Gå til innhold

hva spiser dere på julaften?

toazty

Hva spiser du på julaften?  

308 stemmer

1. 1. Maten

• Pinnekjøtt
      126
    • Ribbe
      120
    • Lutefisk
      6
    • Annen fisk
      7
    • Grøt
      4
    • Grandiosa
      6
    • Kalkun
      22
    • Pølse, medisterkaker
      8
    • Annet
      9

Anbefalte innlegg

Det beste med julaften, utenom å være sammen med familien selvsagt, er å få servert rykende ferskt pinnekjøtt, med kålrabistappe og poteter. Dette sammen med juleøl. Får godfølelse bare jeg tenker på det :love: Selve sjarmen er jo at man ikke spiser dette til vanlig, bare i juletider.

Jeg har aldri vært noe glad i ribbe, men vi har noen ganger det i tillegg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Her er min arbeidsdag, som noen kaller juleaften:

1. svineribbe
  2. surkål
  3. saus
  4. rødkål
  5. svisker
  6. mandelpoteter
  7. sprøstekt svor
  8. ribbefett
  9. vossaorv
  10. pinnekjøtt
  11. kålerabistappe (her kunne jeg faktisk kvedet et lite kvad til kålrotens fortreffelighet, eller nordnorges ananas, som noen liker å kalle den)
  12. Pinnekjøttsaus (sjy av pinnekjøtt kokes opp med finsnittet purre, deretter legeres (jevnes) sjyen med creme fraiche, og til slutt slenger man oppi en adekvat mengde kvalitetsakevitt, så klart av den norske typen). Kok for guds skyld ikke sausen etter at du har tilsatt brennevannsvin, men bevar heller den litt "brisne" sødmen som brennevinet gir helheten.

Vanskelig å beskrive hvilke dufter som sprer seg i hele huset under denne prosessen, men noen tenker på jul, andre tenker på nakne elger i nordnorsk solnedgang, mens slike som meg bare tenker på julegavene etter at man har åpnet de andre gavene ... :p

God jul, for fillern! :w00t:

Lenke til kommentar
Ribbe! Og ville aldri spist noe annet. Prøvde pinnekjøtt en gang, det ble med den ene gangen. Men, så liker jeg ikke lam så kanskje ikke så rart :p

Hedning, ribbe er gudsbespottelse.

Er det mulighet for å lage poller som kategoriserer etter svarene? Slik at man kan innlede med spørsmålet "Hvor i landet bor du?" for deretter å følge opp med "Hva spiser du på julaften?", og få se resultatene fordelt etter hvor i landet man bor? Hadde vært interessant.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Nasse Nøff-diskriminering ... :whistle:

Hvis pollen også fanger opp eventuelle flyttinger som fantasten har foretatt, så blir det kanskje tydeligere ...!?

:cool:

Lenke til kommentar

Pinnekjøtt, pinnekjøtt, pinnekjøtt ...*glede seg til jul*

Vi har forresten noen ganger grøt tidligere på dagen også, men aldri noe annet enn pinnekjøtt som hovedretten. Hadde gått greit med ribbe, men pinnekjøtt er mye bedre.

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar
Altså, for faen, ser på pollen nå med skrekk - hvem i svarte eter KALKUN på julaften? Hallo, noe så unorskt! En feit, stygg og KJIP fugl som minner meg fint lite om julaften. Takker for meg, over og ut!
Grisen er feit, stygg og kjip den også. :)
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Unorsk ...?

Jeg har hatt kalkun som nyttårsmeny siden 1985. Utmerket spise, og det er slett ikke å forakte med et litt magrere måltid, sånn på tampen av feteperioden.

1. hel kalkun
  2. mandelpotet-stappe
  3. fløtesaus, sødmet med rognebærgele
  4. ferske gulrøtter
  5. rosenkål, med stekte baconterninger
  6. kokte svisker
  7. dampede pærer
  8. en kraftig Chianti, eller en fyldig rødvin, eller tørr sherry, eller kanskje en rosevin

:)

Uff, så sulten man blir av dette ... :yes:

Lenke til kommentar

Ja, kalkun er forsåvidt greit på nyttårsaften, så lenge den er tilberedt av folk som kan tilberede.

Viltkjøtt kan også være spennende, f.eks rådyr.

Eventuelt bare den trofaste indrefileten (eller ytre, den er strengt tatt bedre på smak) med delikat tilbehør...

Skjønt; skal man ha en del gjester, så er kanskje kalkunen enklest å ha med å gjøre.

Edit: Sitter her med vann i munnen. Får ta en klementin og hoppe til køys...

Endret av Olsenhower
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Kalkun er ikke mere en kunst enn at hvem som helst får det til, og det gjelder forøvrig all matlagning. Hva er det som er så fantastisk med å vinne Kokke-OL? Her terper de samme, sikkert dyktige, men likevel bare egentlig de samme som oss, personene på den samme menyen, og det i et helt år. Det skulle vel faen ikke være noen sak å lage hva som helst da, eller ...?

:)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...