Ballajazzhus Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 (endret) Trenger desperat en veiledning på hvordan sette opp hardisken før innstallasjon av Vectorlinux. Har prøvd alt for lenge nå og fisker det ikke(ingen dataguru). Kan noen lage en grei gjennomgang for meg, trinn for trinn?? Vet ikke om det jeg gjør er feil men får en feilmelding hver gang. Husker ikke nøyaktig hva det står men noe slik. "Noe feil har skjedd men ikke fortvil ikke"(dette var selvfølgelig på engelsk) Så får jeg opp noen valg b.l.a. cfdisk Pls Dette er nøyaktig det som står: Something has gone wrong. DONT PANIC Lets go back to the linux shell ? ? ? Endret 22. november 2007 av Ballajazzhus Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Er det noen spesiell grunn til at du vil bruke Vectorlinux og ikke en litt mer nybegynnervennlig distro? Ser at den er basert på Slackware, og dermed kanskje er litt brutal for en nybegynner. Lenke til kommentar
Ballajazzhus Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 (endret) Er det noen spesiell grunn til at du vil bruke Vectorlinux og ikke en litt mer nybegynnervennlig distro? Ser at den er basert på Slackware, og dermed kanskje er litt brutal for en nybegynner. Prøver meg på slackware i stedetfor, og det er fordi jeg trenger en linux som virker på gamle maskiner(p3 500 312MB). Problemet der er at den booter med vector som ikke er komplett som stanser opp. Har laget en bootdiskett, men for den ikke til å boote riktig. Hvordan få den til å boote riktig i bios? Det som kommer opp etter booting fra diskett er. login: (har ikke oppgitt noe login navn), passord har jeg heller ikke oppgitt men får spørsmål om det også. Hva er dette for noe??? Og ja jeg er nybegynner, men kan jo like gjerne lære meg det med en gang. Endret 22. november 2007 av Ballajazzhus Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 (endret) Vil ikke anse en P3 500 med såpass mye RAM som "gammel" i linux-sammenheng. Dvs, du kan fint kjøre det "enkleste", som ubuntu, fedora & co. Selv om det nok går litt tregere enn et "barebones" system som slackware osv, er det mye lettere å komme igang og bli kjent med systemet på den måten. Så kan du heller legge inn noe "vanskeligere" siden. Diskett har jeg ikke boota linux med siden 1997-1998 eller deromkring, så der kan jeg ikke hjelpe deg. Endret 22. november 2007 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Slackware er en av de få distroene jeg ikke har prøvd. (På top 100 av distrowatch) Kanskje arch er noe å prøve seg på istedenfor. Føler at den er lettere en slackware basert. Kanskje på grunn av en veldig god wiki. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Prøver meg på slackware i stedetfor, og det er fordi jeg trenger en linux som virker på gamle maskiner(p3 500 312MB). To run the Desktop CD (LiveCD + Install CD), you need 128 MB RAM to run or 192 MB RAM to install. To install Xubuntu, you need 1.5 GB of free space on your hard disk. Once installed, Xubuntu can run with 64 MB RAM, but it is strongly recommended to have at least 128 MB RAM. Virker som om Xubuntu (i Ubuntu/Debian-familien) passer til PC-en din. Det er veldig lett å miste lysten på GNU/Linux om du begynner med noe for vanskelig. Det eneste problemet med Xubuntu er at du blir vant med det nydelige pakkesystemet til Debian, og (antagelig ikke) behøver å komplimere noe selv. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Virker som om Xubuntu (i Ubuntu/Debian-familien) passer til PC-en din. Det er veldig lett å miste lysten på GNU/Linux om du begynner med noe for vanskelig. Det eneste problemet med Xubuntu er at du blir vant med det nydelige pakkesystemet til Debian, og (antagelig ikke) behøver å komplimere noe selv....og dermed kan det bli vanskelig å gå over til noe vanskeligere. Med tanke på hvor "oppdaterte" pakker synaptic gir deg blir det jo til at en god del må kompileres selv uansett da, om man ikke er heldig. Lenke til kommentar
Ballajazzhus Skrevet 23. november 2007 Forfatter Del Skrevet 23. november 2007 (endret) Prøver meg på slackware i stedetfor, og det er fordi jeg trenger en linux som virker på gamle maskiner(p3 500 312MB). To run the Desktop CD (LiveCD + Install CD), you need 128 MB RAM to run or 192 MB RAM to install. To install Xubuntu, you need 1.5 GB of free space on your hard disk. Once installed, Xubuntu can run with 64 MB RAM, but it is strongly recommended to have at least 128 MB RAM. Virker som om Xubuntu (i Ubuntu/Debian-familien) passer til PC-en din. Det er veldig lett å miste lysten på GNU/Linux om du begynner med noe for vanskelig. Det eneste problemet med Xubuntu er at du blir vant med det nydelige pakkesystemet til Debian, og (antagelig ikke) behøver å komplimere noe selv. Har nå installert ubuntu som anbefalt flere steder, men det går jo tregt som #¤%¤. Hvordan tune dette slik man få en brukbar hastighet? Dvs fjerne ting som ikke trengs. Tror faktisk det går like tregt som Xp eller kanskje enda tregere, så da kan jeg jo alikevel bruke Xp som jeg kjenner? Dvs. at her må noe gjøres, men hva? Hvordan kan det ha seg at Ubuntu kan brukes til i486 når jeg har P3 500Mhz 312MB og det går tregt som sirup? Endret 23. november 2007 av Ballajazzhus Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Ehh.... Kan vi få noe klart - installerte du Ubuntu (med stor U), eller Xubuntu (med stor X) som jeg foreslo? Lenke til kommentar
Ballajazzhus Skrevet 23. november 2007 Forfatter Del Skrevet 23. november 2007 Ehh.... Kan vi få noe klart - installerte du Ubuntu (med stor U), eller Xubuntu (med stor X) som jeg foreslo? Ubuntu men antar ar det ikke er store forskjellene, eller.... tar jeg helt feil? Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 (endret) Det er både veldig stor og veldig liten forskjell. Grunnsystemet du får med Ubuntu (programmer etc.) krever ganske mye mer enn det du får når du installerer Xubuntu (som er laget for små maskiner), men du kan fortsatt installere alle de samme programmene på omtrent de samme måtene. Xubuntu er en Ubuntu som er "tunet" slik at den passer små maskiner. Endret 23. november 2007 av Kagee Lenke til kommentar
Ballajazzhus Skrevet 23. november 2007 Forfatter Del Skrevet 23. november 2007 Det er både veldig stor og veldig liten forskjell. Grunnsystemet du får med Ubuntu (programmer etc.) krever ganske mye mer enn det du får når du installerer Xubuntu (som er laget for små maskiner), men du kan fortsatt installere alle de samme programmene på omtrent de samme måtene. Xubuntu er en Ubuntu som er "tunet" slik at den passer små maskiner. Hmmmmm takk:) Lenke til kommentar
Mato Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 http://xubuntu.com/ der ligger xubuntu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå