Gå til innhold

En boks som kan tenke fort - Kommentarer trengs

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg setter sammen en maskin som hovedsaklig skal gjøre diverse prosesseringsjobber, men som også skal takle spill, div jobb, nettbruk m.m. Med andre ord en god allrounder med Topp CPU.

Målet er å få en dønn stabil og rask maskin som er stillegående.

Maskina bør takle både Windows og Linux, så dersom jeg har valgt feil i forhold til drivere er jeg takknemlig for svar. Jeg antar jeg kan kjøpe Windows Vista Ultimate 64 bit billigere sammen med maskina og har tenkt å gjøre det. Jeg har også en XP-lisens fra før så jeg tåler å ikke kjøre Vista en periode.

Jeg er ikke ferdig med utvelgelsesprosessen, men føler jeg nærmer meg her:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=59110

Foreløpig oppsett:

Antec Performance One P182 953,-

Gigabyte GA-X38T-DQ6 1733,-

Intel Core 2 Extreme QX9650 7036,-

Gigabyte GeForce 8800 GT 1884,-

OCZ DDR3 PC3-10666 Gold Dual Channel 2 GB (2 x 1024 MB) 2500,-

Samsung SH-S203B 248,-

Samsung Spinpoint F1 1 TB 2198,-

Samsung Spinpoint F1 750 GB 1431,-

Scythe "Ninja" SCNJ-1000 339,-

Thermaltake Toughpower 750W 934,-

Tanker om komponentene:

Kabinett: Dette ser ut til å være populært på forumet. Kabinettet er ikke så farlig personlig, men rene linjer og lav støy ved god kjøling er det jeg går etter.

Power: Denne er kanskje overkill. Det jeg trenger er et som har nok+ strøm og er stillegående.

Hovedkort: Gigabyte virker som de er i vinden. Jeg har alltid tidligere brukt Asus, men prøver gjerne noe nytt. Dette kortet ser ut til å være et greit valg for ytelse.

CPU: Her drar jeg til med det jeg får til for øyeblikket.

Kjøler: Her vil jeg ha det best mulige for luftkjøling. Denne er det nærmeste jeg har funnet.

Skjermkort: Dette bør funke fint for mitt bruk. Kanskje jeg kjøper ett ekstra for Crysis i crossfire, men det er vel strengt tatt ikke verdt penga så lite som jeg spiller.

Minne: Skulle egentlig hatt 4 GB men det ser vanskelig ut med DDR3. Kan eventuelt doble antallet. Siden jeg greier meg med 2 GB tenkte jeg vente til prisen faller og så oppgradere om et halvår eller noe.

Disk: Skal ikke kjøre disk i RAID. Trenger ett systemdrev og en terabyte lagring. Lagringsdisken er til et sideformål med maskina, som er å rippe alle mine CD ukomprimert eller lossless en gang for alle. Trenger ikke så stor diskytelse, så jeg skipper Raptor og slikt. Samsung ser ut til å ha den raskeste TB-disken (tomshardware) og har best kapasitet pr. plate=>færre plater.

DVD Her vil jeg ha en som ripper CD og DVD bra. Etter at USB-pinnene kom har det blitt lite brenning. Jeg har en ide om å kjøre 2-3 DVD-spillere samtidig og rippe CD'er effektivt. Disse koster jo nada allikevel. Driver på hydrogenaudio-forumet for å se om jeg finner en god løsning for dette formålet. Ekstra spillere kjøper jeg kanskje etter hvert.

Budsjettet er ikke låst for denne maskina. Jeg kan fint svi av en del penger, men har ikke tenkt å bruke bare for å bruke. Så for alt utenom CPU så tenker jeg å legge meg på lavt til middels entusiastnivå.

Maskina skal i utgangspunktet ikke overklokkes, men jeg vil gjerne dimensjonere slik at den kan klokkes litt i perioder. Det er viktigere at den er stabil enn å klokke den. Så jeg investerer ikke masse i overklokking, men tenker overdimensjonert strøm og særlig CPU-kjøler. Overdimensjonert kjøling er ellers noe jeg vil gå for, men mest for å få lav støy. Vannkjøling er jeg ikke klar for.

Hva bør jeg kjøpe av kabinettvifter og tilbehør for dette oppsettet?

Det har blitt så uhorvelig mange produsenter og modeller siden sist jeg bygde (2003), så jeg har ikke greid å finne ut hva jeg bør gå for for å få kvalitet på komponentene. Jeg har prøvd å lese tester, forum osv, men finner ikke noen store omforente konklusjoner. Betyr dette at det meste nå er så bra at det ikke er så farlig, eller må jeg fremdeles passe meg for visse produsenter? Umiddelbart høres jo Club3D ut som skit for eksempel.

Vet noen om et Geforce 8800GT som har større og dermed mer stillegående kjøling? Med det hovedkortet bør det være greit å kjøre dual-slot kjølere.

Det virkelig store spørsmålet her blir hvordan jeg skal få tak i komponentene. Jeg har jo greid å velge flere ting som har "> 7 dager" leveringstid. Dette lukter måneder før jeg faktisk får noe.

For eksempel CPU: Er det noen nettbutikker som vil få inn denne tidligere og har bedre kontroll over prosessen en resten? Jeg trenger ikke å få komponentene på dagen, men jeg hater å vente i uvisshet i ukesvis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...