Gå til innhold

Må jeg ha analog tuner for og ta inn kabeltv?

Anbefalte innlegg

Hei, skal kjøpe LCD og lurer litt på dette med analog og digital tuner. Jeg har kabeltv fra BKK, regner ikke med at dette er digitalt? Går nå rett fra veggen og inn på antenneuttaket på tv. Kan jeg da kjøpe en LCDtv uten analog tuner? Medfører dette problemer med instilling av kanaler o.l?

Håper noen kan hjelpe, dette kan jeg fint lite om.. :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du har kabel-TV med antennekabel rett fra TV til veggen og ikke en egen dekoder (tuner) for digital-TV mellom veggen og TV, stemmer det nok at du har analog kabel-TV.

Dersom du kjøper ny TV i dag, har den innebygget analog tuner, "vanlig" TV-mottaker. Dette kan selvsagt endre seg i løpet av det kommende året, men jeg kjenner ikke til noen TV-er på markedet i dag som ikke har det. Noen få har også digital-tuner (som ikke virker med noen av de digitale TV-tilbudene vi har i Norge) men disse har også analog tuner.

Dersom du skulle finne en TV uten analog tuner og kjøpe den, kan du enkelt koble en gammel videospiller eller en harddiskopptager mellom veggen og TV, og bruke tuneren i den. Ulempen er at du må bytte kanal med fjernkontrollen til videoen og justere lyd etc. med fjernkontrollen til TV. Og se på samme program som du tar opp. Du mister sannsynligvis også tekst-tv, da det ikke er vanlig at videospillere støtter dette.

Konklusjon? Kjøp en helt standard LCD-TV (selger bør gi klar beskjed dersom den IKKE har analog fjernsynsmottaker og den bør i så fall ikke være lisenspliktig), og plugg den til veggen på samme måte som din nåværende TV.

Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

Skal som sagt kjøpe ny tv, og ser at det med analog tuner ikke er så vanlig og nevne i "specs"

Men når noen få nevner det, blir jeg litt forvirret.. Men da er det altså slik at alle apparatene på markedet i dag har analog tuner.. det jeg lurte på.. :)

Men vurderer og digitaltuner fra bkk, så da er det vel det samme hva tv har.. Er vel ikke noe stas med 40" og analoge signal :roll:

Lenke til kommentar

Hvis de digitale signalene dine er gode, uten støy/forstyrrelser, kan det se helt greit ut - på fire meters avstand. Men for å utnytte en 40" LCD best mulig, er det en ide å ikke bare ha digital kabel-TV, men også noen HD-kanaler. Både analoge og digitale signaler vil kunne se kornete ut på nært hold, dersom de er i standard oppløsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...