Ekko Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 (endret) Hei. Kort forklart med et eksempel. La oss si Jeg tjener 400 000 i året Min samboer tjener 300 000 i året. Vi har et boliglån vi betaler 10 000 på pr mnd. 1. Vil det være skattemessig fordelaktig om jeg betaler på lånet? 2. I tilfelle ja på 1: Vil jeg måtte være den som faktisk betaler på lånet (må betalingene gå fra min konto) eller kan vi på selvangivelsene våre ordne det slik at jeg står oppført som den som har betalt lånet selv om utbetalingene har kommet fra hennes konto? edit i overskriften Endret 22. november 2007 av Ekko Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 (endret) Det som er vesentlig er hvem som står som innehaver og medinnehaver. Innehaver blir lignet med gjelden (og kostnadene knyttet til denne), mens medinnehaver ikke blir dette. Dere kan selvsagt gjøre endringer i selvangivelsen så det blir riktig i forhold til hvem som faktisk har betalt på gjelden. Om det lønner seg for deg eller din samboer å stå som innehaver vet jeg dessverre ikke så mye om... Endret 22. november 2007 av learntofly Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 (endret) Dukker opp et nytt spm ang det du sier der: I dette tilfellet så har vi tatt opp lånet sammen, men det er nyttet til hennes bankkonto. Hvis det er slik at man ikke kan ha 2 hovedinnehavere er nok jeg i dette tilfellet medinnehaver. Vil det si at jeg vil ved neste selvangivelse stå oppført med formue på halvparten av husets ligningsverdi siden jeg "ikke har noe gjeld" (for jeg eier jo halve huset)? Hvordan vil i tilfelle dette slå ut på formueskatt? Endret 22. november 2007 av Ekko Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Riktig som du selv skriver. Kun en av dere er innehaver på lånet, mens den andre er medinnehaver. Det er innehaver som får både gjelden og alle fradrag dette måtte medføre på sin selvangivelse. Dere må derfor fordele dette dere i mellom, og overføre din andel av gjelden (forutsatt at du og betaler på denne) for å få det riktig i forhold til virkeligheten. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 1. Vil det være skattemessig fordelaktig om jeg betaler på lånet? Så lenge dere begge må betale skatt har det ikke noe å si totalt sett. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Dere står fritt til å fordele gjeld og renter på selvangivelsen akkurat som dere vil selv uansett om lånet bare står på den ene av dere etc Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Dere står fritt til å fordele gjeld og renter på selvangivelsen akkurat som dere vil selv uansett om lånet bare står på den ene av dere etc Jeg tror det er riktig at det ikke har noe å si hvem sin konto pengene går fra. Men fri fordeling av gjeldsrenter, som det kalles, gjelder kun for gifte par. Samboere har noen begrensninger når det gjelder å fordele gjeldsrenter. De kan fordele renter fritt på basis av hvor mye hver av de hefter for gjelden etter intern avtale. Når denne fordelingen er satt, kan den kun endres som følge av at det har skjedd reelle endringer som gjør at forholdet mellom hvor mye de hefter for gjelden er endret, for eksempel endringer i inntektsfordelingen. De kan ikke gjøre fordelinger for å tilpasse seg skattemessig. I dette tilfellet tjener begge så mye at de fullt ut får utnyttet rentefradragene og de kan derfor fordele fradraget slik at det samsvarer med hvor mye de betaler på lånet. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Jeg tror det er riktig at det ikke har noe å si hvem sin konto pengene går fra. Men fri fordeling av gjeldsrenter, som det kalles, gjelder kun for gifte par. Samboere har noen begrensninger når det gjelder å fordele gjeldsrenter. Samboere eller gifte spiller ingen rolle. Har fordelt dette på en haug med selvangivelser hvert eneste år og har aldri opplevd at det har vært noe problem, så lenge man skriver på at det gjelder lånenr bla-bla fordelt med samboers navn og fødselsnummer. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Ifølge loven er det jo et skarpt skille, men det er jo mulig at det ikke føres kontroller som avslører dette. Hvis det er slik at begge betaler ned like mye på lånet så er det jo ikke noe problem uansett, det jeg viser til er når f.eks. en part pga store inntektsforskjeller får alle fradragene selv om den andre parten betaler litt av lånet. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Loven skiller selvfølgelig mellom samboere og gifte, men altså på selvangivelsen spiller dette ingen rolle. Hva baserer du svarene dine på? Har du opplevd at dette er noe myndightene ikke godtar? Endret 27. november 2007 av Sol79 Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 http://www.skatteetaten.no/Templates/Handb...nguage=NO#52498 Virker nokså klart at man bare kan trekke fra renter for den delen av gjelden man hefter for. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Som du ser så baserer jeg meg på Skatteloven og den skiller også mellom gifte og samboende. Poenget her er at de må kunne dokumentere at de hefter for gjelden med et visst forhold og dette er jo uproblematisk. Endringer i forholdet man hefter for som skal brukes for å fordele gjeldsrenter annerledes mellom samboere må være reelle, men dette skulle ikke være noe problem for trådstarter. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Teori og praksis er ofte to forskjellige ting, også når det gjelder skatteloven. Til TS, du står fritt til å fordele dette akkurat som du vil og om du ikke tror på meg, så ta en telefon til ditt lokale ligningskontor å spør. Det blir neppe noe problem. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 1. Vil det være skattemessig fordelaktig om jeg betaler på lånet? Så lenge dere begge må betale skatt har det ikke noe å si totalt sett. Det vil vel kunne ha noe å si dersom man akkurat ligger over innslaget for toppskatt, dersom fratrekk av lånekostnader gjør at inntekten blir lavere enn innslaget for toppskatt. Ørjan... Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Det vil vel kunne ha noe å si dersom man akkurat ligger over innslaget for toppskatt, dersom fratrekk av lånekostnader gjør at inntekten blir lavere enn innslaget for toppskatt. Nei, utgifter til renter påvirker ikke om man må betale toppskatt eller ikke. Man får 28% avslag for det man har betalt i renter uavhengig av hvor mye man tjener og ellers betaler i skatt. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Det er riktig Naranek, det eneste tilfellet der det vil være aktuelt med stor skjevfordeling er hvis den ene parten ikke har høy nok inntekt til å benytte seg av fradraget. Og Sol79, ja han står fritt til å fordele, men om han vil endre fordelingen senere så må det være en reell årsak til det - men det er uansett ikke noe problem, jeg tror vi er enige om det. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Ja, beklager. Jeg tok feil. Trodde toppskatten ble beregnet av 'alminnelig inntekt/netto inntekt' og ikke av 'personinntekt/brutto inntekt'. Ørjan... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå