Gå til innhold

hva spiser dere på julaften?

toazty

Hva spiser du på julaften?  

308 stemmer

1. 1. Maten

• Pinnekjøtt
      126
    • Ribbe
      120
    • Lutefisk
      6
    • Annen fisk
      7
    • Grøt
      4
    • Grandiosa
      6
    • Kalkun
      22
    • Pølse, medisterkaker
      8
    • Annet
      9

Anbefalte innlegg

åhh... nå e alle gjestene gått.. og jeg fant meg en tallerken med avkjølt pinnekjøtt.. og ei juleøl.. dette er det beste med hele kvelden.. , og bare for å gjøre dere enda mer missunelige.. så har jeg ei svær jævla skål med dronning Maud pudding ( er nå vel egentlig en fromasj :p ) igjen som skal spises opp :D , syns synd på dere som ikke vet hva Dronning maud pudding er :D for det er sikkert mange av dere som ikke vet d :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da var kveite med poteter, makaroni og kokte gulerøtter unnagjort (gammel nordnorsk tradisjonsmat i familien), og i morgen står den virkelig gode julematen for tur, helt etter min smak. En utrolig god ribbe fra en prisbelønt slakter her i Tromsø (vant pris for pinnekjøtt) skal fortæres i morgen, og du og du som jeg gleder meg :dribble:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
åhh... nå e alle gjestene gått.. og jeg fant meg en tallerken med avkjølt pinnekjøtt.. og ei juleøl.. dette er det beste med hele kvelden.. , og bare for å gjøre dere enda mer missunelige.. så har jeg ei svær jævla skål med dronning Maud pudding ( er nå vel egentlig en fromasj :p ) igjen som skal spises opp :D , syns synd på dere som ikke vet hva Dronning maud pudding er :D for det er sikkert mange av dere som ikke vet d :D

Sadist?

:whistle:

Lenke til kommentar

Centuss: Jeg skjønner ikke helt hvorfor du antar dette. Vi hadde ingen annen kjøttmat enn selve ribben på 1. juledag i år. Tidligere år har vi hatt pølser og medisterkaker til, men kom etter hvert frem til at det er ribben som liksom er selve greia med måltidet, så hvorfor ikke holde seg til det? Et rikholdig utvalg grønnsaker til er mer enn nok tilbehør. Så det så! :)

(Derimot er det neppe mange som spiser medisterkaker og pølser uten ribbe til.)

Lenke til kommentar
Centuss: Jeg skjønner ikke helt hvorfor du antar dette. Vi hadde ingen annen kjøttmat enn selve ribben på 1. juledag i år. Tidligere år har vi hatt pølser og medisterkaker til, men kom etter hvert frem til at det er ribben som liksom er selve greia med måltidet, så hvorfor ikke holde seg til det? Et rikholdig utvalg grønnsaker til er mer enn nok tilbehør. Så det så! :)

(Derimot er det neppe mange som spiser medisterkaker og pølser uten ribbe til.)

skjønner ikke hvorfor du antar dette, mange som spiser medisterkaker og pølser uten ribbe til bla meg.... ribbe er ikke no godt.. :thumbdown:

Endret av OZ-Racing
Lenke til kommentar
Sliter og sliter sa kjerringa... Er vel snarere det at dersom vår gode innlandsvenn skulle ha glemt ett eller annet vesentlig i sin røffe beskrivelse av retten kan det få konsekvenser for ett allerede frynsete rykte som kokk - for mitt eget vedkommende.

Lite som lokker svette frem i pannen på en hobbykokk som 14 skuffede ganer i romjulen...

Problemstillinga er i høgaste grad forstått! :) Eg skal sjå om eg ikkje kan få skaffa til veges ei meir nøyaktig oppskrift etter kvart.

Dette kjem vel litt i seinaste laget, men eg ville berre heilt kjapt beklage at eg ikkje fekk svart noko meir på denne her. Problemet er at alle eg har prata med, inkludert mor mi, brukar smakssans og augnemål til å få denne matretten til å smake som han skal. Difor ville dei ikkje våge seg på å gje ei meir detaljert "bruksanvisning" - men mor mi stadfesta i alle fall at ho hadde fått med alt i den beskrivelsen ho gav meg. :)

Uansett, KRZT, viss du prøvde deg på dette så vonar eg det gjekk bra! :) Det kunne vore artig å høyrt resultatet av forsøket! (Og det gjeld deg og, PencilCase - det hadde vore moro å høyre kva ein tidlegare kokk fekk ut av dette her... ;))

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Sliter og sliter sa kjerringa... Er vel snarere det at dersom vår gode innlandsvenn skulle ha glemt ett eller annet vesentlig i sin røffe beskrivelse av retten kan det få konsekvenser for ett allerede frynsete rykte som kokk - for mitt eget vedkommende.

Lite som lokker svette frem i pannen på en hobbykokk som 14 skuffede ganer i romjulen...

Problemstillinga er i høgaste grad forstått! :) Eg skal sjå om eg ikkje kan få skaffa til veges ei meir nøyaktig oppskrift etter kvart.

Dette kjem vel litt i seinaste laget, men eg ville berre heilt kjapt beklage at eg ikkje fekk svart noko meir på denne her. Problemet er at alle eg har prata med, inkludert mor mi, brukar smakssans og augnemål til å få denne matretten til å smake som han skal. Difor ville dei ikkje våge seg på å gje ei meir detaljert "bruksanvisning" - men mor mi stadfesta i alle fall at ho hadde fått med alt i den beskrivelsen ho gav meg. :)

Uansett, KRZT, viss du prøvde deg på dette så vonar eg det gjekk bra! :) Det kunne vore artig å høyrt resultatet av forsøket! (Og det gjeld deg og, PencilCase - det hadde vore moro å høyre kva ein tidlegare kokk fekk ut av dette her... ;) )

Heisann! Jeg har lagt inn bestilling på skikkelig fjellrøye (ville ikke ødelegge delikatessen ved å bruke halvgod oppdrettsfisk) , som en kompis skal fikse i løpet av et par uker. De er et gjeng med "huleboere" som skal på en liten guttetur i de Svenske Alper. Deretter blir det et ordentlig haraball når de forhåpentligvis roter seg ned fra fjellstrøka deromkring. uannsett kommer det fyldig referat av eksperimentet etter hvert.

Godt Nyttår, matvenner!

:)

Lenke til kommentar

Me har, og vil alltid ha pinnekjøt på sjølvaste julekvelden. Ribba forstår eg meg ikkje heilt på. Eg skjønar at ribbe-folk truleg seier det same om pinnekjøt, men for meg smakar ribbe like kjedeleg som ein average søndagsmiddag. Svoren smakar jo berre svidd....ehh...fett? Ribbe - Not for Me!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...