Gå til innhold

Gravert i stein (stillhetens hjem)

theriksen

Anbefalte innlegg

Dette bildet ble tatt i den tidligere konsentrasjonsleiren Bergen-Belsen i Tyskland i sommer. Jeg trodde jeg kjente til total stillhet, men tok feil inntil jeg var der. Hør for dere stillheten på en kirkegård under en begravelse, stillheten i sinnet, roen. Gang det med fire, så har du denne dagen jeg var innenfor konsentrasjonsleirens gjerder. Etter befrielsen av titusener av jødiske fanger, som døde like etterpå fordi de fikk for mye mat for fort, ble leiren jevnet med jorden på grunn av den enorme sykdomsmengden som hadde befunnet seg på stedet. Døden lå i luften over 60 år etter. Og stillheten var total. Det fantes ingen glede der. Overhodet ingen glede.

post-50635-1195699274_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes du har fått til en dyster stemning i bildet; men det ble kanskje litt vel mørkt ?

Hei, Tom, og takk for kommentar!

Med tanke på at det ligger hundretusener av lik under bakken, så følte jeg det ikke passende å gjøre det spesielt lyst, og valgte heller å kjøre det så mørkt som jeg bare turte. Har en ganske mørk og dyster fotografisk stil i utgangspunktet, men jeg forstår godt at du syns det kann bli litt i overkant. Slikt er jo tross alt en smakssak.

Lenke til kommentar

Hei Tor. Synes du har klart og få frem et bra dokumentar foto her det er en veldig tung stemning rundt hele bildet. Jeg synes ikke dette er for mørkt heller. Ser klart tegning i skogen, gresset og selve minnesteinen. Men personlig synes jeg ikke dette er en av dine beste!

Lenke til kommentar

Jeg må si at motivet er veldig bra. Jeg synes heller ikke det ble for mørkt. Siden du driver og bearbeider bildene i Photohsop etterpå kunne det kanskje vært interessant om du drog spakene litt i retning en mer sepia-farget variant.

Det er dog en ting som jeg ikke helt blir komfortabel med: Når man ser på bildet i lite format er det ikke så tydelig, men når man ser på bildet i full størrelse synes jeg at den vignetteringen du har lagt på kanskje blir i overkant kunstig. Det blir liksom ikke et jevnt lysavfall ut mot kantene, men mer en brå overgang. Det kan hende at dette er et valg du selv har gjort bevisst, men for min del var det et lite irritasjonsmoment.

Men alt i alt så er dette et svært bra bilde. Den medfølgende teksten gjorde sitt til at man som observatør kom i det rette humøret for å "verdsette" bildet.

Lenke til kommentar

Takk for gode ord fra dere alle, og for at dere tok dere tid!

chny: Jeg er helt enig med deg i at dette ikke er et av mine beste bilder, men som regel er det ikke de beste bildene man får mest konstruktiv tilbakemelding på, og derfor bestemte jeg meg for å gi dette et forsøk her, slik at jeg vil motta noe konstruktivt som jeg kan bygge videre på i fremtiden.

Simon Aldra: Det varmer å høre slikt, og nettopp det at det kanskje er slik vi vil se verden når vi ikke lengre eksisterer, er en av tingene jeg ønsket å uttrykke ved bildet, ved siden av at Bergen-Belsen er et dystert, stille sted, og ikke minst at vi alle står helt alene i livet om venner dør (som et levende monument til deres ære).

Onkel Kompost: Det stemmer at bildet ikke er tiltrekkende i lite format (selv om det ser ganske tøft ut på mobiltelefonen min!), men bilder er tross alt heller ikke ment for å vises i små formater. Vignetteringen er jeg helt enig med deg i, den blir hakkete og slitsom, og ikke spesielt naturlig. Jeg har lovet å ikke forsvare meg selv på noen måte, men antakelig skyldes hardheten overgangen fra TIFF til JPEG, for originalfilen ser betydelig bedre ut. Dog burde jeg arbeidet litt mer på JPEG-filen for å få den til å se bedre ut, og tar helt klart selvkritikk der. Takk for den!

steffenz: Det er godt å få bekreftet at jeg har lykkes med å uttrykke den dystrestemningen, og takk skal du ha for at du nevner det.

Nok engang; tusen takk for tilbakemeldinger og for deres oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Simon Aldra: Det varmer å høre slikt, og nettopp det at det kanskje er slik vi vil se verden når vi ikke lengre eksisterer, er en av tingene jeg ønsket å uttrykke ved bildet, ved siden av at Bergen-Belsen er et dystert, stille sted, og ikke minst at vi alle står helt alene i livet om venner dør (som et levende monument til deres ære).

Jeg sier det jeg mener, har jeg ikke noe pent å si (rent bortsett fra konstruktiv kritikk), da holder jeg kjeft. Ros fra meg kommer rett fra levra, på godt og vondt. Har selv en bestefar som ble plassert i leir i Tyskland under krigen for potettyveri av alle ting. Jeg fikk aldri oppleve å møte ham, noe som gjør meg trist, men slike bilder (kombinert med egen interesse for de aller fleste historiske tema) overbeviser meg om at minnene om disse menneskene aldri vil dø.

Lenke til kommentar
Onkel Kompost: Det stemmer at bildet ikke er tiltrekkende i lite format (selv om det ser ganske tøft ut på mobiltelefonen min!), men bilder er tross alt heller ikke ment for å vises i små formater. Vignetteringen er jeg helt enig med deg i, den blir hakkete og slitsom, og ikke spesielt naturlig. Jeg har lovet å ikke forsvare meg selv på noen måte, men antakelig skyldes hardheten overgangen fra TIFF til JPEG, for originalfilen ser betydelig bedre ut. Dog burde jeg arbeidet litt mer på JPEG-filen for å få den til å se bedre ut, og tar helt klart selvkritikk der. Takk for den!

La meg bare korrigere deg der. Det jeg ville frem til var at overgangen ikke var så tydelig når man så bildet i lite format, det var først når jeg blåste opp bildet i normal størrelse at vignetteringen ble slitsom. Det kan godt hende at Tiff-versjonen er bedre, JPEG har dessverre visse bakdeler. Vel, uansett. Kjekt å høre at folk tar det en sier til etterretning. Det gjør det liksom verdt å gi kritikk.

Lenke til kommentar
Kjekt å høre at folk tar det en sier til etterretning. Det gjør det liksom verdt å gi kritikk.

Helt riktig, så lenge man tar det til seg på rett måte og bearbeider det slik at en ikke mister sin personlige stil, for da mister man en ekstremt vesentlig del ved det å fotografere, og hovedingrediensen i egen suksess. Så vignettering vil jeg ikke gi meg med, men naturligvis skal jeg se til at filer med vignettering som lastes opp holder en høyere standard fra nå av.

cossiest: Takk for kommentaren! Jeg har funnet ut at tekst i bilder tar veldig mye oppmerksomhet, og blir et motiv i motivet. I dette bildet føler jeg ikke at teksten er så viktig at den bør komme for tydelig frem og ta for mye sjel fra resten av fotografiet, ettersom det er bakgrunnen og stemningen jeg ønsker å få frem, snarere enn teksten. I større versjoner syns teksten bedre dog, og jeg tror ikke det er mange som ville forstått at dette er et monument reist til jøder som døde i eller utenfor denne leiren dersom teksten ikke hadde fortalt det, så sånn sett er jeg helt enig i det du sier.

Lenke til kommentar
Helt riktig, så lenge man tar det til seg på rett måte og bearbeider det slik at en ikke mister sin personlige stil, for da mister man en ekstremt vesentlig del ved det å fotografere, og hovedingrediensen i egen suksess. Så vignettering vil jeg ikke gi meg med, men naturligvis skal jeg se til at filer med vignettering som lastes opp holder en høyere standard fra nå av.

Nei, det er ingen grunn til å slutte med din egen stil. Jeg er normalt sett litt skeptisk til overdreven bildebehandling, men vignetteringen i dette bildet synes jeg var en veldig god ide, med tanke på å rette fokusen til de som ser på bildet mot gravsteinen. Det var det tekniske jeg klagde på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...