salah Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Har to maskiner hjemme, som kjører Windows XP (34 GB raptor disk) og en filserver (Ubuntu 7.10 server, 1x34 GB raptor, 1x500 GB, 1x250 GB, 1x160 GB, 1x120 GB) som fungerer ypperlig. Diskene har mount-points, hvorav operativsystemet ligger på 34 Gb diskene, og resten av de andre er delt. Dette fungerer fint, men tregt over ethernet 100baseTX. Serveren ligger inntil maskinen jeg bruker hjemme, og jeg har firewire på begge. Saken nå er at jeg vet at hvis jeg hadde hatt to Windows-disker, ville dette vært null problem med ipv6, men Linux er jeg ukjent med. Spørsmålet er, er det mulig å gjøre som windows-til-windows-måten, hvor maskinene får en IP hver og jeg kan installere nettverksdisker som har direkte tilgang til harddiskene på Linux-serveren? Eventuelt hvilket programvare? Jeg ser Linux bruker den nye ip-versjonen med 128 bits lengde (istedet for TCP/IP som er 32), men jeg ønsker å bruke 32-bits, da Windows XP har innebygget støtte for dette. Er det mulig å konfigurere det til Linux-maskinen? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Linux skal støtte Ethernet over firewire, akkurat som Windows. Har ikke prøvd dette selv, dog, så noen detaljer kan jeg ikke gi, utover at det skal gå an. Ethernet bryr seg ikke så mye om hva slags protokoller du kjører oppå, så både IPv4 og IPv6 bør funke fint. Er vel mest naturlig å bruke den vanlige IPv4 (32-bit). (Linux støtter både IPv4 og IPv6, du kan bruke begge om hverandre). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå