Gå til innhold

Spm om mulig defekt på Canon 50mm f/1.4

Anbefalte innlegg

Heisann,

jeg har et spm ang. en mulig defekt på en Canon objektiv ( 50mm FD f/1.4 )

Følgende kan jeg si om objektivet:

Når jeg dreier på fokusringen, virker den fast og smidig.

Den har ikke spesielle skraper eller annet feil, og virker som å være greit behandlet.

Når jeg dreier på blender-ringen, skjer det ingenting med selve "paraplyen" inni selve objektivet. Her er jeg usikker på om dette er fordi de pinnene som står bakpå objektivet må aktiviseres av et kamera først, eller om det er fordi noe er galt.

Har hvertfall vært borti andre typer objektiv, der blender ikke virker før man setter linsa på selve kameraet.

Han har ikke noe kamera å teste objektivet på, og jeg lurer egentlig bare på om noen har noen store varsellamper som går av når de leser dette ? -comprende

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg finner ingen grunn til å tro annet enn at dette er helt naturlig.

På en speilrefleks komponerer og fokuserer du bildet ved å se gjennom objektivet. Begge disse øvelsene krever så stor blender som mulig (henholdsvis lysstyrke og dybdeskarphet) for å gjøre det enklere for deg å se resultatet. Derfor er det vanlig med automatisk nedblending under selve eksponeringen også på eldre manuelle speilrefleks.

Dette fungerer slik at du (eller kameraet) velger en blenderåpning som brukes som utgangspunkt for lysmåling, mens blenderen først lukkes til valgt posisjon når bildet tas. På denne måten vil du alltid ha minst mulig dybdeskarphet (for presis fokusering) og lysest mulig søker, selv om du tenker å ta bilde på en liten blenderåpning. Derfor vil du heller ikke se blenderen lukke seg i takt med blenderringen når du ikke har objektivet på kameraet og en eventuell knapp/hendel for forhåndsvisning av korrekt dybdeskarphet ved valgt blenderåpning inne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...