Gå til innhold

Filter som filtrerer bort klær, finnes egentlig det?

Anbefalte innlegg

Hei!

Som emnetittelen forklarer, så lurer jeg på om dette filteret virkelig finnes. Har hørt folk si: "Ah! Hvor fett hadde det ikke vært å hatt sånn filter som filtrerte bort klær og sånn!"

Så da tenkte å finne ut om det finnes, og hvis dette finnes, hvordan fungerer det? Er det lett å få tak i? Koster det mye?

Takker for alle eventuelle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha, er du steike galen. Såklart finnes ikke det.

Det er ikke mulig for lys å skille mellom tekstiler/klær og hud. Heller ikke noen former før bølger (x-ray e.l.). Og om det på magisk vis hadde vært mulig, hadde det sikkert vært bannlyst uansett. Damer skal ikke gå rundt og være redd for å bli tatt nakenbilder av når som helst.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Det er ikke mulig for lys å skille mellom tekstiler/klær og hud. Heller ikke noen former før bølger (x-ray e.l.).

Jo, det er mulig... Det er funnet opp "x-ray" briller som kan se igjennom tynne klær. De kan kjøpes for ca. 20000kr. mener jeg å huske.

Lenke til kommentar

Det er ikke mulig for lys å skille mellom tekstiler/klær og hud. Heller ikke noen former før bølger (x-ray e.l.).

Jo, det er mulig... Det er funnet opp "x-ray" briller som kan se igjennom tynne klær. De kan kjøpes for ca. 20000kr. mener jeg å huske.

Er ikke "x-ray" ting man ikke helst vil ha hengt på hodet sitt ? Sist jeg var hos både tannlegen og fastlegen, gikk begge karene ut av rommet når slikt ble skrudd på. Tror det er lurt av dem ser du. ;)

Lenke til kommentar

Jeg leste en gang om et "feilprodusert" videokamera som kunne "se gjennom" klær. Tingen var at det var noe galt med ir-filteret i kameraet så med "night-shot" aktivert var det mulig å se gjennom lyse, tynne stoffer. Hva som egentlig skjer er jeg ikke helt sikker på, men ser for meg at hud reflekterer mer infrarødt lys enn visse lyse stoffer gjør og at det derfor vil virke som om en ser gjennom klærne.

Lykke til;)

Lenke til kommentar

Det er en del tynnere plagg som er mer eller mindre transparente for delera av UV-spekteret, så et kamera som er i stand til å ta UV-bilder kan i prinsippet "se gjennom" disse. Det er jo en av grunnene til at Fujifilm er så restriktive i EULAen til Finepix IS PRO.

I prinsippet så er jo alle klær "gjennomsiktige" bare du kommer langt nok opp i det elektromagnetiske spektrum...

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Om jeg ikke husker helt feil så kunne kameraet utnytte IR for å ta bilder i svakere lys.

Effekten ble da at våte tettsittende badedrakter ble delvis gjennomsiktige på bildene.

Kom vel ut i en kort periode i Japan, for så bli bannlyst på alle badestrender. :)

Obs.. Kan hende jeg husker litt feil i detaljene.

Lenke til kommentar
Om jeg ikke husker helt feil så kunne kameraet utnytte IR for å ta bilder i svakere lys.

Effekten ble da at våte tettsittende badedrakter ble delvis gjennomsiktige på bildene.

Kom vel ut i en kort periode i Japan, for så bli bannlyst på alle badestrender. :)

Obs.. Kan hende jeg husker litt feil i detaljene.

Var vel et Sony videocam som hadde denne "funksjonen".

Lenke til kommentar

Dette virker ikke totalt ulogisk for meg.

Bildebrikker er i utgangspunktet følsomme godt utenfor spekteret av synlig lys. Hvis bølgelengder øyet ikke kan se blir bakt inn i digitale filer og effektivt sett tonemappet inn som vanlige lysverdier, vil de forurense bildefilene med unødvendig og forstyrrende informasjon.

Alle konvensjonele digitalkamera har innebygget filtrering mot UV og IR-lys, men på enkelte modeller (eldre Nikon, Epson R-D1, Leica M8) har filteret mot IR-lys vært så svakt at IR-lys har påvirket farger og lysverdier i enkelte situasjoner (enkelte sorte stoffer har blitt lilla på bilder, hudtoner har blitt forstyrret av underliggende blodårer, løvverk har blitt lysere enn ventet etc), og det har vært nyttig å bruke IR-kutt-filtre for å normalisere resultatene (kanskje mest kjent som en uventet feil ved M8, men Nikon D70 er vel også kjent som godt egnet for IR-fotografering).

Hva hvis en så snur dette på hodet, utstyrer kameraet med et filter som kutter vanlig lys til fordel for IR-lys (Hoya R72, Wratten #70 etc) og sørger for å ha god tilgang på IR-lys (Nightshot-funksjonen baserer seg vel på dette..)? Er dette en sak for Mythbusters? :D (de ville vel blitt saksøkt til månen og tilbake om de ga folk en oppskrift på røntgenbriller, hehe)

Lenke til kommentar

Slikt utstyr står egentlig klart for å monteres på norske flyplasser. Kan ikke sammenlignes med foto, men ser dog gjenom klær. Dette er til og med godkjent av datatilsynet og skulle egentlig i prøvedrift ved en norsk flyplass. Men er utsatt på grunn av store protester fra flyplassansatte.

Systemet skal vistnok være i drift i Nederland.

Får håpe galskapen ikke brer seg fra flyplasser til buss, båt og tog.....

Lenke til kommentar
Slikt utstyr står egentlig klart for å monteres på norske flyplasser. Kan ikke sammenlignes med foto, men ser dog gjenom klær. Dette er til og med godkjent av datatilsynet og skulle egentlig i prøvedrift ved en norsk flyplass. Men er utsatt på grunn av store protester fra flyplassansatte.

Systemet skal vistnok være i drift i Nederland.

Får håpe galskapen ikke brer seg fra flyplasser til buss, båt og tog.....

*skrive søknad i Securitas*

hirr,hirr

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...