Edstro Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Hei. Går på VG1 Studiespesialisering. Vi fikk et oppdrag å skrive en novelleanalyse. Denne skal skrives på nynorsk og det er jeg ikke noe flink til. Kan noen se over novella og eventuelt endre på bokmålsord, kommafeil, og/å, dårlige settninger osv. Det hadde jeg vært veldig takknemlig for Noen som vet det er gode i skriftelig norsk. Analyse_av_novella.doc Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Denne er din venn: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j Bruk den MYE! Bare noen få ting: I begynelsen skriver du to ganger "det to". Dette er ikke riktig. Du mener sikker "dei to" Noen steder skriver du "ho" andre "hun". Vær konsekvent, bruk "ho". Noen steder skriver du "jeg", andre "eg". Bruk "eg" Ei jente, jenta. Språk: "Språket" ikke "språke" Denne setningen er ikke helt sammenhengende, les den på nytt: "Språke i denne novellen er et meget typisk på ungdom sin alder." Denne steningen: "Eg tror at det forfatteren prøver å fortelle oss er at dersom vi ikke " skriv "Eg trur forfatteren prøver å fortelle oss at dersom vi ikke ", høres bedre ut i mine ører. Butt ut tror/trur og tro/tru. Skriv Ei/ein/eit, ikke En/En/Et. (denne finnes det mange av) Skriv "ikkje" istedenfor "ikke" Miljøe ->Miljøet "Det trefest første gang på en resturant" -> "Dei treftes....ein restaurant" "egentleg mitt i handlinga" -> midt Vi ser der at hun er nervøsen -> nervøs Dette redsele trur eg komme.... -> denne redselen trur eg kjem.... sakt -> sagt kommer->kjem passe -> passar Da blir ho irritert å begynner -> Da blir ho irritert og tek til å kritisere, men man.... sannheten -> sanninga Med det ho sier ho grue seg -> vanskelig å forstå hva du sier her. konflikten bler løst når -> konflikten blir løyst når når ho ikke tør å ringa han -> når ho ikkje tør ringa han. Usikkerhet /seltillit ->utryggleik/sjølvtillit Det var litt forskjellig til her du gjerne må endre på, bruk ordlisten og søk og sjekk alt du ikke er 100% på. Har ikke tid til mer ikveld. Nynorsk er ikke mitt native language, så jeg kan ikke garantere at alt jeg har skrevet er 100% Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå