Gå til innhold

Strømforsyning til "standard" pc

ok67

Anbefalte innlegg

Det er år og dag siden siste jeg mekka sammen en PC, så problematikken rundt strømforsyning er relativt ukjent for meg.

Trenger jeg noen spesiell strømforsyning for å drive en PC bestående av:

Hovedkort: Asus M2A-VM

CPU: Athlon 64 X2 5600+

Skjermkort: GeForce 7600GS

+ disk, DVD brenner ol.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er relativt ukomplisert. Du trenger en helt standard ATX strømforsyning (ATX er formfaktoren som brukes for alle "vanlige" datamaskiner i dag).

Jeg vil annbefale at du kjøper en mellom 400-500watt. Noe mer er det ikke behov for i ditt tilfelle, men jeg annbefaler aldri å kjøpe minde enn 400watt, mest fordi det er ikke noe betydelig å spare på prisen på 400watt og nedover nå om dagen. Å ha litt over 400watt kan være greit dersom du har planer om å ta denne med deg videre til neste system du bygger, dersom du har planer om å oppgradere osv. i tilfelle du da trenger mer strøm enn du gjør akkurat nå. Ditt systemoppsett er rimelig beskjedent i forhold til hva strøm det trekker, og kunne sansynligvis fungert greit selv på så ølite som 300-350watt.

Unngå Q-tec strømforsyninger, utover det trenger du ikke å tenke så mye på hva merke du kjøper. For ditt behov vil en rimelig PSU være helt greit nok. NorthQ er et eksempel på en billig og "god nok" arbeidshest som evt. kan passe, men det finnes mange andre "gode nok" merker å velge blandt i de fleste nettbutikker.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...