Gå til innhold

Fastbrent bilde på plasma tv-fikses på garanti?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noen som vet om fastbrent bilde kan fikses på garanti? Tv'n er en 7-8mnd gammel 42'' Panasonic TH-42PV600.

Det første du kan gjøre er å trekke ut kontakten til tv-en din noen timer, da kan det være innbrenningen blir borte. Ellers tror jeg ikke det er noe garanti for dette. Dette er noe som kan skje med plasma skjermer dessverre. Det er fremdeles mange lcd produsenter som ikke har pixel garanti på tv-ene sine. Tideligere sto det til og med i en del manualer at dette ikke hadde noe å si for tv-ens yte evne:). Ring Panasonic og hør med dem...

Lenke til kommentar
Ok, jeg skal prøve å dra ut kontakten og se om det blir bedre.

Jeg synes det er ille at en tv til over 20000kr ikke skal tåle at man har på text-tv en times tid. :thumbdown:

Det høres ut som middlertidig innbrenning. Ha kontakten ute i rundt 3 timer... Hvis dette ikke hjelper så ta kontakt med produsenten.

Lenke til kommentar
Kan jeg spørre hvordan du fikk dette? Jeg har nemlig samme tv'en, men har ikke noe innbrenning. Bare lurer på hva jeg skal unngå, hvor lenge du hadde den på og slikt.

Man kan få midlertidig innbrenning av tekst tv og pc bruk. Hvis det er en litt eldre modell så kan tv logoer og slikt også brenne seg litt inn over tid. På nyere skjermer så er ikke dette et stort problem.

Lenke til kommentar

På de fleste skjermer er ikke dette et problem lenger. Kjør et par filmer på den eller prøv med et helt hvitt bilde så kan det hjelpe.

Garantien dekker ikke slikt hvis jeg ikke er helt på jordet, da innbrenning kan forekomme på plasmaskjermer hvis du lar tv'en stå på samme bilde over lengre tid.

Endret av datating
Lenke til kommentar
Er det noen som vet om fastbrent bilde kan fikses på garanti? Tv'n er en 7-8mnd gammel 42'' Panasonic TH-42PV600.

det er et interessant spørsmål. dette er jo grunn nr 1 til å ikke kjøpe plasma, og advarsel mot å la tven stå på med samme bilde over lengre tid står gjerne med stor skrift på side to i bruksanvisningen. dette er produsentenes måte å

beskytte seg. men i norge har vi en forbrukerkjøpslov som gir kjøper reklamasjonsrett for mangler som oppstår etter "vanlig bruk". er det vanlig bruk å la tekst tv stå på over lengre tid? se på kanaler med store logoer?

plasmaprodusentene vil ha folk til å tro at dette med innbrenning er et "løst problem", men det er det ikke, et søk i brukerforum for flatskjermer vil bekrefte dette. konklusjonen min er at plasma er en foreldet teknologi som ikke klarer dagens krav, og jeg vil av den grunn aldri bli en plasmaskjermkunde. men du bør ha en god sak overfor selger, det er

uholdbart å kreve at en seer ikke skal ha samme bilde på over lengre tid. en godt innbrent plasmaskjerm kan

neppe repareres, så du bør få en ny skjerm.

Lenke til kommentar

stemplar: Skjønner du ikke urimeligheten i hva du skriver her?

For det første gir en god plasmaskjerm langt bedre bildekvalitet enn en lcd-skjerm og plasma har alltid ligget foran på bildekvalitet.

Er det vanlig å la tv'en stå på samme tekst-tv side over 1 time? Ganske enkelt svar: NEI.

Det tar maks 2-3 minutter å lese en full tekst-tv side. Nå står det også godt forklart i bruksanvisningen at innbrenning kan forekomme hvis man lar den stå på det samme over lengre tid, så kan ikke se at det er en mangel med denne tv'en.

Uansett så har jeg aldri hørt om en såpass ny og kjent modell som denne som tar varige mén av dette. Normalt sett hvis man lar den stå på det samme bilde over lengre tid så forsvinner det gradvis ved vanlig tvbruk igjen.

Nå må du ikke blande inn tv-logoer i bildet, for det var ikke det som skjedde...

Lenke til kommentar
Skjønner du ikke urimeligheten i hva du skriver her?

nei det gjør jeg ikke. det kan jo ikke være slik at en tv fra 2007 står i fare for å få varige skader

bare av å stå på i en time? UANSETT SIGNAL. en tv som ikke tåler dette har i min mening

lite i forbrukermarkedet å gjøre.

Lenke til kommentar

nei det gjør jeg ikke. det kan jo ikke være slik at en tv fra 2007 står i fare for å få varige skader

bare av å stå på i en time? UANSETT SIGNAL. en tv som ikke tåler dette har i min mening

Hvis du leser hva vi har skrivd skal det ikke mer enn noen timer med normalt tv igjen (eller hvit skjerm) før det mest sannsynlig er borte.

Trådstarter har jo ikke kommet med noen oppdatering. Utspillene jeg kommer med et testet grundig i en stor test foretatt for 1 år siden. De testet mange tv'er fra kjente produsenter. De lot først en tv stå på 24 timer med samme bilde. Ergo det hadde brent seg inn på alle sammen. Så kjørte de vanlig tv på den i 24 timer og på samtlige så var innbrenningen forsvunnet.

Lenke til kommentar

Kanskje du bare skal la være å svare da? Det trådstarter snakker om er aller mest sannsynlig image retention som vil bli borte. Dette er noe LCD også har. Dette betyr jo at LCD er en dårlig teknologi og ikke bør bli solgt. LCD har jo også dårligere bilde enn plasma.

Lenke til kommentar
Kanskje du bare skal la være å svare da? Det trådstarter snakker om er aller mest sannsynlig image retention som vil bli borte. Dette er noe LCD også har. Dette betyr jo at LCD er en dårlig teknologi og ikke bør bli solgt. LCD har jo også dårligere bilde enn plasma.

nå må ikke du våse. millioner av lcd'er står på verden over, år etter år, med samme bilde igjen og igjen. og ser du

tilsvarende antall klager over innbrenning? (nei) såkallt "image retention" på lcd er NOE HELT ANNET enn på plasma,

og ikke i nærheten av så allminnelig et problem. hvis du hevder noe annet er du virkelig ute og sykler.

det er fornøyelig at feks panasonic i sine brukermanualer fraskriver seg ansvar og kommer med smørbrødlister over forferdelige ting man ikke må gjøre med skjermen sin, feks vise stillbilder i lengre tid, se på film med letterbox, etc. etc.

dette var kanskje ikke regnet som vanlig bruk for 30 år siden, men tiden har dessverre innhentet plasmaprodusentene.

det er et faktum at innbrenning er et reellt problem på plasma og et "ikke-problem" for lcd, praksis viser også dette.

tiden vil vise om moderne plasmaskjermer faktisk får varige skader av disse innbrenningene folk påstår "blir borte".

plasmateknologien har faktisk ikke blitt endret vesentlig, det er fortsatt fosfor som lyser opp, og utbrent fosfor forblir utbrent.

trådstarter spør om hvordan han står i forhold til garanti, og svaret på det er at i forhold til produsentens garanti

har han ikke noe han skulle sagt, siden de fleste produsenter i mange vendinger advarer mot innbrenning.

i forhold til forbrukerkjøpsloven som gjelder i norge, er situasjonen mer interessant, da dreier det seg nemlig om

hva som regnes som "vanlig bruk" for et tvapparat, og dette holder på å endre seg.

Lenke til kommentar
Han har nokk ikke sjangs til å få ny tv pga. Det er selvpålagt.

skurf or whatever, en garanti er "selvpålagt", men jeg snakker ikke om det, jeg snakker om reklamasjon, som

i norge er lovfestet, og som også dreier seg om utbedring av mangler. hvorvidt han har sjangs eller ikke er

et juridisk spørsmål som meg bekjent ikke er prøvd ennå. det er ikke gitt hva rettsapparatet vil definere, verken som en

klar "mangel" eller hva som regnes som "vanlig bruk". men først må en eller annen plasmaeier bli tilstrekkelig pissed

til å ta dette for retten.

Lenke til kommentar

Ok. Jeg har prøvd å ha ute kontakten natta over i et par dager nå uten at det har hjulpet noe nevneverdig. Innbrenningen har blitt svakere, men det har fremdeles vært fullt mulig å lese hva som sto der.

I morges hadde jeg på tekst-tv igjen(ja, jeg liker å lese nyhetene om morningen). Denne gangen var jeg nøye med å merke meg tidspunktet, og tekst-tv var på fra klokka 7.45 til klokka 8. Da jeg kom hjem fra jobb og slo på tvn, kunne man lese pxxx-Nrk txt-26.nov-kl 07.58 øverst i bildet. MAO har det kommet en ny innbrenning i løpet av en ti minutters tid. Nå har jeg tv'n stående på hvit skjerm for å se om det hjelper, men jeg er fryktelig fristet til å klage. Hadde jeg hatt samme bilde på i flere timer så hadde det nå vært en ting, men denne gangen er det faktisk snakk om bare noen minutter.

Kan tv innstillingene ha noe med saken å gjøre? Kan det kanskje hjelpe å skru ned kontrasten og fargene?

Endret av RufusRotte
Lenke til kommentar

Vis det kun er snakk om ti minutter før det blir en innbrenning så ville jeg sagt at det er en garanti sak. Noe må være fryktelig gale når det ikke skal mer til.

Har selv en JVC 37" som er ca. 5år gammel, tilogmed den trenger flere timer før det blir en innbrenning. Har hatt samme bildet på i 3timer og skjermen var like fin.

Lenke til kommentar
blabl

SELVFØLOGELIG advarer produsenten mot dette. Når det er en sjanse for at dette kan skje må de advare mot dette UANSETT hvor liten den er. Om du ser på absolutt alle andre produkter vil du se akkurat det samme. Du sier at praksis viser at det skjer på nye TVer også. Har du lyst til å komme med NOE SOM HELST kilder på at dette er sant?

Til trådstarter:

Sett på noe snø eller lignende en stund så blir det garantert borte.

Endret av Reite
Lenke til kommentar
Du sier at praksis viser at det skjer på nye TVer også.

panasonic sier det, så jeg stoler på dem,

http://panasonic.jp/support/global/cs/tv/faq/ww/ans/a8.html

"don't ... watch TV stations with station logos onscreen for long periods of time".

så hvis kjerringa ser mye tv norge, glem plasma, ser tenåringen på svisj, glem plasma,

sovner du foran tven, glem plasma, er du en bestemor som ikke er helt stødig i

kontrastjustering, glem plasma. etc. etc. vi snakker om en virkelig robust

forbruksartikkel...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...