Gå til innhold

Filmeffekt brukt i 99,9% av alle hollywood filmer?

Anbefalte innlegg

Spørsmålet er hva som skal til for å få til den looken som man ser i 99,9% av alle Hollywoodfilmer.

That's it.

Er akkurat det jeg har sagt, objektiver og kameraer i millionklassen, lyssetting, sminke, post-prod. Det er hovedmomentene.

Som jeg også har sagt, for å oppnå dette kan du prøve å leke deg rundt med levels, fargemetning og curves, men forvent at du må jobbe litt med det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spørsmålet er hva som skal til for å få til den looken som man ser i 99,9% av alle Hollywoodfilmer.

That's it.

Er akkurat det jeg har sagt, objektiver og kameraer i millionklassen, lyssetting, sminke, post-prod. Det er hovedmomentene.

Som jeg også har sagt, for å oppnå dette kan du prøve å leke deg rundt med levels, fargemetning og curves, men forvent at du må jobbe litt med det.

Nei, det du sa var at man ikke kunne det...

Må jo gå an å få samme look om de har fått det til i Ringenes Herre. Godt mulig det er enormt krevende både arbeids- og kostnadsmessig, men det er mulig.

Hvordan?

Nei, du kan ikke det. Du kan gjøre bildene dine bedre, men du kan aldri, uten å manuelt fargelegge hver enkelt frame, få samme look som i Ringenes Herre.

Men da har vi slått fast at du mener man kan det, men kun om man enten fargelegger én og én rute, eller benytter utstyr i millionklassen.

Noen som har en mindre kostnadskrevende løsning??

Endret av Crazysteps
Lenke til kommentar
Noen som har en mindre kostnadskrevende løsning??

Niks, ikke for å få samme tekniske resultat som high end hollywood og europeisk film. Da er teknikken man bruker idag den mest kostnadseffektivt i forhold til kvalitet, og man tjener fremdeles penger.

Mer økonomiske måter å få bra teknisk kvalitet er å leie semiproff håndholdte kameraer og adaptere som lar en bruke filmoptikk, da kan man få til mye for relativt lite. Men kameraet er en del av den tekniske produksjonen, i tillegg kommer lys og lyd som er minst like viktig som kameraet...sånn helhetlig.

Men det er fremdeles ikke utstyret som lager film....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I Premiere kan du legge på ymse filtre avhenig av hva slags look du vil ha. 16mm kornete film, slitt gammel sort hvit osv. Nå er ikke jeg noen ekspert på Premiere, men jeg har noen kompiser som er det. De er dog ikke her på forumet.

Min ene kompis har laget en film som en del av dere sikkert har sett på Kino. Da ble følgende teknikker brukt for å få riktig look. Det var mye snakk om dette på premieren av filmen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Film_colorization

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar

Et bra "filmkamera" er Panasonic AG HVX200.
Dette har variabel FPS (F.eks til 24, som er vanlig i film) og skyter progressiv i 720 eller 1080i, samt har gamma og farger som ligner mye på film, noe som letter etterarbeid

Cam'et tar opp på tape (25Mbit/s) og P2 kort/ekstern hdd som muliggjør 100Mbit/s. 100Mbit/s tåler bevegelse på en helt annen måte og bildet tåler også manipulering bra uten at bildet faller i staver og roper amatørvideo.

DV er vel ca 5:1 i compression-ratio mens HDV har 47:1 så mye bevegelse er et sårt punkt på HDV.

Synes denne demonstrasjonen av Lustre viser hvor mye "juks" det er, så det er rimelig mye som skjer i postproduksjon.
http://www.autodesk.com/us/lustre/tutorial-2007-01-23/

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...