tulste Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Jeg er newbie, har et canon 400dkit kamera og vil knipse slike bilder: http://www.flickr.com/photos/piscochile/500642086/ Men er ikke sikker på om det er mulig med utstyret jeg har? og hvordan får man denne 3d-dra-effekten på himmel osv? Eller er det etter-redigering som lager denne effekten? Eller trengs det et eget objektiv til disse type bilder? eller en bestemt brennvidde? Takk for tips:D Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Det du trenger er; Vidvinkel, hdr(sannsynligvis, men muligens ikke), litt kunnskaper som du dessverre må jobbe deg opp selv og en latterlig fin sandstrand og en enda finere solnedgang som du fanger ikke akkurat rette øyeblikk. Pluss en parasoll - såklart. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Er brukt HDR der. Du kan prøve deg fram med Photoshop, Photomatix eller Paint Shop Pro hvis du har noen av disse programmene. Finns vel en gratisversjon av photomatix som setter inn vannmerker. Effekten er tøff når den blir brukt rett, men det blir fort kunstig og overredigert. Man kan gjøre det med hvilket som hellst objektiv/kamera med mulighet for å justere eksponering, men bracket-funksjon og stativ er å annbefale. Lenke til kommentar
tulste Skrevet 21. november 2007 Forfatter Del Skrevet 21. november 2007 Det du trenger er;Vidvinkel, hdr(sannsynligvis, men muligens ikke), litt kunnskaper som du dessverre må jobbe deg opp selv og en latterlig fin sandstrand og en enda finere solnedgang som du fanger ikke akkurat rette øyeblikk. Pluss en parasoll - såklart. Hehe, ja men jeg tenker kun på denne effekten av at det virker veldig 3-dimensjonalt, eller man kan si at parasollen virker veldig nærme og solnedgangen uendelig langt vekk. Hvis jeg har fårstatt deg rett er det altså såkalt vidvinkel objektiv jeg trenger altså. mitt er 18-55mm hva slags brennvidde trenger jeg til et bilde av dette kaliber da? Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Trenger en brennvidde ned i mot 10 tenker jeg. Sigma har vel ett 11-22 objektiv eller noe til en veldig rimelig penge. Men du har jo helt ok vidvinkel på ditt objektiv også, om du går litt nærmere parasollen(for å fortsette med samme eksempel), og går litt lengre i mot bakken vil også dette øke effekten litt, og kanskje kompensere litt for de mm'ene du mangler. Lenke til kommentar
tulste Skrevet 21. november 2007 Forfatter Del Skrevet 21. november 2007 Er brukt HDR der. Du kan prøve deg fram med Photoshop, Photomatix eller Paint Shop Pro hvis du har noen av disse programmene. Finns vel en gratisversjon av photomatix som setter inn vannmerker. Effekten er tøff når den blir brukt rett, men det blir fort kunstig og overredigert. Man kan gjøre det med hvilket som hellst objektiv/kamera med mulighet for å justere eksponering, men bracket-funksjon og stativ er å annbefale. hdr er jeg litt kjent med, bruker photomatix, men det er fotoeffekten jeg tenker på tror jeg, den hadde vært der selv om bildet hadde vært sort/hvitt Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Hehe, ja men jeg tenker kun på denne effekten av at det virker veldig 3-dimensjonalt, eller man kan si at parasollen virker veldig nærme og solnedgangen uendelig langt vekk. Vidvinkel - da får man ofte denne perspektiveffekten hvis man har noe tydelig i forgrunnen. Ifølge bildetag'ene til det bildet så er det tatt med Sigma sitt 10-20mm objektiv på 10mm. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Tror det bildet der er tatt med litt lang lukkertid for å få bevegelse i skyene. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 (endret) Fra siden du linka til: Tags piscochile HDR photomatix reñaca bacardi playa canon 30D 10mm sigma sigma1020mm Utstyr er en ting men først og fremst krever dette kunnskap/erfaring. Endret 22. november 2007 av ragamuffin Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Du kan få til noe lignende på 18mm, da må du ta bildet i portrettmodus, ha riktig himmel og sette horisonten ganske lavt. Når det gjelder HDR, så krever det altså programvare. Og et stativ. Det fungerer slik at du tar flere eksponeringer der lukkertiden er det eneste som er forskjellig. Minst en av eksponeringene skal være mørke (undereksponerte) og minst en skal være lys (overeksponert). Og en som er riktig eksponert. Så gir du bare disse eksponeringen til programvaren og drar i noen spaker i programvaren for å få til den effekten du ønsker. Vips - du har et HDR-bilde med kul himmel! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå