Gå til innhold

Objektiv til Nikon d40


Anbefalte innlegg

Noen som kan hjelpe en nybegynner litt? Jeg lurte på om noen kan anbefale et nytt objektiv til Nikon D40 eller to? Vet at D40 ikke har innebygget autofokus.

 

Jeg er glad i å ta bilder, men ganske fersk og kjøpte speilrefleks nå i høst. Etter jul skal jeg ta et emne i bachelorgraden min som forutsetter at man har eget kamera og kan ta bilder så derfor øver jeg meg så godt jeg kan til det. Tenkte at siden jeg er så dårlig på å finne på juleønsker at jeg kunne ønske meg litt ekstrautstyr til kameraet iår. Har ikke helt greie på termologien, så trenger litt hjelp. Type objektiv jeg kujnne tenke meg er et med mer zoom-muligheter (evnt tele?), et allround som kan erstatte kitobjektivet og et med lav f-verdi.

 

Liker godt å ta portrett, bilder av dyr og natur og har bare kit objektivet fra før.

 

Er det annet ekstrautstyr som man "bør ha"?

 

 

Takk for svar :o)

Endret av LillaGubben
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som kan hjelpe en nybegynner litt? Jeg lurte på om noen kan anbefale et nytt objektiv til Nikon D40 eller to? Vet at D40 ikke har innebygget autofokus.

 

Jeg er glad i å ta bilder, men ganske fersk og kjøpte speilrefleks nå i høst. Etter jul skal jeg ta et emne i bachelorgraden min som forutsetter at man har eget kamera og kan ta bilder så derfor øver jeg meg så godt jeg kan til det. Tenkte at siden jeg er så dårlig på å finne på juleønsker at jeg kunne ønske meg litt ekstrautstyr til kameraet iår. Har ikke helt greie på termologien, så trenger litt hjelp. Type objektiv jeg kujnne tenke meg er et med mer zoom-muligheter (evnt tele?), et allround som kan erstatte det jeg har og et med lav f-verdi.

 

Liker godt å ta portrett, bilder av dyr og natur og har bare kit objektivet fra før.

 

Er det annet ekstrautstyr som man "bør ha"?

Hvis du har kit-objektivet fra før, ville jeg ønsket meg Nikon 55-200VR som teleobjektiv med bildestabilisator, og beholdt kitobjektivet. Det koster ca 2200 på det billigste. Alternativt kan du ønske deg Nikon 18-200VR, da har du både mer tele og allround i ett. Det er ikke mer lyssterkt, men har også bildestabilisator som kan hjelpe deg litt i noen situasjoner når motivet ikke er i bevegelse. Koster snaue 6000.

 

Når det gjelder lyssterke objektiver til D40, er det dessverre ikke så mye å velge i. For "vanlige dødelige" er det kun Sigma 30mm f/1.4 HSM som er aktuelt til D40. Det er et fint objektiv, med sine fordeler og ulemper, men det er mange fornøyde eiere av det. Det koster omlag 3500 kr.

 

Ang. ekstrautstyr, er det jo kamerabag som er et must (men det har du kanskje), og stativ er også en fin ting. Stativet bør være nokså solid, mange gode modeller som ikke koster all verden, Velbon Sherpa R600, Vanguard Tracker-serien, Manfrotto har noen modeller og Bilora har en som er aktuell. Regn med fra rundt 1000 kr for et skikkelig stativ.

 

Ekstern blitz er fine greier, gir mange gode muligheter til bedre lyssetting. Nikons egne SB-400, SB-600 og SB-800 er alle gode valg, SB-400 er den minste og enkleste, men sterk nok til at du kan bruke taket som softbox. Koster fra ca 1000 kr, SB-600 fra ca 2000, SB-800 fra litt over 3000 kr. Det finnes gode tredjepartsalternativer, sørg for at de støtter iTTL og at de er til Nikon-kameraer (de fleste selger til mange produsenter).

 

Ellers er det jo filtre som kan være fine å ha, men da lønner det seg å kjøpe på eBay. Uansett ikke det første jeg ville prioritert.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

 

Nikon 18-200VR har jeg blitt anbefalt av andre også, ser jo at den er litt dyrere, men hvis det har flere bruksområder er det kanskje en helt grei pris.

 

Kameraveske har jeg, stativ tenkte jeg å låne foreløpig. Blitz vil jeg også gjerne h, men tenkte se litt nærmere på det selv først.

 

Skal notere ned og kikke litt rundt, flere anbefalinger mottas med stor takk!

 

Noen som forresten vet om denne kan brukes til D40: https://prisguiden.no/product.php?productId=8707 Tenkte til å kjøpe selv, den var ikke så dyr og noen jeg kjenner anbefalte den.

Lenke til kommentar
Har nå foreløpig satt på ønskelista mi:

Nikon 55-200mm f/4-5.6 AF-S VR DX

Nikon 18-200mm F3.5-5.6G AF-S VR DX

Tamron AF SP 17-50mm f/2,8 Nikon

Sigma 30mm f/1.4, Nikon

 

+ Blitz: Nikon SB-400/SB-600

 

Noen med erfaringer eller anbefalinger her?

 

Hvis du bytter ut Tamronen med sigmas 18-55 f/2,8 så får du autofokus der og... Ellers har jeg også D40 og bruker nesten kun Sigma 30mm.

Jeg har 55-200 VR også, men angrer på at jeg ikke sparte til 18-200 VR med en gang. Blir mye dill å bytte fra 18-70 til 55-200 når jeg er ute, men det er jo meg.

Lenke til kommentar
Har nå foreløpig satt på ønskelista mi:

Nikon 55-200mm f/4-5.6 AF-S VR DX

Nikon 18-200mm F3.5-5.6G AF-S VR DX

Tamron AF SP 17-50mm f/2,8 Nikon

Sigma 30mm f/1.4, Nikon

 

+ Blitz: Nikon SB-400/SB-600

 

Noen med erfaringer eller anbefalinger her?

 

Hvis du bytter ut Tamronen med sigmas 18-55 f/2,8 så får du autofokus der og... Ellers har jeg også D40 og bruker nesten kun Sigma 30mm.

Jeg har 55-200 VR også, men angrer på at jeg ikke sparte til 18-200 VR med en gang. Blir mye dill å bytte fra 18-70 til 55-200 når jeg er ute, men det er jo meg.

Har ikke Tamronen også autofokus da?

 

Ja, jeg også tenkte at det hadde vært bedre å spart til 18-200VR... Så er litt usikker det.

 

Hvordan er Sigma 30mm å bruke, hva tar du mest bilder av med den?

Lenke til kommentar

Tamronen har ikke autofokus på D40 nei. Da må du heller satse på Sigmas tilsvarende linse.

Hvis 18-200VR blir dyr, har Sigma 18-200 OS (optic stabilisator) HSM til oppunder 4000,-

30mm bruker jeg mest til å ta bilder av hovedsaklig datteren min innendørs med stor blender, kan ta gode skarpe bilder i rom med dårlig belysning. Her er et eksempel hvor datteren min ikke er fornøyd med å være hos morfar...

post-134371-1195898242_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Tamronen har ikke autofokus på D40 nei. Da må du heller satse på Sigmas tilsvarende linse.

Hvis 18-200VR blir dyr, har Sigma 18-200 OS (optic stabilisator) HSM til oppunder 4000,-

30mm bruker jeg mest til å ta bilder av hovedsaklig datteren min innendørs med stor blender, kan ta gode skarpe bilder i rom med dårlig belysning. Her er et eksempel hvor datteren min ikke er fornøyd med å være hos morfar...

Takk for svar! Da strykes Tamronen fra lista ihvertfall. Kjempeherlig bilde, kjenner jeg har litt lyst på en slik 30mm linse til innendørsbruk.

Lenke til kommentar

De har en tilbudspakke på Elkjøp nå til D40 og D40x.

Der finner du den 55-200mm linsen, minnekort og kameraveske.

 

2500 i pris, og jeg tror det er verd det. Jeg brukte over 1000 på en mindre veske og minnekort i butikken da jeg kjøpte mitt, og linsen ligger på 2200 NOK på det billigste på nett!

 

 

(Gjett hva jeg ønsker meg til jul da :D )

Lenke til kommentar
De har en tilbudspakke på Elkjøp nå til D40 og D40x.

Der finner du den 55-200mm linsen, minnekort og kameraveske.

 

2500 i pris, og jeg tror det er verd det. Jeg brukte over 1000 på en mindre veske og minnekort i butikken da jeg kjøpte mitt, og linsen ligger på 2200 NOK på det billigste på nett!

Det er versjonen uten VR Elkjøp har... Vesentlig forskjell.

 

Ellers er den vesken noe av det lekrere jeg har sett til Nikon, men den får man jo kjøpt løst også...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...