Ekko Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 (endret) Hei Har nylig fått et problem med min D70s. Fokuseringen er blitt svært treig og ofte funker den ikke i det hele tatt. Dette gjelder spesielt med mørke motiv, slik som ansikter innendørs. Når jeg skriver at fokus er treigt så betyr ikke det at motoren kjører sakte, men at det tar lang tid før kameraet finner fokus. Eksempel: Jeg skal ta et bilde av en person innendørs, slenger kameraet i portrettmodus for anledningen. Uten blitz ville lukkertiden kanskje vært 1/3-1/10 sekund (skriver dette for å gi et inntrykk av mengden lys tilgjengelig). Jeg trykker ned, blitzen popper opp og objektivet begynner å fokusere. Fokus kjører frem og tilbake, passerer gjerne riktig fokuspunkt 2 ganger før den enten gir opp eller begynner med finjukking for å få fokus. Dette er selvsagt kjipt ettersom det kan ta flere sekunder fra jeg trykker ned utløseren til bildet blir tatt, hvis det i det hele tatt blir tatt. Jeg har sammenlignet side by side med en annen D70 med å finne fokus på en mørk jakke. Det andre apparatet låst riktig fokus på et øyeblikk, mitt kjørte frem og tilbake uten å treffe. Når vi prøvde på lysere objekter var de mer samkjørte, og om det var en forskjell så kunne den ikke merkes så tydelig. Jeg har prøvd ulike objektiv og kommet til konklusjon om at det må være i huset problemet ligger. Tenkte jeg skulle gå inn med apparatet til JapanFoto der jeg kjøpte det og høre hva de sier, men lurte på om noen her har vært borti lignende problem. Endret 13. desember 2007 av Ekko Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Har D70s selv, og ikke hatt slike problemer.. Lysstyrken på linsen har vel en del å si for at den skal fungere raskt. Hvilken linse bruker du? Men for ordens skyld, du blokkerer ikke for hjelpelyset med fingeren vel?? Det er en lampe rett ved siden av hjulet foran som sender ut fokuslys, så man *kan* vel være uheldig hvis man ikke holder fingrene rundt grepet... Hvis ikke høres det ut som feil på huset. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 (endret) Som nevnt har jeg prøvd med ulike objektiv. 18-70, både mitt eget og det som fulgte med d70 jeg lånte. EDIT: Ikke det at det har noe å si, men også Nikon 50mm 1.8 og 1.4. Jeg er klar over lampen ja, som jeg skrev har jeg prøvd det samme med et annet d70 uten problemer. Endret 22. november 2007 av Ekko Lenke til kommentar
Anew Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 D70 skal ha god AF i dårlig lys (fungerer ned til -1EV), og det at din oppfører seg ulikt andre gjør det vel ganske åpenbart at kameraet ditt er litt småsykt? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 D70 skal ha god AF i dårlig lys (fungerer ned til -1EV), og det at din oppfører seg ulikt andre gjør det vel ganske åpenbart at kameraet ditt er litt småsykt? Jeg kjenner ikke Nikon så godt; er det noe i innstillingene som kan påvirke dette ? Ellers så støtter jeg opp om Anews svar. Det er tydelig at trådstarter har gjort leksa si med feilsøkingen. Tom Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 D70 skal ha god AF i dårlig lys (fungerer ned til -1EV), og det at din oppfører seg ulikt andre gjør det vel ganske åpenbart at kameraet ditt er litt småsykt? Jeg kjenner ikke Nikon så godt; er det noe i innstillingene som kan påvirke dette ? Ikke som ikke vil nullstilles ved å trykke på to knapper i noen sekunder... Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 (endret) D70 skal ha god AF i dårlig lys (fungerer ned til -1EV), og det at din oppfører seg ulikt andre gjør det vel ganske åpenbart at kameraet ditt er litt småsykt? Jupp, jeg har vel kommet frem til det og blir nok uansett innlevering. Det jeg bare ville høre var om andre hadde opplevd noe lignende. Jeg kan ikke si helt når dette begynte og kameraet har heller ikke hatt noen store begivenheter (fall i bakken, utsatt for vann el.) som jeg kan komme på. Jeg tenkte derfor at det kanskje kunne være et gjengangerproblem som andre hadde vært ute for. EDIT: Det er forresten ikke noe slik ordning om at man har krav på et låneprodukt dersom reparasjonen tar mer enn x tid, slik som med mobiler? Skal nemlig i en dåp om 1-2 uker. Endret 22. november 2007 av Ekko Lenke til kommentar
Anew Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 AF på D70 er ikke særlig konfigurerbar, så det er ikke så lett å gjøre en brukerfeil. Det eneste jeg kan tenke meg at kan gi litt uventet oppførsel i lys som er på grensen tilhva AF klarer, er hvis man bruker AF-C uten å være klar over det, men det bør ikke gi slike effekter. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 13. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2007 Liten oppdatering i saken. Leverte kameraet inn og etter nesten 3 uker fikk jeg det tilbake med meldingen om at det var testet, men at ingen unormal oppførsel ble funnet. Jeg prøvde kameraet litt i mørke, og fant fort ut at problemet var der fremdeles. Så gjør jeg følgende: -Slår av lyset i rommet (jeg kunne gjort dette i svak belysning og, men kommer tydeligere frem når det er helt mørkt.) -Sikter kameraet på noe som burde være lett å fokusere på i dagslys (korktavle og gardin brukte jeg) -Slår på kamera i P-mode uten blitz -Trykker utløserknappen halvveis ned. Hjelpelyset på kameraet kommer på og fokusen låser raskt på objektet - Jeg gjentar punktet over 7 ganger (uten å ta bilde). Lyset kommer på og fokus låser hver gang. Deretter endrer sitasjonen seg: -Når jeg for 8-9 osv gang trykker utløseren halvveis ned tennes ikke hjelpelyset (evt tennes det og går av igjen veldig raskt) og fokusen låser ikke, men passerer frem og tilbake forbi fokuspunktet. Dersom jeg nå slår kameraet raskt av og på igjen er oppførselen fremdeles slik at lyset ikke tennes, eller bare tennes veldig kort. Derimot om jeg slår av appraratet ved å raskt åpne og lukke batterilokket er jeg tilbake til at lyset fungere som det skal de 7-8 første gangene. Spørsmålet er: Kan noen med d70 eller feks d50 bekrefte eller avkrefte denne oppførselen? Jeg er ganske sikker på at kameraet mitt fokuserte mye lettere i mørke omgivelser da det var nytt enn det det gjør nå, men er veldig vanskelig å levere det inn igjen uten å ha noe konkret å komme med. Setter stor pris på all hjelp. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Jeg har raskt testet D70'en min med kitobjektiv i et mørkt rom. På 15 av 15 forsøk på å fokusere tennes AF-lampen og kameraet finner raskt og greit fokus. Alle forsøkene ble gjort med utgangspunkt fra enten infininity eller nærgrense, for ikke å gi AF noe drahjelp. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Jeg har samme problem som trådstarter. D70 med 18-70mm kitobjektiv. Ender alltid med at jeg skrur av AF og fokuserer manuelt. Med varierende resultat. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) Det er tydelig at dere må ta med kameraene deres mer ut i regn, sne og sjøsprut. (Edit: Og før noe prøver å anklage meg for brudd på "bare 50mm i uke 50", så tok jeg selvsagt ingen bilder med kitobjektivet - jeg bare fokuserte. ) Endret 13. desember 2007 av Anew Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Det er tydelig at dere må ta med kameraene deres mer ut i regn, sne og sjøsprut. (Edit: Og før noe prøver å anklage meg for brudd på "bare 50mm i uke 50", så tok jeg selvsagt ingen bilder med kitobjektivet - jeg bare fokuserte. ) Hva mener du? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Testet litt med min D70s og 18-200 VR (har ikke kitobjektivet og dette var det nærmeste jeg kunne komme angående lysstyrke) og etter ca 10 ganger tennes ikke hjelpefokuslampa. Venter deretter noen sekunder og lampa tennes igjen, for så å ikke tennes etter noen få ganger. Kan tenke meg at det er en slags beskyttelse mot overoppheting. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 13. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2007 Takk for alle svar, hadde ikke ventet å få svar i det hele tatt ikveld, langt mindre så mange. Selv om man gjerne ikke kan konkludere med noe så er det jo noe å gå ut fra. Jeg får beskrive problemet mitt og sende det inn til de som feilsøkte det og høre hva de sier. Uansett så sliter kameraet mitt med fokusering i mørket mer enn andre kamera. Tror jeg får låne meg et d70 og dokumentere avviket på mitt apparat ved å filme en kort fokuseringssesjon hvor jeg sammenligner apparatene og evt legge denne filmen ved om jeg leverer det inn på nytt. Så takk for hjelp så langt. Om det er flere som kan/vil teste tilsvarende på sine kamera er jeg fortsatt svært interessert i å høre andres erfaringer. Lenke til kommentar
theriksen Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Gjør som jeg - det er ikke SÅ vanskelig å vri på et hjul. Bruk manuell fokus for alt det er verdt, det er i tillegg mye morsommere, og det dreper ikke 10 - 12 sekunder i tulling når man må fokusere i mørke områder. Så gjelder det bare å ha en lyssterk søker eller live-view på skjermen. Jeg har ikke brukt autofokus på et par måneder nå, og har ikke fotografert så alt for lenge heller. Morsomt å ha makt over alt, eksponering så vel som fokusstyringen. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 14. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2007 Gjør som jeg - det er ikke SÅ vanskelig å vri på et hjul. I utgangspunktet ikke et dårlig råd, men det er ikke noe mer irriterende enn utstyr som ikke virker som det skal. Har man betalt mange tusen for en teknisk duppedings, samme hva, så skal det fungere. Det er også litt "pinlig" om man gir kameraer til noen andre og de ikke greier å ta et bilde og man får kommentarer av typen "dette hadde kompaktkameraet mitt greid som ingenting". Lenke til kommentar
Ole_Kr Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Har ikke så mye konstruktivt å komme med mtp eventuelle løsninger. Vil bare bekrefte at jeg har samme problem på mitt D70s. Om det fokuserer, så hender det også veldig ofte at fokus blir feilplassert. Blir ofte til at jeg velger å fokusere manuellt. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 14. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2007 Har ikke så mye konstruktivt å komme med mtp eventuelle løsninger. Vil bare bekrefte at jeg har samme problem på mitt D70s. Om det fokuserer, så hender det også veldig ofte at fokus blir feilplassert. Blir ofte til at jeg velger å fokusere manuellt. Takker likevel for inspillet. Er dette uansett eller helst i mørket? BTW: Å fokusere manuelt i dagslys skulle jeg få greit til, men er ikke dette mye vanskeliger å få til i mørket? Spesielt om man skyter med et objektiv med stor blender hvor den manglende dybdeskarpheten avslører fokuspunktet veldig tydelig? Lenke til kommentar
Ole_Kr Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Har ikke så mye konstruktivt å komme med mtp eventuelle løsninger. Vil bare bekrefte at jeg har samme problem på mitt D70s. Om det fokuserer, så hender det også veldig ofte at fokus blir feilplassert. Blir ofte til at jeg velger å fokusere manuellt. Takker likevel for inspillet. Er dette uansett eller helst i mørket? BTW: Å fokusere manuelt i dagslys skulle jeg få greit til, men er ikke dette mye vanskeliger å få til i mørket? Spesielt om man skyter med et objektiv med stor blender hvor den manglende dybdeskarpheten avslører fokuspunktet veldig tydelig? Problemet ser ut til å oppstå ved innendørsfotografering, og når det er mørkt. Jeg har 18-70 kit linse som jeg bruker mest. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå