partisjon c:.. Så uansett om jeg skal/burde ha 2mb, 16mb, 1.5x RAM eller hva det måtte være. Så skal jeg hvert fall ikke ha noe som helst pagefile på partisjon C:, av årsaken jeg nevnte i min tidligere post. Men hvordan i allverden kan jeg få XP til å faktisk stille inn pagefile slik jeg ber den om å gjøre? Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Husk at du må trykke på "Angi"-knappen for at innstillingene for den partisjonen du endrer pagefile på skal lagres. Denne feilen har jeg gjort noen ganger. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 Husk at du må trykke på "Angi"-knappen for at innstillingene for den partisjonen du endrer pagefile på skal lagres. Denne feilen har jeg gjort noen ganger. Har husket det hver gang Om jeg hadde glemt det, ville ikke PC-en ha krevet en restart uansett Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 Det er helt fantastisk at det går ann.. Fiklet litt med innstillingene nå. Og jeg fant ut at jeg måtte fullstendig deaktivere pagefile på samtlige partisjoner. Starte pc-en på nytt.. Åpne partisjon C:, og på egen hånd slette "pagefile.sys" filen på 3.3GB som lå der. For så å starte PC-en på nytt igjen.. Da hadde jeg endelig 0 pagefile. Så tok jeg å aktiverte 2-16mb pagefile på partisjon D:, og vips lå det en 16mb stor pagefile.sys fil på partisjon D: (og tro det eller ei, ingen på partsjon C:!) og det sto at jeg hadde 2mb pagefile. Men hva tror dere skjer i det jeg starter PC-en på nytt igjen?? Vips hadde jeg ikke lengre noen pagefile.sys fil på partisjon D:, nå lå den "gode-gamle" pagefile.sys filen på 3.3GB trygt tilbake på partisjon C:.. Og nå står det at jeg har 3317MB pagefile igjen. Noe så utrolig frustrerende! Det virker som jeg har to valg: 1: No page file whatsoever 2: 3317MB Pagefile på partisjon C: Og siden jeg rett og slett ikke får installert eller oppdatert en rekke programmer og applikasjoner med en gigantisk 3.3GB pagefile.sys fil liggende på partisjon C:, som etterlater meg med fattige 20.2MB ledig plass på partisjonen. Er jeg simpelthen tvunget til å kjøre med all pagefile deaktivert, og leve med de problemene det måtte skape.. Det må da finnes en vei rundt dette? Lenke til kommentar
TCi Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Mulig det er noen rettighetsproblemer på pagefile.sys. Prøv å sett instillingene dine og slette pagefile.sys manuelt før du starter på nytt. En ny vil bli opprettet ved oppstart. Jeg har aldri lest at virtuelt minne ikke trenger å være over 2GB, men nå er det lenge siden jeg har lest om dette. Var vel mest rundt Win'98 dagene hovedsaklig, så det er mulig det er en øvre grense. 1.5 x RAM har vært en tommelfingerregel for meg i mange år... Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 (endret) Mulig det er noen rettighetsproblemer på pagefile.sys. Prøv å sett instillingene dine og slette pagefile.sys manuelt før du starter på nytt. En ny vil bli opprettet ved oppstart. Etter jeg har satt innstillingene mine, så får jeg ikke manuelt slettet pagefile.sys filen, det står at den blir brukt av et annet program, og kan derfor ikke bli slettet osv.. Eneste måten jeg klarer å få slettet den på, er som nevnt ovenfor. Først må jeg fullstendig deaktivere pagefile på alle partisjoner, starte på nytt. Da klarer jeg å slette den. Men så skjer jo bare det samme som jeg skrev ovenfor etter jeg restarter igjen, så ja Endret 22. november 2007 av RamGuy Lenke til kommentar
TCi Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Beklager, glemte det. Virkelig rart at det er slik. Mulig det har med SP3 å gjøre som du installerte. Prøv å gjør det i sikkerhetsmodus. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 Beklager, glemte det. Virkelig rart at det er slik. Mulig det har med SP3 å gjøre som du installerte. Prøv å gjør det i sikkerhetsmodus. Nå gjelder dette både for den bærbare og stasjonære da. Er jo hovedsaklig den stasjonære vi har diskutert her. Bærbar = XP Pro Service Pack 3 (Build: 3244 / RC1) Stasjonær = XP Pro Service Pack 2 Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Hva skjer om du sletter pagefile.sys på c disken som du selv har beskrevet ovenfor. Deretter flytter du noen filer over på disken slik disse tar opp plasse som pagefilen tok. Deretter prøver du å sette opp pagefile på en annen stasjon. Windows vil jo da ikke kunne flytte denne tilbake til C disken, da det ikke vil være plass. Se om du får pagefilen til å bli værende på en annen stasjon etter en omstart, før du eventuelt fjerner de filene du flyttet fra C disken igjen. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 Hva skjer om du sletter pagefile.sys på c disken som du selv har beskrevet ovenfor. Deretter flytter du noen filer over på disken slik disse tar opp plasse som pagefilen tok. Deretter prøver du å sette opp pagefile på en annen stasjon. Windows vil jo da ikke kunne flytte denne tilbake til C disken, da det ikke vil være plass. Se om du får pagefilen til å bli værende på en annen stasjon etter en omstart, før du eventuelt fjerner de filene du flyttet fra C disken igjen. Godt tips, skal prøve det ut nå Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 23. november 2007 Forfatter Del Skrevet 23. november 2007 Det funket forsåvidt, pagefilen ligger nå på riktig partisjon, men er allikevel på 3.3GB og ikke 16mb Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Det funket forsåvidt, pagefilen ligger nå på riktig partisjon, men er allikevel på 3.3GB og ikke 16mb Men dersom du har plass på denne partisjonen har det vel ikke så mye å si, tviler på om du får noen merkbar ytelsesøkning med 16MB vs 3,3GB. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Eneste ytelsesforbedringen med virtuelt minne blir å legge den på en annen fysisk disk. Å prøve å finne en optimal størrelse gir heller lite tilbake uansett kombinasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå