Gå til innhold

1UP kårer tidens "spillkalkuner"

Mr.FOXHOUND

Anbefalte innlegg

http://www.1up.com/do/feature?cId=3164530

Kortversjonen av listen:

-Final Fantasy 8

-Assassin's Creed

-Fable

-Metal Gear Solid 2

-Perfect Dark Zero

-Lair

-Super Mario Sunshine

-Red Steel

-Enter the Matrix

-Shenmue 2

Det er en del bra spill der, men jeg er enig i at mange av dem kunne (og burde) vært mye bedre. Hva synes folket?

Endret av Mr.FOXHOUND
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fable ble vel hypet til å være det ultranestegenerasjonsspillet som virkelig skulle vise hvordan et RPG skulle være. Skulle man tro Peter M, kom Fable til å bli bedre enn livet selv. Slik gikk det altså ikke, til tross for at det er et bra spill :)

Er vel 1up jorunalistene selv som framstår som lettlurte hvis de kjøpte de mest svulstige utsagenene til Peter M. Han hadde jo ikke akkurat vært taus rundt sine tidligere spill heller... De blir garantert skuffa over Fable 2 når det kommer også, han er ikke mindre skråsikker i uttalelsene denne gangen heller virker det som.

Fable ble da dog likt av mange. 85% i snitt på Gamerankings.

Lenke til kommentar

Fikk nesten brødskiva i halsen her. Metal Gear Solid 2 er vel både et av de høyest ratede og et av de ti mestselgende spillene til Playstation 2. Latterligste jeg har hørt på veldig lenge. Final Fantasy VIII er vel også blandt topp ti mestselgende spill til den originale Playstation,

Og sånn ellers var det jo haugevis av kvalitetsspill i listen deres. Hvor tar de det fra?

Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke bare 1UP sine journalister som var lettlurte og kjøpte uttalelsene til Molyneux, det var vel heller hele spillpresen generelt. Og 85% gjennomsnitt er selvsagt ikke dårlig i seg selv, men langt lavere enn det burde ha vært i forhold til ambisjonene. Mange ble skuffa da Fable viste seg å være en temmelig lineær opplevelse, uten den følelsen av at du var sentrum i et univers i stadig utvikling, der du styrte mye av utviklingen, og valgene du tok fikk konsekvenser. (Mye av dette hevdes forresten at er med i Fable 2 av Molyneux, så får det heller være opp til hver enkelt om de velger å svelge ordene hans ;) )

FF8 har jeg aldri spilt, men inntrykket mitt er at dette var en gedigen skuffelse etter FF7..

Og at MGS2 er med er jeg hvertfall sterkt enig i - å "lure" deg til å tro at det blir et nytt kapittel i Snakes saga, for så å kaste deg inn i rollen til en karakter designet av japanske skolejenter er en temmelig forbitrende opplevelse. Sleng på en temmelig søkt historie i tillegg, og så har du et spill som fortjener sin plass på denne lista. Begynnelsen på slutten for Metal Gear-serien for min del. Trist, men sant.

Lenke til kommentar

Vel, de fleste er ekstremt sterkt uenig i det du/1UP sier om MGS2. Kalkun er ikke et ord man bruker på et produkt man personlig ikke liker, det går i litt større skala.

FF8 har jeg aldri spilt, men inntrykket mitt er at dette var en gedigen skuffelse etter FF7..

Det er utvilsomt et elsk/hat-spill, etter hva jeg har erfart. Men kritikerne var jevnt over enig i at det var et elskbart spill.

Endret av Geofrank
Lenke til kommentar
Fikk nesten brødskiva i halsen her. Metal Gear Solid 2 er vel både et av de høyest ratede og et av de ti mestselgende spillene til Playstation 2. Latterligste jeg har hørt på veldig lenge. Final Fantasy VIII er vel også blandt topp ti mestselgende spill til den originale Playstation,

Og sånn ellers var det jo haugevis av kvalitetsspill i listen deres. Hvor tar de det fra?

Har du prøvd å lese teksten i artikle?

hese aren't necessarily bad games -- in fact, most of these are quite good. It's just that, for whatever reason, they fell short of expectations.
Lenke til kommentar
Fell short of expectations? Må ha vært deres expectations siden det virker som om at "folket" kjøpte Mgs2 og FFVIII som bare F.

Salgstall betyr ikke nødvendigvis at et spill lever opp hypen. Fable solgte nærmere 3 millioner, men det levde uansett ikke opp til forventningene. Jeg er en av disse kjøperne, og jeg likte spillet veldig godt. Men jeg har ingen problemer med å si at spillet ikke var i nærheten med å oppfylle de ambisjonene det hadde. Samme med MGS2 i grunn. Og Halo 2, som jeg også hadde forventet å se på den listen.

Å si at et spill ikke ble dårligere enn forventet fordi det solgte som hakka møkk blir litt som å si at en fotballkamp ikke var dårlig, fordi stadion var fullstappa i mine øyne.

Lenke til kommentar

Jo mer hype et spill har, jo mer blir det slaktet om det ikke lever opp til den. MGS2 har et anmeldersnitt på 95%, ergo levde det opp til hypen for folk flest. Halo 3 er ikke en kalkun fordi jeg og et par andre ikke liker det. Det skal litt mer til for å dra frem slike ord.

Lenke til kommentar

Ein del veldig bra spel der...men dersom ein skal lage ei liste over brukbare spel som ikkje lev opp til hypen, går det ikkje an å utelukke Oblivion. Spelet er ein 7/10, men dei fleste omtalane konkluderar med noko slikt som 12/10. Det er fem poeng differanse, det.

Final Fantasy VIII er forresten favoritten min i FF-serien. :)

Kay

Lenke til kommentar

Nå er det ikke snakk om at det er dårlige spill, men det er spill som ikke leverte til forventningene.

I MGS2 sitt tilfelle så følte mange seg litt lurt da de bare fikk spille som Snake i et lite men fantastisk brett av spillet. Når vi da plutselig ikke styrer Snake lengre, men i følge Hideo Kojima skal se han fra en annen persons perspektiv for å se hvor heftig han er var det mange som følte seg snytt, meg inkl. selv om jeg etterhvert lærte meg å like spillet for det det er, men at det ikke når det orginale MGS opp til anklene en gang er det ingen tvil om hos meg.

Super Mario Sunshine står også på denne listen, selv syns jeg det var et fantastisk spill, men det er en merkelig avgang fra hvor serien var, og det var ikke akkurat dette folk hadde ventet seg fra det neste Mario spillet etter kanskje tidenes beste spill. Fallhøyden ble stor, men jeg lærte meg å like dette spillet for det det var også, mye til felles med MGS2.

Resten av lista føler jeg er er spot on, men det må ikke forveksles med at et spill blir kalt en kalkun, og det at de blir kalt et dårlig spill. Ikke noe å få brødskiva i halsen over dette. Bra artikkel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...