Gå til innhold

Pentax K10D tråd.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vet ikke om jeg beveger meg inn på en utrykk grunn her nå. Jeg har absolutt ingen erfaringer med speilrefleks kameraer, og har egentlig 

ikke så mye erfaring med kameraer i det hele tatt. Men jeg er interessert i fine bilder og

ikke minst klare bilder. Har et kompakt kamera fra før og etter en ferietur til Roma denne sommeren ble jeg rimelig frustrert og forbannet. Det var mange bilder som ble uklare, rett og slett ubrukelige. Jeg har dermed et ønske om å skaffe et kamera som jeg kan justere fokus, lys og osv... Nå skal jeg en tur til New York og tenkte jeg skulle skaffe meg et Pentax K10D kamera. Er det et voldsomt sprang for en amatør som meg? Ja, jeg har lest at det kan være vanskelig å sette seg inn i kameraet men det er jeg villig til å studere skikkelig denne gangen.

 

Dette blir vel den nye "hobbyen" min etter at jeg flytter sammen med dama tenker jeg. Spørsmålene min er:

 

* Hvilke fallgruver bør jeg passe meg for ved et kjøp av et slikt kamera?

* Er det noen her inne som har noen erfaringer å dele med meg?

* Hvilket objektiv bør jeg kjøpe i tillegg til det som følger med "standard" pakken? 

* Er det noen objektiver som er "absolutt må ha"?

 

Lurer også på om dette var rette delen av forumet å skrive dette innlegget. Men tenkte at dette kunne være starten på en tråd for denne kameramodellen/merket. 

 

Kim...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Vet ikke om jeg beveger meg inn på en utrykk grunn her nå. Jeg har absolutt ingen erfaringer med speilrefleks kameraer, og har egentlig 

ikke så mye erfaring med kameraer i det hele tatt. Men jeg er interessert i fine bilder og

ikke minst klare bilder. Har et kompakt kamera fra før og etter en ferietur til Roma denne sommeren ble jeg rimelig frustrert og forbannet. Det var mange bilder som ble uklare, rett og slett ubrukelige. Jeg har dermed et ønske om å skaffe et kamera som jeg kan justere fokus, lys og osv... Nå skal jeg en tur til New York og tenkte jeg skulle skaffe meg et Pentax K10D kamera. Er det et voldsomt sprang for en amatør som meg? Ja, jeg har lest at det kan være vanskelig å sette seg inn i kameraet men det er jeg villig til å studere skikkelig denne gangen.

 

Dette blir vel den nye "hobbyen" min etter at jeg flytter sammen med dama tenker jeg. Spørsmålene min er:

 

* Hvilke fallgruver bør jeg passe meg for ved et kjøp av et slikt kamera?

* Er det noen her inne som har noen erfaringer å dele med meg?

* Hvilket objektiv bør jeg kjøpe i tillegg til det som følger med "standard" pakken? 

* Er det noen objektiver som er "absolutt må ha"?

 

Lurer også på om dette var rette delen av forumet å skrive dette innlegget. Men tenkte at dette kunne være starten på en tråd for denne kameramodellen/merket. 

 

Kim...

 

 

sjekk ut pentax slr forumet på www.dpreview.com

 

k10d er et fantasisk bra kamera syns jeg selv. Angående objektiv, skaff deg f.eks tamron sin 28-75 f2,8. Den er billig og utrolig bra.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Om alt du vil ha er gode feriebilder så trenger du ikke speilrefleks. Da vil en god superzoom være tilstrekkelig, og også lettere å ta med seg rundtomkring - den er mindre, og du trenger ikke bytte objektiver.

 

Dette, for eksempel:

https://prisguiden.no/product.php?productId=77657

http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz18/page16.asp

 

 

Men om du virkelig vil ta knallfine bilder overalt i alt mulig vær, så er Pentax K10D'en et kamera som jeg aldri har hørt noen klage på. Når det gjelder objektiver, så er svaret "de objektivene du trenger". Et 50mm f/1.4 er knall til portretter, for eksempel. Og du vil ha lyst på en vidvinkelzoom (til gatene i Nu jokke nu jokke, f.eks.) og en telezoom (til å ta bilder av ting du ikke kommer nærme nok - arkitektoniske detaljer, dyr, fugler, unger som spiller fotball). Og kanskje et fisheye når du føler deg kreativ? Som du ser - det er mye man får lyst på etterhvert. Alt har forskjellige funksjoner og så velger man bare det man trenger.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Jeg har prøvd ut speilreflekskamera og siden de ikke blir noe særlig dyrere en et bra kompaktkamera her i Norge vil jeg nå ta steget videre. Det er populært og det kommer sikkert til å bli mye mer populært enn hva det er i dag. Er klar over at mannen bak kameraet betyr mye også. Men med godt utstyr så hjelper det sikkert litt. :blush:

 

Skjønner at det er mange alternativ når det gjelder objektiv. Men finnes det en "allrounder"? Muligens et veldig teit spørsmål.

 

Kim...

Lenke til kommentar

Pentax K10D er et meget godt kamera.

Jeg kjøpte det selv som første SLR, og jeg kan ikke si at det er veldig vanskelig å sette seg inn i.

En del ting tar naturligvis litt lenger tid å få kontroll på, men for min del så var det mer å huske på hva jeg skulle gjøre som var problemet. Det er sånt som kommer seg etter at en har tatt noen bilder og blitt kjent med kameraet.

 

I NY er prisene VELDIG gunstig for tiden mtp $-kursen, så det vil absolutt være et godt kjøp.

 

Jeg er litt uenig med Devisor og vil ikke akkurat anbefale å se på www.dpreview.com, men heller www.Pentaxforums.com/forums.

Grunnen til dette er at det er mange som 'sutrer' og sitter med forstørrelsesglass og ser på pixler på dpreview, og som ikke er fornøyd før

de har funnet noe galt. Dette syns jeg fører til at mange får et dårlig inntrykk av Pentax K10D.

 

Når det gjelder objektiver er det litt vanskelig å svare på hva du trenger.

Du har 2 nye objektiver fra Pentax som jeg ville ha vurdert dersom du er seriøs og tror du vil bruke kameraet mye.

De har værtettinger, og tåler dermed litt mer drittvær enn hva andre objektiver gjør. De går også for å være gode.

Men det er gjerne litt overdrevet å kjøpe noe slikt dersom man ikke vet hva behovet er.

 

Objektivene heter : Pentax DA* 16-50mm f/2.8 SDM og Pentax DA* 50-135mm f/2.8 SDM.

I Norge ligger disse på hhv 7300 og 8600. (Prisen hos B&H Photo er 899,95$ og 999,95$ som tilsvarer ca NOK 4950 og 5495)

 

Ellers har de mange fine faste objektiver, her kan nok andre nevne i fleng. (Pancake serien er kanskje noe å ta en titt på ?)

DA 50-200mm er et billig telezoomobjektiv som folk flest mener er absolutt verd pengene, men DA* 50-135 stiller jo i en helt annen (proff) klasse.

 

Håper dette hjelper litt.

 

Mvh,

Beej80

EDIT: Skrivefeil og sånt.

Endret av Beej80
Lenke til kommentar
Skjønner at det er mange alternativ når det gjelder objektiv. Men finnes det en "allrounder"? Muligens et veldig teit spørsmål.

 

Du kan egentlig bare starte med det objektivet som følger med ("kit-objektivet"). Det er såvidt jeg vet helt ok. Du kan gjøre det meste med det, bortsett fra veldig grunn dybdeskarphet og skikkelig tele. Det holder fint til å lære seg det grunnleggende, og du kan ta mange fine bilder med det.

Lenke til kommentar

Må si at jeg gleder meg. håper bare jeg finner et til ålreit pris... :innocent:

 

Flotte svar av alle forresten. Skal komme med tilbakemeldinger og kanskje noen bilder. Hvis jeg kjøper kameraet. Håper og tror jeg skal gjøre det. Men det blir en vurdering jeg må ta der og da i New York.

Lenke til kommentar

Pentax K10D + 16-45 f4. Tror det vil gi deg den beste bildekvaliteten for kronene. Det er et glimrende objektiv som konkurrerer med langt dyrere alternativer fra de større kameraprodusentene. Litt snau på telefronten, men der kan du jo supplere med noe annet i etterkant.

 

Ikke glem at Samsung GX10 Kit ikke koster klart under 6000 i følge Produktguiden. Det er så og si eksakt samme kamera som K10D. Forskjellene er kosmetiske, pluss en litt annerledes prioritering på jpg-behandlingen. Samsung har valgt en litt hardere komprimering, men det skal visst ikke være synlig i form av artifakter. I tillegg så har de valgt litt mer skarping og "ferdig etterbehandling" i jpg-konverteringen. Hvis du ikke er merkesnobb, så er det Samsung som er det beste kjøpet i Norge. Jeg vet ikke om hvordan det er i statene, men det er ikke umulig at det også gjelder der. En annen sak er hvor mye billigere enn 6000 får man et K10D standardkit for i USA. Hvis det ikke er for mye å tjene på det, så er det jo bedre å kjøpe Samsung i Norge med norske forbrukerrettigheter. Det bør nevnes at både Fovi (Pentax) og Aronsen (Samsung) er importører som er gode på service og kundebehandling.

 

Jeg vet at K10D er tildels mye billigere i USA og Østen enn her, ja faktisk en del steder i Europa også. Samsung aner jeg ingenting om. Det er kanskje jeg er helt på bærtur når jeg lurer på om Pentax i USA blir betydelig billigere enn Samsung i Norge.

Lenke til kommentar
Pentax K10D + 16-45 f4. Tror det vil gi deg den beste bildekvaliteten for kronene. Det er et glimrende objektiv som konkurrerer med langt dyrere alternativer fra de større kameraprodusentene. Litt snau på telefronten, men der kan du jo supplere med noe annet i etterkant.

 

Ikke glem at Samsung GX10 Kit ikke koster klart under 6000 i følge Produktguiden. Det er så og si eksakt samme kamera som K10D. Forskjellene er kosmetiske, pluss en litt annerledes prioritering på jpg-behandlingen. Samsung har valgt en litt hardere komprimering, men det skal visst ikke være synlig i form av artifakter. I tillegg så har de valgt litt mer skarping og "ferdig etterbehandling" i jpg-konverteringen. Hvis du ikke er merkesnobb, så er det Samsung som er det beste kjøpet i Norge. Jeg vet ikke om hvordan det er i statene, men det er ikke umulig at det også gjelder der. En annen sak er hvor mye billigere enn 6000 får man et K10D standardkit for i USA. Hvis det ikke er for mye å tjene på det, så er det jo bedre å kjøpe Samsung i Norge med norske forbrukerrettigheter. Det bør nevnes at både Fovi (Pentax) og Aronsen (Samsung) er importører som er gode på service og kundebehandling.

 

Jeg vet at K10D er tildels mye billigere i USA og Østen enn her, ja faktisk en del steder i Europa også. Samsung aner jeg ingenting om. Det er kanskje jeg er helt på bærtur når jeg lurer på om Pentax i USA blir betydelig billigere enn Samsung i Norge.

 

På ebay ligger Pentax k10d på ca. 3800,- kr og oppover. Vet ikke hvordan det er i forhold til butikk. Men har snakket med en kollega som er over flere ganger i året og handler mye der. Han sier at det ikke er så stor forskjell. Så jeg tror det er mulig å gjøre et røverkjøp.

Endret av Kim T
Lenke til kommentar

Pentax K10D er et veldig godt og solidbygd kamera. JPEG rett ut av kameraet er også veldig både gode og skarpe om man bruker "bright mode": Jeg nevner også dette fordi det har blitt spredt et hardnakket "rykte" om det motsatte. Jeg skyter så langt kun JPEG og bruker selvfølgelig "bright mode".

 

Og som flere har nevnt allerede K10D kit med DA 16-45 f/4 er en god kombinasjon + du bør kjøpe deg FA 50mm f/1,4 pga lysstyrken. Dette objektivet gir deg mye for pengene selv her i landet. Om du har råd kan du såklart kjøpe DA*16-50 f/2.8 og/eller DA* 50-135 f/2.8.

Kit objektivet som vanligvis følger med er det billige DA18-55 dette går for å være midels brukbart i sin klasse, og f. eks jeg vil ikke ha det )))

Etter hvert kan du supplere objektivsamlingen din med de svært kompakte og lette DA limited objektiver. Disse holder en høy kvalitet på alle måter; særlig DA-70mm f/2.4 går for å være veldig godt.

 

Jeg kjøpte Pentax K10D først og fremst fordi det er robust og værtettet + jeg fikk IS/VR antishake på ALLE objektiver jeg kan sette på. Noe jeg syns en nyttig egenskap.

 

Adorama og B&H i New York går for å være bra og velassorterte butikker med bra priser også. Servicen skal etter sigende være god også den.

 

God tur og lykke til med kamerakjøp ;o)

Lenke til kommentar
* Hvilke fallgruver bør jeg passe meg for ved et kjøp av et slikt kamera?

Du kan få et kraftig anfall av LBA (lens buying addiction (Pentax språk)) Dvs. alle sparepengane går til nye objektiv...

* Er det noen her inne som har noen erfaringer å dele med meg?

Har berre gode erfaringer med K10D etter et halvt års bruk og ca 10000 bilder.

* Hvilket objektiv bør jeg kjøpe i tillegg til det som følger med "standard" pakken?

Eg ville bytta ut kit linsa med enten DA 16-45/4 eller DA*16-50/2.8 når ein først handler i USA..

* Er det noen objektiver som er "absolutt må ha"?

Pentax har en del fin fastopptikk, og alt av det kan anbefales, men som førstegangskjøper vil eg anbefale FA50/1.4 eventuelt DA 70/2.4 ltd eller FA 77/1.8 Ltd til portrett..

 

Lykke til med kamerakjøpet..

Lenke til kommentar
BH Photo&Video er visstnok verdens største fotobutikk:

 

http://www.bhphotovideo.com/c/product/4596...tal_Camera.html

http://www.bhphotovideo.com/c/product/4811...tal_Camera.html

 

Når du kjøper direkte i butikken må du legge på noen prosent i avgift jeg tror det pleier å ligge på 5-7%

 

16-45 f/4 og 16-50 f/2.8 er gode valg.

 

Ja men de prosentene tar jeg tilbake i "tax refound" og får dem tilbake på flyplassen.

 

Må rose denne delen av forumet. Trodde ikke jeg skulle få så mange fine og informative tilbakemeldinger på så kort tid. Her har andre deler av forumet noe å lære. Takk for linkene.

 

EDIT 2: Er 8.123 et eller annet prosent i New York.

Endret av Kim T
Lenke til kommentar

hvor mye skal jeg la testen på "tv2 hjelper deg" påvirke meg. De har jo testet et Pentax kamera som er i en annen "klasse" enn de andre føler jeg. Og føler dermed at rangeringen blir litt feil. Er dette noe dere er enige med meg i? Det mest riktige måtte jo ha vært å testet Pentax k10d i den testen. Et kamera som b.l.a. er på lik linje med de andre når det gjelder megapixel. Kommentarer? 

Lenke til kommentar
hvor mye skal jeg la testen på "tv2 hjelper deg" påvirke meg. De har jo testet et Pentax kamera som er i en annen "klasse" enn de andre føler jeg. Og føler dermed at rangeringen blir litt feil. Er dette noe dere er enige med meg i? Det mest riktige måtte jo ha vært å testet Pentax k10d i den testen. Et kamera som b.l.a. er på lik linje med de andre når det gjelder megapixel. Kommentarer?

Du vil gjøre deg selv en stor tjeneste om du ignorerer den testen. Jeg har startet denne tråden hvor vi kan diskutere testen.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte også K10D som første speilrefleks, og er veldig fornøyd. Det er ikke vanskeligere å bruke enn andre kamera, de har tenkt mye på brukervennlighet og å ha de riktige knappene og valgene lett tilgjengelig. Du bør lære litt om blenderåpning og lukkerhastighet, men den teorien er lik for alle kamera. Jeg valgte å kjøpe en DA21 og FA50 som startobjektiver, og de er helt supre å ha med i en liten kameraveske på ferie. Med DA21 er kameraet like lett å håndtere som et kompaktkamera, men det går selvsagt ikke i brystlomma. ;)

 

LBA er skumle greier, så nå har jeg 31mm, Jupiter-9 85mm, og gamle 135mm og 200mm, og vurderer macro. Det mest anvendelige for deg er antageligvis tidligere nevnte DA 16-45/4 eller DA*16-50/2.8 avhengig av lommebok og ambisjoner. Det er forsåvidt ingen objektiver man "må ha", men en FA50 til $199 er lite penger for et veldig godt og lyssterkt objektiv.

 

Pass på å få USA-utgaver og ikke gråimport om du vil ha International Warranty Card fra Pentax. Du får det ved å henvende deg til Pentax USA (ta bilde av kvittering og send i epost). Kanskje også greit å kjøpe Mack-garanti så får du noe som til en viss grad tilsvarer norsk kjøpslov.

 

"Digital fotografi i praksis" er også et godt tips, og jeg har god erfaring med fotokurs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...