Buggene Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Hei... har nettopp fått til alt stresset med ati drivere osv. Men når jeg går på system-> brukervalg-> utseende. så visual effects: Så skal jeg velge Custom for jeg har instalert compiz. men når jeg trykker der kommer det opp: The Composite extension is not available.. Så leste jeg på ett forum at jeg måtte endre noe i Xorg.Conf. Etter jeg har gjort det og skal save så kommer det opp en feilmelding der det står: You do not have the permissions necessary to save the file. Please check that you typed the location correctly and try again. Hva skal jeg gjøre for å klare å save dette? Lenke til kommentar
Decline Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Du må åpne fila som admin (su). Bare skriv "sudo gedit /etc/X11/xorg.conf", så har du plutselig lov å lagre den. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 "Admin" under linux er ikke en bruker du kan bruke, den bruker du bare til å endre filer, oppdatere systemet osv. Det finnes flere måter å gjøre det på, su er en og sudo er en annen. Lenke til kommentar
Sn3ipen Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Skal man være ekstra pirkete så heter det vell egentlig at man åpner den som root. Admin er et windows ord. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Og for å pirke enda litt til, det er ikke noe problem å bruke root-brukeren til alt mulig, det er bare Ubuntu som har disablet den. I andre distroer jeg har prøvd er det like lett å logge inn som root som en annen bruker. (Og på ubuntu er det ikke verre enn å skrive 'sudo passwd root' for å gi den et passord, og dermed enable den). Men, det anbefales absolutt ikke å bruke root-brukeren slik! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå