Gå til innhold

hva spiser dere på julaften?

toazty

Hva spiser du på julaften?  

308 stemmer

1. 1. Maten

• Pinnekjøtt
      126
    • Ribbe
      120
    • Lutefisk
      6
    • Annen fisk
      7
    • Grøt
      4
    • Grandiosa
      6
    • Kalkun
      22
    • Pølse, medisterkaker
      8
    • Annet
      9

Anbefalte innlegg

Jeg ser tydelige svakheter med menyoppsettet angående drikken ... :whistle:

Av alle dagar i året er julafta ein der alkoholen godt kan droppast om det er barn i biletet.

Enig der. Men alt med måte. Å ta seg en akevitt etter middagen er nå en ting, men å gå på flatfylla slik enkelte har en tendens til å gjøre er jammen meg en uting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Jeg ser tydelige svakheter med menyoppsettet angående drikken ... :whistle:

Av alle dagar i året er julafta ein der alkoholen godt kan droppast om det er barn i biletet.

Enig der. Men alt med måte. Å ta seg en akevitt etter middagen er nå en ting, men å gå på flatfylla slik enkelte har en tendens til å gjøre er jammen meg en uting.

Drikken har både en smaksmessig, og ikke minst en fordøyelsesmessig verdi. Så slike gledesdrepende sort/hvitt-bilder av at all alkohol betyr flatfyll, hører indremisjonen til. Foreslår for slike at grøt og rød saft ruler!

:)

Cyclo: Meningen er at karvedrikken skal/bør taes før måltidet, så kan man eventuelt skylle bort usmaken underveis med en liten juleøl.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Cyclo: Meningen er at karvedrikken skal/bør taes før måltidet, så kan man eventuelt skylle bort usmaken underveis med en liten juleøl.

Hehe. Det kan godt tenkes. Jeg har ikke peiling på karvedrikken da mener jeg at akevitt er satans verk (har ingenting med indremisjonen å gjøre, bare at akevitt får smakssansene mine blir besatt av smådjevler)

Spennende. Hadde heller egenlig ikke noe særlig tro på at de kom til å innføre differensiert pris, men man kan aldri vite.

Lenke til kommentar

en aquavit til maten er nå greit .. men alle vet vel at det blir 2-3 og en øl eller to.. og kanskje litt congac og bayleys utpå kvelden... , julaften kommer alltid til å være alkohol fri her selv om jeg ikke har unger.. , det er forferdelig mange familier som sliter akuratt denne dagen.. så jeg ser ingen ulemper med å droppe alkoholen..

GOD JUL , ppl

Lenke til kommentar

Julaften er en fin anledning til å innvie konfirmasjonsklare ungdomsganer i riktig bruk av alkohol. De færreste 14-åringer velger en karriere som alkoholikere etter å ha prøvesmakt lommevarm akevitt og hjemmebrygget juleøl (gjerne litt mislykket) med 14+ % alkohol. Hold dem bare unna søtskvipet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
en aquavit til maten er nå greit .. men alle vet vel at det blir 2-3 og en øl eller to.. og kanskje litt congac og bayleys utpå kvelden... , julaften kommer alltid til å være alkohol fri her selv om jeg ikke har unger.. , det er forferdelig mange familier som sliter akuratt denne dagen.. så jeg ser ingen ulemper med å droppe alkoholen..

GOD JUL , ppl

Ditt valg om du dropper alkoholen fordi andre har problemer med den samme. Poenget mitt er at mat og drikke som kultur ikke bare er for fyllas skyld. Grunnen til at nettopp karvebrennevin passer så godt til julemat, er fordi denne spesielle blandingen setter fordøyelsesystemet bedre i stand til å fordøye fet mat.

God Jul, om så med rød husholdningssaft!

:yes:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Julaften er en fin anledning til å innvie konfirmasjonsklare ungdomsganer i riktig bruk av alkohol. De færreste 14-åringer velger en karriere som alkoholikere etter å ha prøvesmakt lommevarm akevitt og hjemmebrygget juleøl (gjerne litt mislykket) med 14+ % alkohol. Hold dem bare unna søtskvipet.

Hehe, Bad Santa!

bad-santa.JPG

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...