stich_it Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 (endret) vet ikke om dette blir den helt rette plassen men jeg tror det blir det, venligst flytt vis ikke. jeg har lest litt på dette rundt Kringkastingsavgiften vi betaler. der står det at for å være pliktig til å betale må man ha en fjernsynsmottaker. hvordan vil dette bli for eier av tv uten digitalmottaker når det analoge bakkenettet stenges og eieren heller ikke tilegner seg utstyr for å ta inn tv sendinger på annen måte? vil eieren da være pliktig til å betale kringkastingsavgiften? han vil jo ikke lengre ha mulighet for å ta inn signaler som sender tv bilder. *edit* for å klarifisere(vis det er et ord) litt, signalet i eksempelet taes inn over tv eiers egen antenne, ikke kabelnett, satelitt eller annet. Endret 22. november 2007 av stich_it Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Så lenge loven ikke blir endret, så vil man måtte betale lisens også om man ikke har tilgang til nrk. Det er og i dag mange som føler seg urettferdig behandlet, når mange ikke får inn nrk1 engang. Og om de da kun bruker tv'en til å se på dvd, så må de likevel betale lisens. Avgiften er ikke for å se på nrk, men for å ha tv. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 21. november 2007 Forfatter Del Skrevet 21. november 2007 vel er det som er litt tingen ser du. i loven stå der fjernsynsmottaker, dvs muligheten for å ta imot lyd og bilde via mottaker i boks/tv/datamaskin eller lignende. men når det analoge nettet slukkes og man ikke lengre har den muligheten fordi det ikke sendes på en måte som gjør det mulig å ta imot et "leselig" signal på vanlige tver. da faller vel en vanlig tv som ikke har digital signaldekoder utenfor avgiftsnettet? Forskrifter om fjernsynsmottakere. før/nå må du betale uansett om du får inn nrk eller ikke for de du kan få inn et signal som du kan se på tven din. det kan du ikke lengre når de stenger det nåværende bakkenettet. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Jeg er 99% sikker på at de vil forsette med å kreve at butikkene registerer alle tv-kjøpere til registeret, også når de analoge sendingene avsluttes. Mitt ønske er å få fjernet lisensen, og heller fått nrk til å begynt med reklame som andre kanaler. Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Det vil ikke gå en krone fra meg, når det analoge bakkenettet slukkes og jeg ikke har digital mottaker. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Det vil ikke gå en krone fra meg, når det analoge bakkenettet slukkes og jeg ikke har digital mottaker. Så lenge du har tv, så må du likevel betale. NRK skal ha pengene sine uansett de. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 Det vil ikke gå en krone fra meg, når det analoge bakkenettet slukkes og jeg ikke har digital mottaker. Så lenge du har tv, så må du likevel betale. NRK skal ha pengene sine uansett de. men hvorfor skal de ha pengene sine når de ikke leverer varen sin til deg? er jo som å få regning fra telenor uten å ha abo der. jo du kunne jo hatt. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Lisensavgiften gjelder pr. dags dato tuneren og ikke hvilken teknologi man anvender seg for. Slik at de analoge tv apparatene vil bli like mye lisenspliktig i 2009 som i dag, med mindre man velger å endre forskriften. Noe jeg tviler sterkt på. Hvis man vil slippe unna avgiften, kan man få tuneren fjernet/ ødelagt på et godkjent verksted. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 er litt det jeg er ute etter her KVTL, de bytter til en teknologi som man ikke kan ta imot på dagens tver og det står i loven at man må ha en fjernsynsmottaker, det er jo noe man praktisk, teoretisk og faktisk sett ikke har lengre når de stenger den kanalen. du har ikke lengre en fjernsynsmottaker da det ikke lengre sendes tv signaler på en slik måte at mottakeren kan ta i mot fjernsyns/tv signaler. man kan klasifisere det som en signalmottaker, men man har ikke lengre mulighet for å ta inn norske tv signaler, like effektivt som plombering/destruksjon av signalmottakerenheten i en tv. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 er litt det jeg er ute etter her KVTL, de bytter til en teknologi som man ikke kan ta imot på dagens tver og det står i loven at man må ha en fjernsynsmottaker, det er jo noe man praktisk, teoretisk og faktisk sett ikke har lengre når de stenger den kanalen. du har ikke lengre en fjernsynsmottaker da det ikke lengre sendes tv signaler på en slik måte at mottakeren kan ta i mot fjernsyns/tv signaler. man kan klasifisere det som en signalmottaker, men man har ikke lengre mulighet for å ta inn norske tv signaler, like effektivt som plombering/destruksjon av signalmottakerenheten i en tv. Godt poeng, men det vil vel fortsette med vanlige analoge signaler på kabelanlegg etter at bakkenettet blir stengt. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 er litt det jeg er ute etter her KVTL, de bytter til en teknologi som man ikke kan ta imot på dagens tver og det står i loven at man må ha en fjernsynsmottaker, det er jo noe man praktisk, teoretisk og faktisk sett ikke har lengre når de stenger den kanalen. du har ikke lengre en fjernsynsmottaker da det ikke lengre sendes tv signaler på en slik måte at mottakeren kan ta i mot fjernsyns/tv signaler. man kan klasifisere det som en signalmottaker, men man har ikke lengre mulighet for å ta inn norske tv signaler, like effektivt som plombering/destruksjon av signalmottakerenheten i en tv. Godt poeng, men det vil vel fortsette med vanlige analoge signaler på kabelanlegg etter at bakkenettet blir stengt. jeg vil si det går under det å tilegne seg utstyr for å ta inn signalet på annen måte. man ja du har helt rett i det. men se bort ifra det, jeg tenkte situasjon der man tar inn signal via egen antenne og dermed mister tilbudet når man ikke har utstyr for å ta imot digitalesignaler. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Teknisk sett er det fortsatt en tuner, selv om den tar i mot analoge signaler. Uansett så tror jeg du ikke hadde kommet så langt i rettsvesenet hvis du skulle tatt det så langt, siden domstolene sjelden blander seg inn i skattene som Stortinget utferdiger. Det hele måtte kommet som en politisk endring for å kunne slippe lisens på analoge og MPEG 2 tunere dessverre. Ingen ting i veien for at man krypterte NrK også i bakkenettet fra 2009. Men det kommer ikke til å skje fordi da hadde man mest sannsynlig ikke krevd inn lisenspenger. Så spørsmålet er mer politisk enn juridisk. Du ser jo RiksTV som snurrer kulturdepartementet rundt lillefingeren for tiden også. Selv om det står kalrt i konsensjonsavtalen at man skal tilby enkeltkanalert, så har rikstv forhandlet seg bort fra dette punktet med myndighetene. Slik at Åpen kanal og Lokal TV oppfyller dette kravet fra 2009. (Nå er det også Tv2, men fra 2009 er den ikke gratis lenger.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå