Gå til innhold

Hvilken nettlesere burde jeg teste siden mot?

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage ett test oppsett for web programering og ønsker tilbakemeldinger på hvilken nettlesere og plattformer jeg burde teste mot for å få størst mulig portabilitet og tilgjengelighet.

Det skal designes mot alle typer brukergrupper, noe som inkluderer svaksynte og blinde.

Sidene skal være plattform portable, slik at W98/ME, W2K, XP, Vista, Windows Mobile, Symbian, UNIX, og Linux brukere kan lese siden. Det er mulig jeg vil designe dedikerte mobile sider, dvs. at jeg segmenterer sidene, men jeg trenger å teste mot fornufige oppsett av slike også.

Blinde

Jeg har heller ikke peil på hva svaksynte og blinde bruker, og det er vel en fordel å designe mot nettlesere denne gruppen faktisk benytter, ikke bare etter teori? Tips om dette emnet tas imot med takk.

Jeg har tenkt at jeg burde teste:

-IE4.0 på W98

-IE5.0 på W2K

-IE6.0 på XP

-IE7.0 på Vista

-Explorer på Windows Mobile 6 (HTC)

-Opera Mini på Windows Mobile 6

-Siste Opera på Vista

-Siste Opera på Ubuntu

-Siste FireFox på Vista

-Siste Firefox på Ubuntu

Netscape

Er denne fremdeles i bruk, og hvem bruker den?

Linux alternativer

Jeg trenger å velge ut noen relevante alternative nettlesere for Linux, og trenger tilbakemeldinger om det er versjoner av disse med stor utbredelse, og hvem som benytter disse.

IE

Jeg er usikker på hvilken versjoner jeg skal teste mot, og på hvilken plattform. Målet er at de fleste Windows brukere skal oppleve sidene som pent formatert og leselige.

Opera

Er det noen eldre versjoner av Opera jeg burde teste mot?

MAC

Jeg er heller ikke bevandret i Mac, hva burde jeg teste?

MERK

Denne tråden er ikke ment som en diskusjon hvordan jeg setter opp ett oppsett for testing, men hvilken plattformer med hvilken nettlesere som burde testes, helst med en begrunnelse.

Som for alle designere er jeg svært interessert i hvilken brukergrupper som benytter hvilken teknologi, jeg setter pris på innlegg som "Vi benytter W98 på jobben", "Vi bruker W2K med IE5 på jobben", eller "Naboen benytter IE5.5 på XP". Særlig hvis dere kan fortelle litt om slike settinger.

Dette innlegget vil bli redigert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

browsershots.org (eller .com)

Blinde bruker en ekstern leser, denne leser opp alt av tekst på skjermen. dessverre kan ikke denne se den heller, derfor er det viktig at bilder osv. har title tags.. En annen ting som er lurt, er å legge en link øverst på siden som "hopper" til det relative innholdet (Så slipper de blinde å sitte i en halvtime å høre på før de kommer til innholdet)

Lenke til kommentar
Vet ikke om du har vært og sett på slike:

http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

Søke litt på web browsers statistics så finner du fikker litt info om hva som er i bruk.

Takker for innspill!

Jeg har tittet litt på statistikker. Problemet med slike er at de ikke sier noe om hvilken grupper som bruker hvem nettleser. Det står heller ingen ting om svaksynte eller blinde normalt i slike heller.

Helt klart ett poeng at de fleste benytter IE6 eller IE7.

Lenke til kommentar
browsershots.org (eller .com)

Blinde bruker en ekstern leser, denne leser opp alt av tekst på skjermen. dessverre kan ikke denne se den heller, derfor er det viktig at bilder osv. har title tags.. En annen ting som er lurt, er å legge en link øverst på siden som "hopper" til det relative innholdet (Så slipper de blinde å sitte i en halvtime å høre på før de kommer til innholdet)

Dette med blinde, er dette førstehånds info? Jeg vet blinde har noe som heter blindeskrift også, men jeg vil gjerne programere direkte og godt for denne gruppen, og trenger innsikt i hvordan de konkrete løsningene fungerer. Du har ikke programnavn eller liknende?

Browsershots ramser opp endel nettlesere, men gir ingen begrunnelse for valgene såvidt jeg kan se. De tester hele tre versjoner av Safari, men ingen IE eller Opera, og kun en FF for MAC.

Siden du spør om Mac, kan jeg fortelle at nettleseren som følger med OS X heter Safari. Hvor flink den er til å vise ting riktig i forhold til standardene, kan jeg ikke svare på, men jeg har aldri hatt noen spesielle problemer med denne nettleseren.

Hvordan er det med oppgradering av for eks. Safari på MAC. Er det slik at de fleste på MAC oppgraderer med sikkerhets oppgraderinger, eller er det sånn som med XP, at man ofte finner helt u-patchede maskiner? Hvorfor tester man så mange versjoner av Safari på browsershots hvis bare en er i bruk?

Er Safari helt enerådene på MAC, eller har FF og Opera fotfeste. Hvem benytter de to siste på MAC?

Det du i alle fall gjer lurt i er å bruke strukturbasert HTML kombinert med CSS heile veien for å legge opp designet ditt. Gjer du alt riktig her, og held deg til eit relativt simpelt oppsett uten for mykje dill pleier ting å gå i boks lettare enn du trur :)

Det var ikke dette jeg var ute etter. Jeg har ni-lest spesifikasjonene på html4.0, xhtml1, css1, css2.1, og utkastet til xhtml2. Jeg har til og med sett på html3.2 deffen, og er fullstendig klar over hvordan ting ser ut uten CSS. html5 forslaget står for tur, bare tittet lett på det.

Jeg kjenner derimot ikke finurligheter til alle nettlesere, ei heller hvilken jeg burde teste mot og hvorfor. Jeg kan jo ikke teste på alle.

Jeg ønsker å kontrollere formateringen på sidene selv om de vises i eldre nettlesere, noe som vil kreve tilpassninger av både css og markup. Problemet er å finne ett fornuftig utvalg av nettlesere og begrunnelsene for å velge akkurat disse. Utvalget vil variere fra prosjekt til prosjekt avhengi av brukermasse også.

Det er derfor fult mulig at jeg skriver en side i to versjoner, en med div og en annen med tabeller, da nettleserene til de brukerene jeg ønsker å nå, krever akkurat dette. Mulig jeg må benytte andre tegnsett en utf-8 da bare latin-1 støttes osv.

Lenke til kommentar
Siden du spør om Mac, kan jeg fortelle at nettleseren som følger med OS X heter Safari. Hvor flink den er til å vise ting riktig i forhold til standardene, kan jeg ikke svare på, men jeg har aldri hatt noen spesielle problemer med denne nettleseren.

Hvordan er det med oppgradering av for eks. Safari på MAC. Er det slik at de fleste på MAC oppgraderer med sikkerhets oppgraderinger, eller er det sånn som med XP, at man ofte finner helt u-patchede maskiner? Hvorfor tester man så mange versjoner av Safari på browsershots hvis bare en er i bruk?

Er Safari helt enerådene på MAC, eller har FF og Opera fotfeste. Hvem benytter de to siste på MAC?

Nå vet jeg ikke hvor ofte Safari oppdateres, men jeg kan ikke huske å ha oppdatert min Safari mange ganger i løpet av det året jeg har hatt en MacBook. Jeg vil tro at de aller fleste som bruker Mac har relativt nye versjoner av de fleste programmer, spesielt Safari som er innebygd i systemet.

Det er litt vanskelig å si. Personlig foretrekker jeg Firefox fremfor Safari, blant annet fordi Safari bruker sine helt egne knapper og skjemaer, noe som noen kanskje syns er en fin ting men det fjerner mulighetene du har i samtlige andre nettlesere. Dessuten er det et par småting, som at Command + et tall ikke bytter til den tab'en, som CTRL + et tall gjør i Firefox, men åpner bokmerkene.

Du bør komme frem til en målgruppe for prosjektet ditt, hvis du ikke allerede har det, og så se på hvilke nettlesere denne målgruppen helst bruker.

Lenke til kommentar
...

Du bør komme frem til en målgruppe for prosjektet ditt, hvis du ikke allerede har det, og så se på hvilke nettlesere denne målgruppen helst bruker.

Jeg har flere prosjekter, og søker å opparbeide meg generell kompetanse om nettlesere. Jeg trenger å kunne evaluere hvilken nettleser jeg ikke trenger å sjekke, da jeg sjekker noe som burde være tilsvarende.

En annen ting er at jeg har blitt overasket over hva sider besøkes av, selv der jeg trodde jeg hadde kontroll på hva målgruppen brukte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...