Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpt skolebil. Leie den ut til kjøreskoler?

Jonhei

Anbefalte innlegg

"Da hadde jo alle lært seg å kjøre med gammelt vrak hvor ingenting funker."

240 er så godt skrudd sammen at så lenge man vedlikeholder den så er den langt fra noe vrak.. Eldre biler er ofte mye enklere laget og derfor enklere å skru på osv, tør også påstå at biler fra 80-tallet i dag er langt bedre en dagens biler i 2020..

Med unntak av pappafolk så er det ikke så mange som kjøper noe særlig fancy førstebil, og da er det også som mange nevner litt aha å gå fra alt muli elekronikk til ikke abs/esp osvosv..

Som sagt så hadde jeg lett sluppet å betalt for fin kjøreskolebil, tror heller ikke det ville kosta noe mer i vedlikehold på en 240 enn en a4..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen!

Vil bare komme med en liten kommentar til de som insinuerer at det er et gammelt vrak;)

Jeg har hatt lappet i litt over ett år nå, og dette er den tredje bilen jeg eier. Det første var en Volkswagen Golf 3, 94-modell. Den andre var en Mazda 323 96-modell. Volvoen er i en helt annen klasse når det gjelder kjkøreegenskaper, kjørekomfor og bråk fra kupeen. Den er rett og slett skrudd sammen ekstremt mye bedre enn noen av de andre bilene.

Det er ikke uten grunn man ser Volvo 240'er som ofte er kjørt oppmot og lenger enn 400 000 km. Ser ikke så ofte det med for eksempel en Volkswagen eller Mazda, for ikke å si alle de pappa-bilene ala BMW, Mercedes e.l (med unntak av eldre Mercedeser).

Sittekomforten er også mye bedre enn i endel andre biler (dette er min mening). Man sitter godt, og bilen er god og fast. Noen mener at det ikke er en sikker bil å kjøre. Vel, det er nok ikke helt riktig. Bilen har for det første airbag. For det andre er dette en bil som hvis man krasjer med, som oftest alltid får minst skader av de bilene involvert i ulykken. Dette har med at så og si alt er overdimensjonert, og den tåler derfor veldig mye.

Tror også noen misforstod litt hva jeg mente. Til de som sier at kjørerlærere ikke vil sitte dag inn og dag ut i en Volvo 240. Vel, meningen var ikke at de skulle ha bilen over veldig lang tid. Kun i for eksempel noen dager, eller en uke. For eksmepel hvis bilen er på verksted eller lignende.

Men, har hvertfall sendt av gårde en mail til en kjøreskole, så får se hva de svarer.

Lenke til kommentar
Optimalt sett burde jo alle skolebiler vært gamle vrak fra 1975 hvor clutchen er type "halvautomat", bare 2. og 5. gir fungerer, bremsene funker bare på to hjul og tidvis bare på ett forhjul, styringen er seig, bilen drar kraftig mot ene siden, støtdemperene er fullstendig døde, og dekkene nedslitt og ødelagte.. :p

Da hadde jo alle lært seg å kjøre med gammelt vrak hvor ingenting funker.

.. man kunne jo risikert at den første bilen en skulle kjøre på vei ut fra oppkjøringen var av typen beskrevet over.

Optimalt sett? Det er uforsvarlig å kjøre en bil hvor "clutchen er type "halvautomat", bare 2. og 5. gir fungerer, bremsene funker bare på to hjul og tidvis bare på ett forhjul, styringen er seig, bilen drar kraftig mot ene siden, støtdemperene er fullstendig døde, og dekkene nedslitt og ødelagte.. ".

Hvorfor i alle verden skal man utsette seg for slik fare? :no:

Lenke til kommentar

Kjørelærerern min sa:

Den HMS-ansvarlige (Helse Miljø Sikkerhet) på traffikkstasjonen nekter sensorene å sette seg inn i en bil som er eldre enn 3 år. (tror jeg det var)

Hvis kjøreskolen (Olavs i Sandnes) ønsker å tilby biler som eleven og sensor kan ta oppkjøring i, så må disse være nye.

Selvsagt kunne de hatt en ny bil som kun brukes til oppkjøringer. Så kunne alle de vanlige kjøretimene blitt foretatt i Volvo 240. Men da måtte jo eleven ta oppkjøring i en uvant bil, og derfor få større strykprosent.

Som noen sa, er bilen "kontoret" til læreren. Det sa også læreren fra Olavs.

Og med så mange dårlige sjåfører som han må kjøre sammen med, er det fornuftig å ha en trygg bil. Han hadde mange artige historier å fortelle.

Lenke til kommentar
Optimalt sett burde jo alle skolebiler vært gamle vrak fra 1975 hvor clutchen er type "halvautomat", bare 2. og 5. gir fungerer, bremsene funker bare på to hjul og tidvis bare på ett forhjul, styringen er seig, bilen drar kraftig mot ene siden, støtdemperene er fullstendig døde, og dekkene nedslitt og ødelagte.. :p

Da hadde jo alle lært seg å kjøre med gammelt vrak hvor ingenting funker.

.. man kunne jo risikert at den første bilen en skulle kjøre på vei ut fra oppkjøringen var av typen beskrevet over.

må si meg litt eni her altså.. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...