thesinner Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 (endret) Hei, jeg har et lite problem i forhold til formatering av PC-en min. Da jeg kjøpte den for ca et år siden delte jeg opp harddisken på 400GB i to partisjoner, en liten på 40GB til windows og programmer og en stor til data (musikk og filmer for det meste). I dag skulle jeg formatere. Poppa i den gode gamle XP Pro install CD-en min og restartet. Valgte å innstallere XP på nytt, og kom til skjermbildet for å velge hvor jeg vil innstallere. Her begynte problemene, istedet for å få opp to partisjoner på 40GB og 330GB (husker ikke hvor mye den store var på nøyaktig) fikk jeg opp én med snaue 130GB. Jeg prøvde på nytt et par ganger og kødda rundt, det har jo ofte vært litt knotete å formatere PC-en før, men plutselig hadde jeg begynt å formatere den ene partisjonen jeg hadde mulighet til. Jeg fikk litt panikk og tenkte at "Helvete, nå har jeg ingen kontroll på hva jeg sletter, STOPP!" og skrudde av PC-en. Da jeg skrudde den på igjen for å logge meg på Windows og sjekke at ingenting var borte, kunne jeg tydeligvis ikke det. Etter boot-screenen kommer det bare opp svart skjerm og en "-" oppe til venstre. Etter litt leting på internett med en annen pc i huset fant jeg ut at det jeg hadde opplevd var et resultat av å bruke en XP install-cd uten SP2 til å formatere en harddisk på over 120 GB eller noe sånt. Så jeg fant ut hvordan jeg lagde en ny install-cd med SP2 integrert (slipstream osv) og testet denne. Her kommer det som gjorde meg virkelig bekymret, ikke nå heller fikk jeg opp partisjoner på 40GB og 330GB, men én på samme størrelse som sist og resten som upartisjonert plass. Hva skal jeg gjøre nå? Jeg får ikke logget meg på windows, og de eneste alternativene jeg har er å formatere den ene partisjonen jeg har og innstallere der og håpe på det beste. Eller? HJELP! På forhånd, tusen takk for svar Mvh Mats Endret 21. november 2007 av thesinner Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 (endret) Du kan prøve å reparere windowsinstallasjonen din ved hjelp av gjenoprettingskonsollen. Den finner du ved å boote fra CD plata igjen. Husker ikke spesifikt hva du kan prøve å fikse, men det skal være flere alternativer som har med boot å gjøre. Jeg er sikker på at du finner mer info om gjennopprettingskonsollen på Microsoft sine sider. Edit: Å få LÅNT ei plate med SP2 på, helst orginal. Føler det er tryggere enn en slipstreamed. Endret 22. november 2007 av Caddy Lenke til kommentar
wil Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Hei. Hjelper ikke å reparere installasjonen. Er ikke den det er noe galt med. Jeg regner med at hele den store partisjonen vises i Windows? Hvis den gjør det så har det ikke noe med Windows installasjonen å gjøre. Det har noe med at du har en gammel Windows XP CD uten Service Pack 2 kan jeg tenke meg. Om jeg ikke husker feil så gjelder dette også hvis du ikke bruker Windows 2000+Sp4 cd. Da vil du også få det samme problemet. Hvis du ikke vil låne en XP CD fra noen så kan du bruke et Partisjonerings LiveCD Program som heter Gparted. Det er et program som egentlig er laga for Linux, men du kan laste ned en ISO fil som du brenner ut på CD som Image så vil CD`en starte automatisk. Hvis du bruker CD`en så er det samme hva du bruker av Windows og Linux. Men uannsett da. Gparted skal finne partisjonene dine. Gparted finner det meste. Du kan formatere partisjonen/harddisken med det programmet. Bare pass på at du tar riktig filsystem, eller så kan du få deg en overaskelse . Med andre ord så skal du velge NTFS. Lykke til. Hilsen. wil. Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 (endret) Jeg har laget en Windows XP cd med SP2 på, og den eneste forskjellen er at jeg får opp resten av harddisken i tillegg til den på 130GB. Får ikke den på 40GB som er den jeg vil formatere og innstallere Windows på igjen. Jeg får prøve å laste ned Gparted. Da, men har på følelsen at mye skade er gjort allerede :/ Edit: okei, da har jeg lastet ned Gparted. Her står det at hele disken min er unallocated. Ingen partisjoner. Hva skal jeg gjøre? Kan jeg prøve å dele den opp slik jeg hadde den før og satse på at jeg ikke mister noe data eller er jeg føkked nå? Endret 22. november 2007 av thesinner Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Du kan jo ikke få tilbake gamle filsystem ved å lage nye partisjoner. Å gjenopprette partisjoner er vanskelig, det krever stor kompetanse. Et alternativ er å prøve å hente ut filene med recovery program som GetDataBack. Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 (endret) Så det er den eneste utveien? Gå inn på hdd'n med en annen pc og se om jeg finner det? aaaargh... Edit: okei, nå har jeg lastet ned en del recovery programmer og koblet hdd'n min til bror sin pc. De tre eneste som jeg fant noe med (har bare scannet noen minutter med hver) var File Recover (koster 30 dollar) Get Data Back (koster 80 dollar) Power Data Recovery (koster fra 50 - 200 dollar) Utrolig nok likte jeg programmene ganske synonymt med prisene, men vil helst ikke betale så veldig mye mer enn 50-dollar versjonen av Power Data Recovery eller 80 dollar versjonen av Get Data Back. Er det noen som har peiling på disse programmene her og kan anbefale de og eventuelle versjoner i forhold til hverandre? Endret 22. november 2007 av thesinner Lenke til kommentar
egilh Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Så det er den eneste utveien? Gå inn på hdd'n med en annen pc og se om jeg finner det? aaaargh... Edit: okei, nå har jeg lastet ned en del recovery programmer og koblet hdd'n min til bror sin pc. De tre eneste som jeg fant noe med (har bare scannet noen minutter med hver) var File Recover (koster 30 dollar) Get Data Back (koster 80 dollar) Power Data Recovery (koster fra 50 - 200 dollar) Utrolig nok likte jeg programmene ganske synonymt med prisene, men vil helst ikke betale så veldig mye mer enn 50-dollar versjonen av Power Data Recovery eller 80 dollar versjonen av Get Data Back. Er det noen som har peiling på disse programmene her og kan anbefale de og eventuelle versjoner i forhold til hverandre? Har brukt Get Data Back en gang ved en diskkræsj som ikke lot seg reparere, og her vil jeg si at programmet nesten fungerte over forventningene. Det eneste er at du eventuellt vil trenge en annen disk og legge filene dine over på temporært. Uansett, da du først har satt igang en partisjonering og avbrutt denne har du 'ødelagt' formatering og Windows vil ikke kunne lese dette uten at den formateres på nytt. Og siden du i tillegg fikk startet formatering av 130GB, vil du trolig ikke finne 130GB av data på disken. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 ... Og siden du i tillegg fikk startet formatering av 130GB, vil du trolig ikke finne 130GB av data på disken. Sier du at formatering har slettet data? Det stemmer jo ikke. Formatering sletter ikke data, bare innholdsfortegnelsen. Du kan jo gjøre et forsøk med TestDisk. Det er noe komplisert å bruke, og har ingen formening om det kan klare å gjenopprette partisjonene eller ikke. Her er info: http://icrontic.com/articles/advanced_data_recovery Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 Så det er den eneste utveien? Gå inn på hdd'n med en annen pc og se om jeg finner det? aaaargh... Edit: okei, nå har jeg lastet ned en del recovery programmer og koblet hdd'n min til bror sin pc. De tre eneste som jeg fant noe med (har bare scannet noen minutter med hver) var File Recover (koster 30 dollar) Get Data Back (koster 80 dollar) Power Data Recovery (koster fra 50 - 200 dollar) Utrolig nok likte jeg programmene ganske synonymt med prisene, men vil helst ikke betale så veldig mye mer enn 50-dollar versjonen av Power Data Recovery eller 80 dollar versjonen av Get Data Back. Er det noen som har peiling på disse programmene her og kan anbefale de og eventuelle versjoner i forhold til hverandre? Har brukt Get Data Back en gang ved en diskkræsj som ikke lot seg reparere, og her vil jeg si at programmet nesten fungerte over forventningene. Det eneste er at du eventuellt vil trenge en annen disk og legge filene dine over på temporært. Uansett, da du først har satt igang en partisjonering og avbrutt denne har du 'ødelagt' formatering og Windows vil ikke kunne lese dette uten at den formateres på nytt. Og siden du i tillegg fikk startet formatering av 130GB, vil du trolig ikke finne 130GB av data på disken. Nå har jeg kommet hjem fra jobb og satt i gang full scan med Get Data Back. En ting jeg lurer på er om filene er helt spredd og random plassert på en liste så jeg må slite skikkelig for å få de tilbake eller om jeg kan gå og hente mapper med alt av innhold fra kjente plasseringer...? Liker å høre at du var såpass fornøyd med programmet, det lover godt Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 23. november 2007 Forfatter Del Skrevet 23. november 2007 Nå har jeg hentet ut de 120 GB'ene jeg fikk plass til på en annen pc fra HDD'n min med Get Data Back. Programmet fungerte som bare det, skulle ønske broren min hadde enda mer ledig lagringsplass, men, men, jeg fikk hentet ut det viktigste Etter mye stress og tid, og 80 dollar kan jeg slappe av igjen.... Nå er det bare å formatere alt, legge inn XP og overføre alt over igjen så er jeg ferdig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå