Gå til innhold

Filmeffekt brukt i 99,9% av alle hollywood filmer?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal lage film, og trenger å vite hvordan jeg kan putte på den såkalte "film-effekten"

For dem som ikke skjønner hva jeg mener skal jeg prøve å forklare det.

Du ser hele forskjellen om man f.eks ser behind the scenes. hvor de filmer en scene uten å ha tatt på effekten så ser det veldig vanlig og naturlig ut, men når samme scenen ligger i filmen så er den veldig film-aktig!

U know what i mean?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du forsøkt å sette ned bildefrekvensen? Jeg tror det er ett av triksene de bruker for å få "ikke-live" effekten du er ute etter.

 

Mulig det er det. jeg vet virkelig ikke hva det er, men det føles jo alltid mørkere ut på film i forhold til råfilmen som det kalles. og det ser jo neeesten helt likt ut på alle filmer jeg har sett!

Og siden det nesten er likt i alle filmer tenkte jeg det måtte finnes en mal der ute som forklarer dette. eller et program som er enkelt å gjøre det i

Lenke til kommentar

Hva om du prøver dette:

 

Legg til videosporet to ganger i editoren, legg et deinterlace filter til begge sporene hvor på det ene deinterlacer du bottom field og på det andre upper field og legg til 50% opacity på det øverste sporet. Om nødvendig legger du også til et par prosent motion blur og senker fargeskarpheten litt.

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg skal lage film, og trenger å vite hvordan jeg kan putte på den såkalte "film-effekten"

For dem som ikke skjønner hva jeg mener skal jeg prøve å forklare det.

Du ser hele forskjellen om man f.eks ser behind the scenes. hvor de filmer en scene uten å ha tatt på effekten så ser det veldig vanlig og naturlig ut, men når samme scenen ligger i filmen så er den veldig film-aktig!

U know what i mean?

 

Dette oppnår de ved fargekorrigering, enten i redigering eller i overføring til film, eller begge.

 

Husk at å jobbe med video og film er to vidt forskjellige ting. Hvis du ikke investerer i forholdsvis dyrt utstyr, vil du aldri kunne få noe som likner på film utav video. Du kan deinterlace/skyte i progressive scan, fargekorrigere til en viss grad, og prøve å oppnå grunn DoF (depth of field).

 

Eller så kan du jo spare opp til dette;)

Lenke til kommentar
Men hvorfor er nye digitale filmer alltid bedre å se på enn "analog" film? Bare bedre utstyr?

Film er ikke digitalt, film er en rull som eksponeres for lys.

 

I den senere tid har men begynnt å snakke om digital film og kino, det vil da si bort med film som opptaks medium og til syvende og sist fremvisning medium.

Foreløpig begynner man med opptaks biten, film vil nok leve i maaaaange år enda framover, men HD og digital film vil feks. kunne gi mindre produksjoner akkurat den økonomiske gevinst til å bli gjennomført. I tillegg blir det mulig å heve kvaliteten på produksjoner hvor filmkamera er umulig å bruke betraklig. I tillegg vil nok noen high end tv serier skytes i HD fremfor film.

 

Ut over det er det alt fra lyssetting, kameraføringer, DOF, farger...feelingen som skiller film fra video. Det er både utstyr og teknikker man bruker som skiller det.

Det er noe som heter at film/video blir ikke profft om en amatør skaffer seg ett proffkamera, men gir du ett amatør kamera til en proff blir resultatet profft....det er mer enn teknikk i tall og fysikk det er snakk om på film.

 

 

Btw. RED både imponerer og "skuffer" på enkelte områder om man har sett noen enkle sammenlikninger med 35mm film. I tillegg er 2k video og 4K video selv i komprimert forstand helt avsindig tungt. Såpass at man vil slite selv med det nyeste av arbeidstasjoner enten det er pc eller mac.

Lenke til kommentar
Btw. RED både imponerer og "skuffer" på enkelte områder om man har sett noen enkle sammenlikninger med 35mm film. I tillegg er 2k video og 4K video selv i komprimert forstand helt avsindig tungt. Såpass at man vil slite selv med det nyeste av arbeidstasjoner enten det er pc eller mac.
New REDCODE RAW codec supports RT playback in Final Cut Pro 6.0.2 and editing of the QuickTime Reference movies generated in camera. Also, play REDCODE RAW movies directly from QuickTime Player or other QuickTime enabled application.

 

Det sies at Reds egen codec skal være "visually lossless". Denne er laget for å lett kunne brukes i Final Cut o.l.

 

Har dog vanskelig for å tro at denne er så lossless som de skal ha det til. Har ikke fått gradet noe Red-materiale enda, men det kommer nok snart. Er allerede flere Norske fotografer som har fått sine kameraer.

 

Skal jo sies at Crossing The Line hadde utrolig kjip look, men det var forhåpentligvis for å få frem mest mulig detaljer.

 

Til slutt vil jeg påstå at en god videofotograf, et middels godt videokamera eller bedre, og et riktig etterarbeid lett kan lure de aller fleste til å tro at det er skutt på film.

Lenke til kommentar
Har du forsøkt å sette ned bildefrekvensen? Jeg tror det er ett av triksene de bruker for å få "ikke-live" effekten du er ute etter.

 

Mulig det er det. jeg vet virkelig ikke hva det er, men det føles jo alltid mørkere ut på film i forhold til råfilmen som det kalles. og det ser jo neeesten helt likt ut på alle filmer jeg har sett!

Og siden det nesten er likt i alle filmer tenkte jeg det måtte finnes en mal der ute som forklarer dette. eller et program som er enkelt å gjøre det i

Å si at alle filmer ser "nesten helt like ut" virker litt snodig. Den største likheten mellom "alle filmer" er nok at de fleste skytes på 35mm, samt at de bruker de samme prinsippene for lyssetting. Om du sammenligner typiske Hollywood-filmer vil du også se tydelige moter i lyssetting (både på settet og i post).

Lenke til kommentar
Har du forsøkt å sette ned bildefrekvensen? Jeg tror det er ett av triksene de bruker for å få "ikke-live" effekten du er ute etter.

 

Mulig det er det. jeg vet virkelig ikke hva det er, men det føles jo alltid mørkere ut på film i forhold til råfilmen som det kalles. og det ser jo neeesten helt likt ut på alle filmer jeg har sett!

Og siden det nesten er likt i alle filmer tenkte jeg det måtte finnes en mal der ute som forklarer dette. eller et program som er enkelt å gjøre det i

Å si at alle filmer ser "nesten helt like ut" virker litt snodig. Den største likheten mellom "alle filmer" er nok at de fleste skytes på 35mm, samt at de bruker de samme prinsippene for lyssetting. Om du sammenligner typiske Hollywood-filmer vil du også se tydelige moter i lyssetting (både på settet og i post).

 

Peter Jackson utfordret publikum til å gjette hvilke scener som var filmet med vanlig filmkamera og hvilke som var filmet med håndholdt HD-video kamera.

 

Dermed må det være noe man kan gjøre med vanlig videofilm som endrer utseendet på denne til det vi forbinder med spillefilm?

Lenke til kommentar
Peter Jackson utfordret publikum til å gjette hvilke scener som var filmet med vanlig filmkamera og hvilke som var filmet med håndholdt HD-video kamera.

 

Dermed må det være noe man kan gjøre med vanlig videofilm som endrer utseendet på denne til det vi forbinder med spillefilm?

Skjønner ikke helt hva du spør om her. Hva var hans definisjon på "håndholdt hd-video kamera"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...