Gå til innhold

Begynne å arbeide med hardware?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går nu IKT Servicefag og vurderer sterkt å gå videre skole, men jeg vil spessialisere meg på hardware området siden det er det jeg intriserer meg mest for.

Spørsmålet mitt er som følgende: Er det nok for meg som ferdig utdannet IKT-Driftsopperatør å begynne arbeide for feks. nVidia evt. AMD, eller blir jeg nødt til å gå vidre skole isåffal hvilken skole?

Når jeg mener "feks. nVidia evt. AMD" så vil det si og arbeide med å utvikle nye GPU'er og CPU'er osv.

Endret av Salemonsen_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I den retningen er det matematikk og fysikk som gjelder.

Jepp!

Det er nå du får svar på dette som du har lurt på i mange år på skolen: Hva skal jeg med denne matematikken (?). Så det var ikke bare for å plage oss altså..? hehe!

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hei!

Jeg går nu IKT Servicefag og vurderer sterkt å gå videre skole, men jeg vil spessialisere meg på hardware området siden det er det jeg intriserer meg mest for.

Spørsmålet mitt er som følgende: Er det nok for meg som ferdig utdannet IKT-Driftsopperatør å begynne arbeide for feks. nVidia evt. AMD, eller blir jeg nødt til å gå vidre skole isåffal hvilken skole?

Når jeg mener "feks. nVidia evt. AMD" så vil det si og arbeide med å utvikle nye GPU'er og CPU'er osv.

Dette kan jeg svare på. Jeg studerer nemlig innen dette feltet.

Jeg vet ikke hva dere lærer på IKT servicefag, men jeg har en anelse om at det går mest ut på å lære om IT-drift og kanskje littegrann om elektronikk?

For å kunne utvikle CPU'er eller andre type chip'er, er du nødt til å ta en utdannelse innen elektronikk og spesialisere deg på mikroelektronikk. Etter en bachelorgrad vil du ha nok forståelse til å lage enkle chip'er, men for å ha sjanse til å få noe jobb innen utvikling i denne bransjen må du minst ha en mastergrad.

På Universitetet i Oslo kan du f.eks velge studieprogrammet "Elektronikk og Datateknologi" eller profesjonsstudiet mikroelektronikk. Det finnes også noe lignende på NTNU.

Bare spør meg hvis du lurer på noe mer angående denne retningen. Det er et utrolig morsom felt!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...