Gå til innhold

Asus eller Abit

Sicho

Anbefalte innlegg

Har merka meg en voldsom Pro Asus Stemning i huset her.. Lurte egentlig på hvorfor. Er på vei til innkjøp av en ny pc nå, sitter for øyeblikket og vurderer Hovedkort.. OC er egentlig ikke så enormt viktig, men går for en P4 CPU med Intel Chipset.. Vurderer for øyeblikket denne:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...0&GrpID=10&s=pl

Men så er spørsmålet, er det no galt med Abit for tiden? Har hatt abit hovedkort så lenge jeg kan huske, Bp6 rulte i gamle dager, så har jeg hatt KT7 Raid som har funket kongebra.. Hvorfor snu trenden og gå for et Asus kort nå?

N.B Kommer til og kjøpe meg et 9700 Pro kort.. Er det noe vanskeligheter mellom det kortet og PE chipsete? Eller gjelder det bare NForce og AmD?

Takker for svar..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men så er spørsmålet, er det no galt med Abit for tiden? Har hatt abit hovedkort så lenge jeg kan huske, Bp6 rulte i gamle dager, så har jeg hatt KT7 Raid som har funket kongebra.. Hvorfor snu trenden og gå for et Asus kort nå?

Er bra hovedkort det du har valgt, har selv bare brukt abit hovekort. Tror det er fire kort eg har hatt, men bare ett av dem har tatt kvelden. Abit bx133-Raid var faktisk en del problemer med dem. Nå har eg MSI på grunn av at de ikke klarte å skaffe meg ett likt kort som eg hadde fra før av.

Så du kan fremdeles stole på abit korta, men mener dermed ikke at de andre er dårlige heller, som f,eks MSI, asus, Aaopen, Abit er hovedkort du trykt kan kjøpe.

Lenke til kommentar

Har vurdert MSi men har egentlig ikke funnet noen som passet helt perfekt.. Asus synest jeg er litt for dyrt.. Aopen har jeg desverre dårlig erfaring med så derfor holder jeg meg borte.. Hadde et hovedkort som det bare var problemer med pluss et Skjermkort og Brenner som ikke var helt på topp for og si det slikt.. Nei men ser ut som jeg går for et abit kort da, får vente litt og se om intel prisen og Raedon 9700 Pro går litt ned, 2 uker eller noe...

Lenke til kommentar

Ikke dumt tema som kommer opp her.

Jeg husker at MSI fikk meget god kritikk for sin ekstremt gode stabilitet. Jeg kjøpte så et MSI kort (2001), jeg må si at jeg fikk problemer med kortet ganske snart. Jeg hadde før dette (2000) et Abit kort, jeg var meget fornøyd med det kortet der. I dag har jeg et Asus kort, det er noe av det beste jeg har vært borti, maskinen er så stabil at det er kjedelig.

Jeg velger nå ut i fra spesifikasjoner og tilleggsutstyr.

Som Raid-Controller foretrekker jeg HighPoint fremfor Promise FastTrack.

Det er det eneste sure med Asus kortet. Med min kombinasjon av harddisker så tar den Raid-Biosen lang tid å finne harddiskene (ca 25 sek). Ellers så vil jeg ha et mest mulig oppgraderbart hovedkort, jeg liker og å sjekke om det er plass til større prosessor vifter, og om ting er plassert vanskelig i forhold til montering. Jeg pleier ikke å bruke onboard lyd, men skulle det vært aktuelt så hadde jeg kjøpt et hovedkort med Nvidia chipsett. Ellers så liker jeg Via chipsett og AMD prosessor, dette er kun p.g.a. prisene, jeg føler at jeg får mer kraft for pengene om jeg kjøper en AMD maskin.

Du må vel egentlig vurdere dette etter hva du vil ha, hvor mye den ska kunne oppgraderes, pris, tilleggsutstyr osv.

Dette er smak og behag egentlig, men alle hovedkort skal være gode. De skal ikke selge hovedkort som ikke virker. Dessuten har du 14 dagers angrefrist, dette gjelder uansett hvis du bestiller fra nettbutikker, jeg er ikke sikker på hvordan det er ellers. Mulighetene er mange, det er DU som komponerer DIN maskin, og der er bare DU som vet hva du vil ha.

Lenke til kommentar

Har hatt Abit og har no Asus.

Asus er absolutt mer stabil, nesten til det kjedelige som noen sa lenger opp...

Og en stor fordel med Asus: De har ikke den lille drittvifta som står og dure.

Kjedelige med Asus: Promisekontrolleren er vanvittig treg i oppstarten (bootingen), men hvor ofte booter man da...stabilt kort som sagt

Lenke til kommentar

Jeg leste at ECS (produsent av billig-hovedkort (Les: Dårlig kvalitet) ) skulle ta over produksjonen av Abit sine hovedkort. Jeg vet ikke om dette bare var et rykte eller om det er sant.

Jeg har hatt 2 Abit hovedkort (BE6 og KT7A) de siste par årene og har nå mitt første Asus hovedkort (A7N8X Deluxe). Jeg har vært fornøyd med begge merkene, men må nok si at jeg opplever Asus som langt mer stabilt.

Lenke til kommentar

Er litt grønn på akkurat hovedkort og skal ha meg nytt til P4 selv..:

Når dere snakker stabilitet, tenker dere da først og fremst på klokking eller generelt også??

Er alle Asus kort treige til å boote?? Booter jo ikke så ofte, men liker at det går unna allikevel.. begynner å bli litt bortskjemt med lap'n min..

Lenke til kommentar

hehe, kan nesten ikke nevne at en vurderer hovedkort her, uten å få "Asus-folket på nakken" - og ikke uten grunn, de er ofte fornøyd :)

Men så er spørsmålet, er det no galt med Abit for tiden?

Neida, men stusser på hvorfor det er så vanskelig å finne en test på BE7-G: Testoversikt på ymse Abit-kort

Selvom BE7-Raid har samme chipset så deler de ikke Bios ( kan bero på Gigabyte-LAN - raid er visst uvesentlig i så måte ). BE7-G er et nyere produkt som stiller med 'first release' Bios, en mulig risk der ?

Personlig har jeg 3 stk. Abit, og er meget fornøyd. Dog, husker retur-% av Abit til ITbutikken, den lå ofte på 16-17 % - hvorfor aner jeg ikke, men vi skrev om det i gamle-forumet - ITbutikken slutta ihvertfall å selge Abit, kan bero på policy.

Og en stor fordel med Asus: De har ikke den lille drittvifta som står og dure.

Er ribbe på Abit BE7 - PE-northbridge uten vifte er ganske vanlig, uansett produsent ( ser MSI bruker vifte på PEmax2-serien men er uten på PE-max ).

.

Lenke til kommentar

Når dere snakker stabilitet, tenker dere da først og fremst på klokking eller generelt også??

Når eg snakker om stabilitet er det å slippe å få blåskjerm mye, sånt som eg fikk når eg brukte ME.

Når du overklokker er det større fare for å få en ustabil pc, men eg har ikke opplevd mangen ganger som eg med sikkerhet kan si at det er hovedkortet som er årsaken til ustabiliteten.

Lenke til kommentar

Av de hovedkortene jeg har hatt, har jeg personlig likt asus best pga stabilitet (som nevnt temmelig mange ganger ovenfor). Har hatt et abit som tok kvelden dagen etter jeg kjøpte det, så av prinsipp går jeg ikke til de igjen...

Men som alltid blir jo dette en smaksans. har ingen erfaring med asus til intel. har bare kjørt AMD på mine asus kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...