Gå til innhold

Nytt kamera - Canon eller Nikon?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kanskje jeg burde vært mer presis og utdypet at de brennvidder og blenderkombinasjoner andre har, det har også Canon.
Hvilket Canon-objektiv tilsvarer Nikkor 10.5mm DX fisheye?

Ut fra hva jeg husker kom vel f.eks Sigma med både en 4.5mm og en 10mm for Canonfatning nå, begge f2.8

I tillegg, skulle vi snudd spørsmålet på hodet så hadde nok de andre produsentene hatt større problemer med å følge opp enn Canon har motsatt vei.

Endret av Crazysteps
Lenke til kommentar

Tror ikke helt du skjønte hva poenget med to blenderene er.

Absolutt alle har tilbud i så og si hele brennviddeområdet, så nå synes jeg du begynner å bli vel svevende i dine innlegg. Da er du jo enig i at alle leverer de brennviddene man har behov for. Alle har stort sett alt man trenger, og har spesialoptikk som utmerker seg på forskjellige områder. Noen mer enn andre, men vi snakker om marginale grupper som får sine spesielle behov dekket med disse objektivene.

Siden du selv skriver at man på forhånd ikke vet hva man trenger, hvordan skal man da vite om man har mer behov for superdupermakro enn pancake, for eksempel?

Lenke til kommentar
Tror ikke helt du skjønte hva poenget med to blenderene er.

Absolutt alle har tilbud i så og si hele brennviddeområdet, så nå synes jeg du begynner å bli vel svevende i dine innlegg. Da er du jo enig i at alle leverer de brennviddene man har behov for. Alle har stort sett alt man trenger, og har spesialoptikk som utmerker seg på forskjellige områder. Noen mer enn andre, men vi snakker om marginale grupper som får sine spesielle behov dekket med disse objektivene.

Siden du selv skriver at man på forhånd ikke vet hva man trenger, hvordan skal man da vite om man har mer behov for superdupermakro enn pancake, for eksempel?

Om samtlige andre produsenter dekker hele brennviddeområdet med både faste og med zoomobjektiver vet ikke jeg, jeg vet bare at Canon gjør det og da holder det til at jeg slipper å tenke på det ved å velge Canon.

Når Canon i tillegg er på topp når det gjelder popularitet (sammen med Nikon) vet jeg at bruktmarkedet er fylt opp i tilfelle jeg skulle ønske noe brukt.

Derfor er Canon et trygt og godt valg.

Superproffer med behov for det superspesielle spør nok ikke om råd på akam.no når de trenger et nytt objektiv.

Lenke til kommentar

De siste to utsagnene kan ingen være uenig i, spesielt det siste. Det er det vi går ut fra når vi andre gir råd til nybegynnere, og andre som spør her. Det har likevel forekommet at noen merker er blitt foreslått grunnet spesialoptikk som kun det merket tilbyr.

Du har vist at Canon har fast og zoomoptikk som til sammen dekker alle områder, men enda ikke hver for seg. Du har heller ikke vist til en telezoom med f2 som største blender. Heller ingen objektiver som er spesialbygd for god bokeh. Brennvidde er jo ikke alt, det skriver du selv om i avsnittet om supermakro. Da kommer både Minoltaen og Pentax pancake med, fordi de tilbyr egenskaper som er eksklusive.

Det med bruktmarkedet stemmer selvfølgelig, men klarer du å søke andre steder enn på finn og fotodotten, så finner du det du ønsker fra Minolta, Olympus og Pentax også.

Stasi klager forøvrig over hvor vanskelig det er for ham å få god EF-optikk inn for salg. Det virker litt rart når man ser på bruktannonsene til foto.no. Likevel så er det åpenbart sant. Lurer på hvorfor?

En god del Olympus OM og Minolta gammalrokkor får han derimot en del av.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Stasi klager forøvrig over hvor vanskelig det er for ham å få god EF-optikk inn for salg. Det virker litt rart når man ser på bruktannonsene til foto.no. Likevel så er det åpenbart sant. Lurer på hvorfor?

Kanskje fordi det er såpass størrelse på både etterspørsel og tilbud av Canonutstyr at det ikke er noe problem verken å kjøpe eller selge utstyr selv, via finn eller foto

Lenke til kommentar

Kanskje fordi det er såpass størrelse på både etterspørsel og tilbud av Canonutstyr at det ikke er noe problem verken å kjøpe eller selge utstyr selv, via finn eller foto

Det er nok årsaken, men han har likevel godt tilsig av Nikkor og Nikon-kompatibel optikk. Det burde være samme sak.

Lenke til kommentar
Det er nok årsaken, men han har likevel godt tilsig av Nikkor og Nikon-kompatibel optikk. Det burde være samme sak.

*sukk* Da jeg var der i juli hadde han ikke en eneste Nikkor inne. :( Jeg hadde håpet på en 105/2.5 AI-S.

Om du klarer deg med en AI så ligger det en ute på QXL nå.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg skal gå til innkjøp av mitt første speilreflekskamera. Har fra før fotografert mye med vanlig digitalt kompaktkamera på fritiden, samt noe med digitalt speilrefleks i sommerjobbsammenheng.

Har et Canon Ixus 800IS som jeg er veldig fornøyd med og vurderer derfor Canon igjen også her.

I sammenheng med sommerjobben jeg hadde så brukte jeg Nikon D80. Et godt kamera, men noe avansert for amatøren jeg er.

Det jeg da sitter på som alternativ er Canon EOS 40D og Nikon D40. Tenker meg en pris på rundt 5-6000.

Noen som har litt mer peiling enn meg som kan gi meg et friskt innspill?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg skal gå til innkjøp av mitt første speilreflekskamera. Har fra før fotografert mye med vanlig digitalt kompaktkamera på fritiden, samt noe med digitalt speilrefleks i sommerjobbsammenheng.

Har et Canon Ixus 800IS som jeg er veldig fornøyd med og vurderer derfor Canon igjen også her.

I sammenheng med sommerjobben jeg hadde så brukte jeg Nikon D80. Et godt kamera, men noe avansert for amatøren jeg er.

Det jeg da sitter på som alternativ er Canon EOS 40D og Nikon D40. Tenker meg en pris på rundt 5-6000.

Noen som har litt mer peiling enn meg som kan gi meg et friskt innspill?

På forhånd takk!

Har selv Canon 350D og benytter 30D en god del ved siden av. Har også lånt et D80 et par dager.

Mitt inntrykk er at alle disse tre er like enkle å bruke som ditt Ixuskamera (er bare å sette på grønn firkant eller P), så kan du prøve ut en og en ny funksjon av gangen.

Er man vant med Canon er det sannsynlig at du setter deg inn i samtlige av Canons speilreflekskameraer i løpet av en lang dag. Nikon tar kanskje en dag eller to lenger, men alt i alt er alle sammen veldig enkle å lære seg.

Etter hva jeg forstår har Nikon D40 ikke innebygd fokusmotor, som gjør at enkelte av Nikons objektiver ikke har autofokus. dette er for meg grunn nok til å se helt bort fra dette huset. Fra D50 og oppover er alle Nikons kameraer veldig gode.

På Canon sin side er samtlige kameraer gode og ingen mangler viktig teknologi (slik Nikon har utelatt på sin innstegsmodell).

Mitt tips er derfor:

Gå til en kamerabutikk og spør om å få prøve de forskjellige modellene og se åssen de ligger i hånda og om du syns menyene er OK.

Så velger du det du har mest lyst på, uavhengig av produsent.

Til sist kjøper du ikke kameraet med kit-objektiv, men velger et som passer din bruk som hånd i hanske.

Lykke til

Lenke til kommentar
På Canon sin side er samtlige kameraer gode og ingen mangler viktig teknologi (slik Nikon har utelatt på sin innstegsmodell).
Alt er relativt. 350D/400D har ikke spotmåling, og de har ikke trådløs blits-støtte. Ikke viktig for point-and-shoot, men det er faktisk ikke fokusmotor heller for D40-kjøperne som bruker kameraet til point-and-shoot - fordi de objektivene de vil bruke har likevel fokusmotor.
Lenke til kommentar
Alt er relativt. 350D/400D har ikke spotmåling, og de har ikke trådløs blits-støtte. Ikke viktig for point-and-shoot, men det er faktisk ikke fokusmotor heller for D40-kjøperne som bruker kameraet til point-and-shoot - fordi de objektivene de vil bruke har likevel fokusmotor.

Ja, det er sant. Spotmålingen på mitt 350D har jeg faktisk savnet ved en del tilfeller, men trådløs blitzstøtte får man ved å sette på en liten sender i blitzskoen, så det er fullt mulig å fikse om man får behovet.

Har samtlige Nikonkameraer spotmåling?

Lenke til kommentar

Er ikke canon eos 40d mye dyrere?

Canon 40D er et kamera som sikter på segmentet over Nikon D80, og må følgelig ikke sammenlignes med Nikon D40. En sammenligning av Canon 400D og D40 er mer på sin plass, selv om ikke de heller ligger i helt samme segment (sjelden at Nikon og Canon er direkte sammenlignbare).

Angående innebygd fokusmotor kan det presiseres at heller ikke Canon 400D har innebygget fokusmotor, og får følgelig heller ikke AF sammen med gammel (manuell) Canon-optikk.

Lenke til kommentar

Hei,

jeg ville bare henvise til dette innlegget fra Crazysteps Oppsummering Lyd&Bilde DSLR Test.

Dette innlegget kom her 3 timer etter du la til ditt innlegg, og burde absolutt være litt relevant for deg.

Jeg er dog usikker på om hele testen ligger på nettsiden til Lyd&Bilde for alle å lese, men det kan være noe å sjekke ut.

PS: Canon 40D og Nikon D40(x) er 2 kameraer i forskjellige segmenter. Blir litt som å sammenligne hund og fisk.

Canon 40D er "Prosumer" kamera, dvs beregnet for 'seriøse amatører'.

Nikon D40(x) er et "Entry level" kamera, beregnet på førstegangskjøpere av DSLR.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...