Gå til innhold

hva spiser dere på julaften?

toazty

Hva spiser du på julaften?  

308 stemmer

1. 1. Maten

• Pinnekjøtt
      126
    • Ribbe
      120
    • Lutefisk
      6
    • Annen fisk
      7
    • Grøt
      4
    • Grandiosa
      6
    • Kalkun
      22
    • Pølse, medisterkaker
      8
    • Annet
      9

Anbefalte innlegg

Sliter og sliter sa kjerringa... Er vel snarere det at dersom vår gode innlandsvenn skulle ha glemt ett eller annet vesentlig i sin røffe beskrivelse av retten kan det få konsekvenser for ett allerede frynsete rykte som kokk - for mitt eget vedkommende.

Lite som lokker svette frem i pannen på en hobbykokk som 14 skuffede ganer i romjulen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det går bra for min del med en slik beskrivelse. Som gammel kokkesatan tror jeg at jeg vet resten, men ser at mister KRZT "sliter" ...!?

Stemmer det, ja, du hadde vore kokk! Det burde eg hugsa frå dine tidlegare innlegg her på forumet... :)

Det eneste jeg lurer på er hvilken type lefse dere bruker. Er det kanskje såkalt mørlefse?

Her er oppskrifta på dei lefsene som skal brukast, henta frå http://tradisjoner.no/oppskrift2243.html:

Valle-lefse

2 kg malte poteter

1 kopp smeltet smør

1 liten kopp søt melk

siktet hvetemel til passe deig

Kok potetene med skallet på. Skrell potetene når disse er kokt, og mal de i kjøttkvern. Dette kan gjøres dagen før så potetmassen er kald.

Ha potetene nok en gang gjennom kjøttkvernen slik at den blir smidig og fin.

Ha smør og melk i deigen og kna inn siktet hvetemel til deigen er passe.

Legg lefsen på bakehelle og rist over litt vann. Stek fint på begge sider, slik at det blir små brune blemmer. Ikke så mye at lefsen blir sprø. De skal være myke.

Bløt lefsene med vann. Stryk på smør inne i lefsa. Brett lefsene dobbelt to ganger og skjær de opp i trekanter. (<-- Me brukar dei berre firkanta, då dei på den måten er lettare å rulle fiskestykka inn i.)

I gamle dager brukte man 2 kg smør på 20 lefser!

Blir jaggu sulten av dette her.

:cool:

Så sant, så sant! :D

Sliter og sliter sa kjerringa... Er vel snarere det at dersom vår gode innlandsvenn skulle ha glemt ett eller annet vesentlig i sin røffe beskrivelse av retten kan det få konsekvenser for ett allerede frynsete rykte som kokk - for mitt eget vedkommende.

Lite som lokker svette frem i pannen på en hobbykokk som 14 skuffede ganer i romjulen...

Problemstillinga er i høgaste grad forstått! :) Eg skal sjå om eg ikkje kan få skaffa til veges ei meir nøyaktig oppskrift etter kvart.

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar

hehe.. snakka med en annen kompis av meg.. de skal ha skalldyr på julaften... , hver sin smak .. hehe..

ser det at folk drikker på julaften... fy skam :p

klar over hvor mange familier som sliter med alkoholen akuratt denne dagen.?

i mitt hjem er det null alkohol denne dagen.. drekker meg heller sørpefull med kompiser 25,26,27,28,29,31 :D

Lenke til kommentar
hehe.. snakka med en annen kompis av meg.. de skal ha skalldyr på julaften... , hver sin smak .. hehe..

ser det at folk drikker på julaften... fy skam :p

klar over hvor mange familier som sliter med alkoholen akuratt denne dagen.?

i mitt hjem er det null alkohol denne dagen.. drekker meg heller sørpefull med kompiser 25,26,27,28,29,31 :D

er jo forskjel på å drekka seg sørpa full og nyte lit aquavit da :innocent:

Lenke til kommentar
Det er så utrolig digg med grandis på julaften, fordi man blir mye fortere ferdig så man kan kaste seg over gavene mye tidligere!

greit å bli fort ferdig.. men har du hastverk på julaften da? ? ? ?

digg å sitte rundt bordet med familien og nyte maten.. det tar vel ca 2 timer

så sette seg ned i sofaen eller godstolen og la maten synke litt i 30min, og så begynne med pakkene.. ...

herligste dagen i året.. ingen som maser, alle er med sine familier, ingenting du må ut for å gjøre.. bare være hjemme å fyre i peisen...

faen som jeg gleder meg.. PINNEKJØTT FTW :D

Lenke til kommentar
Det er så utrolig digg med grandis på julaften, fordi man blir mye fortere ferdig så man kan kaste seg over gavene mye tidligere!

regner med at dette er en spøk, siden du snart er 21 år.

Er det noko inndeling i landsdel skal tru? Hadde vore artig å visst.

Eg bur på vestlandet og et pinnekjøtt, det same gjer dei fleste eg kjenner. Dei få eg kjenner frå austlandet et derimot ribbe.

Jeg kommer fra Kr.sand. Har pinnekjøtt hvert år.

1ste juledag: ribbe

2dje juledag: koltbord

3dje juledag: pinnekjøtt igjen(siden min bursdag)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...