Gå til innhold

Styrestrømskjema for motor med tidsrelè?

Anbefalte innlegg

Hei

Lag styrestrømsskjema for en motor som skal starte ved betjening av startbryter. Etter start skal motoren stoppe automatisk etter for eksempel 15 sekunder.

Hvordan skal jeg sette opp dette i et skjema ?

Skal prøve å få opp det grunnleggende styrestrømsskjemaet for et helt vanlig rele.

Edit:

her er det:

Project.png

Endret av BigJackW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. :)

Er klar over er det er på gammel måten men går elektro så det må vel læres :p

Har nå fått en ny oppgave.

Lag styrestrømsskjema for to motorer. Motor 1 skal starte ved betjening av startbryter, motor 2 skal starte automatisk en viss tid etter at motor 1 startet. Når motor 1 stoppes skal motor 2 gå en viss tid før den stopper av seg selv.

Nå har jeg dette:

Hva har jeg gjort feil?

Project2.png

Lenke til kommentar
Takk for svar. :)

Er klar over er det er på gammel måten men går elektro så det må vel læres :p

Har nå fått en ny oppgave.

Lag styrestrømsskjema for to motorer. Motor 1 skal starte ved betjening av startbryter, motor 2 skal starte automatisk en viss tid etter at motor 1 startet. Når motor 1 stoppes skal motor 2 gå en viss tid før den stopper av seg selv.

Nå har jeg dette:

Hva har jeg gjort feil?

Project2.png

Hei, det enkleste her blir å sette 2 tidsreleer (glem tidsblokkene!!) i paralell med K1. Det ene tidsreleet har forsinket inn og vil fungere som start for kontaktor K2. Det andre tidsreleet har forsinket ut og vil fungere som stopp for kontaktor K2.

Lenke til kommentar
Lag styrestrømsskjema for tre motorer. Motorene skal starte og stoppe etter denne sekvensen:

1. Ved betjening av startbryter S1 starter motor 1.

2. En viss tid etter at motor 1 ble startet starter motor 2, og samtidig stopper motor 1.

3. En viss tid etter at motor 2 startet starter motor 3, og samtidig stopper motor 2.

4. En viss tid etter at motor 3 startet starter motor 1, og samtidig stopper motor 3.

Den var mere vrien. Hvordan skal det løses?

Endret av BigJackW
Lenke til kommentar

Hehe automasjon er ikke så vanskelig som det høres ut som. Går du el. gk? Lærer lite av å få andre til å lage kretsene for deg veitu.

Info om stoppbryteren er glemt, tipper denne legger alle motorer døde. Stikkord i kretsen er 3x forsinket inn tidsreleer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...