Gå til innhold

Er det bare meg eller var det morsommere å spille spill før?

Anbefalte innlegg

Husker den gangen det tøffeste jeg visste var å spille mario og giana sisters og alle de flotte plattform spillene! Amigaen f. eks var jo kongen på haugen, i allefall i lokalmiljøet! Absolutt ALLE hadde en Amiga.. Fleste hadde en A500 og noen tok skikkelig i å kjøpte seg en A1200 med harddisk på en 100 meg :) . Å vi hadde så mange spill.. Trur jeg og brodern hadde over 300 spill og sånn ca til sammen 500 disketter og det var alltid moro å starte opp med et eller anna spill. Spilte ikke noen rolle hvilket spill, bare det var et spill. Ingen visste om noe piratkopiering på den tida :lol: . Husker vi hadde konkurranser i Lotus Turbo Challenge 2. Og allting var liksom nytt. Og så tok pc'en over dah.. og da kom wolf3d og det røska jo værre en bonden oppi høgget pleide å gjøra med traktoren. det første "real" 3d spillet jeg prøvde, blei jo hekta med en gang og slutta ikke før jeg hadde klart spillet minst 10 ganger etterhverandre. senere dukket Doom opp og det var jo enda bedre for da var det appåtil trapper og heiser og alt mulig tøft. Etterhvert kom det også nye konsepter som real time strategy (ja rts hadde vel sikkert eksistert stygglenge men dette er rekkefølgen jeg oppdaget nye spill og ting på) . Det første rts spillet jeg prøvde var C&C. Og det var jo noe helt nytt som var utrolig kult. Så balla det på seg med diverse bilspill og flysimulatorer. Nå for tida kommer det jo seff nye spill som "har den siste teknologien og den beste grafikken". Men det er liksom noe som mangler. Det er jo ikke noe nytt liksom.. jeg har jo sett alt fra før.. fps, rts, rollespill og hele følja. Det nyeste konseptet nå er vel massiv multiplayer.. men det bygger jo på de gamle og det blir liksom ike noe helt nytt! Jeg savner noe HELT nytt, noe som aldri har vært før! Jeg savner den gamle pioneer tida da alle spill var "nye" på en måte. Men den tida kommer vel aldri igjen. *snufs* :):lol:

Er som brodern sier.. pc er bare no drit, er ikkeno bra spill der lengre!

Hvis du ikke var til når nintendo 8bit og amiga og sega saturn og slikt kom.. så er du for liten pingle til å kommentere her! Jah :wink:

Husker den dagen en kamerat kjøpte en diger sega med innebygd Alex kid spill.. haha den var konge!

Mimring er deilig. :p :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er som brodern sier.. pc er bare no drit, er ikkeno bra spill der lengre!

Absolutt ikke enig! Det blir jo helt på jordet å si at det det ikke er noen bra spill lengere bare fordi det ikke er noe totalt revolusjonerende nytt. Det finnes mange veldig bra PC spill, men du må få lov til å mene det du vil selvfølgelig.

Hvis du ikke var til når nintendo 8bit og amiga og sega saturn og slikt kom.. så er du for liten pingle til å kommentere her! Jah   :wink:

Mhm...og hvor gammel er du da? Min første data var en Dragon 32 som jeg fikk i 1983 eller 84, min første konsoll var en sånn med tennisspill (2 firkanter du beveget opp og ned på hver side av skjermen) som jeg fikk i 1978, hadde og har fortsatt en Amiga 500 med noen spill. For å si det sånn, jeg er født veldig tidlig på 70 tallet...men jeg er kanskje en liten pingle, mens du er en gammel mann? :wink:

Lenke til kommentar

jah.. spill var rett og slett bedre før. :)

tidligere i dag fant jeg 32bits versjonen av ufo: enemy unknown, et spill jeg har spilt flere tusen timer (I kid you not). grafikken er rævva, og musikken er plingplong-adlib ala 1994, men herregud, så bra det er.

ut2k3 og doom3 kan ha så mange reflekterende overflater og høyoppløselige lensflares de bare vil, men det er spill man kommer til å pløye gjennom på et par timer og that's it.

og sega master system med alex kidd innebygget.. det var tider, det. :D

Lenke til kommentar

Jeg er ingen gammel mann.. jeg er født i 1975 men jeg har spilt i hele mitt liv.. eller i hvertfall så lenge jeg kan huske. og var definitivt med på amiga bølgen som herjet over landet :wink:

Amigaen trur jeg vi kjøpte i 1989 men før det hadde vi en lynx liggende og nintendo og slikt

Har fortsatt en skog med cu amiga og amigapower blad liggende

Og det jeg mente med at det ikke er no bra spill på pc er at det ikke er noen innovative spill.. alt er liksom gjort fra før. Jeg sitter jo å spiller pc nesten hver dag

Lenke til kommentar
Det som er så morsomt, er at om 15 år kommer vi til å tenke tilbake på 2003, og tenke "så mye mer morsomt alt var da".

Det er ikke for ingen ting, at noen predikerer at "alt går i uendelige sirkler" eller "historien gjentar seg". Det fordi den faktisk gjør det.

Lenke til kommentar
Husker også den tiden da jeg spillte spill på Amigaen, for ikke å si Commodoren. Var jo utrolig gøy. Nå har jeg for en tid tilbake spillt gjennom UT2003. Ga meg ingenting! Men det kommer jo av og til gode spill på PC også. GTA3 var et slikt spill.

Hvilken Commodore?

Lenke til kommentar
grunnen til at spill ikke varer så lenge nå er nok at de:

trenger da for stor plass

de som lager de må tjene penger

Det er nok vanskeligere og mer tidkrevende og utvikle lengre spill i dag fordi folk krever god grafikk og fantastiske detaljer. Da tar det lengre tid og utvikle flere levler enn det det gjorde før, da de brukte "dos-grafikk".

Lenke til kommentar

Det er nok vanskeligere og mer tidkrevende og utvikle lengre spill i dag fordi folk krever god grafikk og fantastiske detaljer. Da tar det lengre tid og utvikle flere levler enn det det gjorde før, da de brukte "dos-grafikk".

hvis bare spillutviklerne hadde fått øynene opp for konseptet "gameplay" framfor å stappe på med eyecandy, så hadde alt vært fryd og gammen.

kan faktisk ikke nevne ETT nyere spill som har fenget like mye som ufo, x-com, system shock, civilization/colonization.

Lenke til kommentar
jah.. spill var rett og slett bedre før. :)

tidligere i dag fant jeg 32bits versjonen av ufo: enemy unknown, et spill jeg har spilt flere tusen timer (I kid you not). grafikken er rævva, og musikken er plingplong-adlib ala 1994, men herregud, så bra det er.

UFO er et genialt spill. Spillte det en del i jula på en gammel 486 hos mine foreldre. Hvor fant du denne 32 bits versjonen sa du?

Lenke til kommentar

hvis bare spillutviklerne hadde fått øynene opp for konseptet "gameplay" framfor å stappe på med eyecandy, så hadde alt vært fryd og gammen.

kan faktisk ikke nevne ETT nyere spill som har fenget like mye som ufo, x-com, system shock, civilization/colonization.

Amen! :woot:

Lenke til kommentar

Jeg syntes også de var mer morsomt å spille før på feks. Amigaen. Når jeg tenkte tibake så var jo spillene bare helt fantastiske og man kunne spille i evigheter uten å bli lei dem!

Etter en god del år med PC'n kom jeg også på disse samme tanker og lur som jeg var hadde jeg jo selvsagt en godt lagret Amiga500 som jeg nå dro frem igjen.

Men hva kan jeg si? Skuffelsen var enorm!! Spill som tidligere var det aller beste og som hadde gitt meg timesvis med moro var rett og slett utrolig kjedelig nå! :o Jeg stappet febrilsk inn spill etter spill for å finne tilbake den gode gamle spill-følelsen. Men den var søkk borte... Jeg pakket bort alt sammen og satte det bort igjen.

Vet ikke hvorfor det ble slik.

Husker tilogmed da jeg spilte pacman som liten. Det var jo dødsbra! Prøvde igjen pacman for ikke så lenge siden , og det var nesten en straff å måtte spille det. :shrug:

Nei, takke meg til spillutviklingen gjennom årene, spesielt multiplayer delen har betydd mye for spillbarheten i dagens spill og jeg mener at det helt klart har vært en generell positiv utvikling.

Lenke til kommentar

UFO er et genialt spill. Spillte det en del i jula på en gammel 486 hos mine foreldre. Hvor fant du denne 32 bits versjonen sa du?

edonkey .. filen heter vel xcom - ufo defense.exe

Fant det ikke på dc, men jeg fikk faktisk den originale versjonen til å kjøre under Win2000, så da er det ikke så farlig. Takket være VDMSound funker lyden også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...