Jonhei Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Hei! Har kjøpt en 93-modell Volvo 240, som har gått som skolebil frem til nå nylig. Dette er en bil med ettermontert aircondition, og alt av ekstraspeil og pedaler følger med bilen. Bilen er i perfekt stand, uten noen feil! Noen som vet om det kanskje finnes kjørskoler som er interessert i å leie bilen av meg, hvis man for eksempel har mangel på kjørebiler? Er dette noe som i det hele tatt kan være aktuelt? Ideer rundt dette mottas med takk! Med vennlig hilsen Jonhei Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Ekstremt sjelden jeg ser så gamle kjøreskolebiler. Stort sett er de maks fem år gamle. Hvert fall her i byen ... Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Synes litt synd på den som skal starte kjøreopplærigen i en gammel Volvo 240. Finnes evt. de som er veldig blå da, som vil leie en billigere bil til oppkjøring. Selv om det er en liten risk da man ikke kjenner bilen. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Hmm. Kjørerskoler konkurerer vell som regel på å ha de flotteste bilene. Bra bil=mange kunder. Så jeg tviler sterkt på at noen gidder å leie bilen din. Jeg er faktisk overrasket over at den nevnte bilen har gått som skolebil så lenge som du sier den har. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Synes litt synd på den som skal starte kjøreopplærigen i en gammel Volvo 240. Finnes evt. de som er veldig blå da, som vil leie en billigere bil til oppkjøring. Selv om det er en liten risk da man ikke kjenner bilen. Syntes egentlig ikke synd i en som øvelseskjører i en gammel 240. I eldre biler, så kjenner man når bilen sklir litt på isen, og man lærer å kjøre uten all denne elektronikken som de nyere bilene har. Når da eleven endelig får lappen, og kjøper seg et høl av en bil, uten allt mulig av elektronikk som kjøreskolebilen hadde, så har ikke eleven lært hvordan eldre biler fungerer. Jeg prøvde jo selv bremser uten ABS først etter at jeg var ferdig med lappen... Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Om du finner noen så skal du være heldig. I sandnes virker det som at jo bedre bil skolen har jo større interesse er det. De fleste leaser biler i 2-3 år for deretter å skaffe seg ny bil igjen. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Syntes egentlig ikke synd i en som øvelseskjører i en gammel 240. I eldre biler, så kjenner man når bilen sklir litt på isen, og man lærer å kjøre uten all denne elektronikken som de nyere bilene har. Når da eleven endelig får lappen, og kjøper seg et høl av en bil, uten allt mulig av elektronikk som kjøreskolebilen hadde, så har ikke eleven lært hvordan eldre biler fungerer. Jeg prøvde jo selv bremser uten ABS først etter at jeg var ferdig med lappen... Eneste obligatoriske opplæringen man har er jo en halv dag på glattkjøringsbane uansett. Lærer en god del der, men får ikke veldig mange erfaringer. Mange av bilene har knapper for å skru av antispinn, antiskrens osv. Prøvde selv både med og uten, for å lære forskjell. Kjører selv bil uten abs, antispinn, antiskrens etc. nå, noe som fungerer bra. Tenker man litt, så tester man, og prøver seg frem før man raser rundt i full fart med ukjent bil på vinterføre. Hvis man da husker ting man lærte på glattkjøringen, så går det bra. Ny bil med god komfort og kjøreegenskaper > Volvo 240 for min del. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 (endret) Så må man også huske på at kjøreskolebiler faktisk er kontoret for kjørelæreren. Tror nok han velger å sitte i en moderne bil med sikkerhetsutstyr og airbags fremfor en gammal bil uten noe, når det faktisk er forholdvis "høyrisikosjåfører" som kjører bilen ... Edit: Skikkelig idiotisk formulering på siste delen der, men jeg satser på at dere skjønner hva jeg mener. Endret 22. november 2007 av OML Lenke til kommentar
V-by Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Men så har jo kjørelæreren sitt eget sett med pedaler også da. Da kan jo kjørelæreren trykke inn bremse og klutsj, og kan avverge en ulykke... Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Selv om h*n har brems og clutch betyr ikke det at ulykken er avverget! Bare det å være uten ratt er kritisk i en sånn situasjon. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Jeg er sikker på at en god del kjørelærere kunne kjørt landet på langs fra passasjersetet uten særlig problem. Rattet er jo der, bare at det er litt lengre unna enn normalt. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Svein svendesen trafikk skole i bærum eller hvor det er har BMW M5 og Mitsubishi lancer EVO 7 som skolebiler... Har sett dem på veien, men det er faktisk ganske lenge siden nå.. Lurer på om de har ettermontert pedaler i dem? Du kan jo høre om svein vil kjøpe 240`en din?? mohahahaha Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Svein svendesen trafikk skole i bærum eller hvor det er har BMW M5 og Mitsubishi lancer EVO 7 som skolebiler... Har sett dem på veien, men det er faktisk ganske lenge siden nå.. Lurer på om de har ettermontert pedaler i dem? Det er jo stort sett det eneste kravet til en kjøreskolebil utenom ekstra speil da Lenke til kommentar
citronen Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Kort og enkelt svar: - Skriv en tre linjer på et ark, om hvem du er, hva slags bil du har, og at du vil leie den ut - lever den på alle kjøreskolene i nærmiljøet ditt. Selv tok jeg lappen for et halvt år siden, med en mondeo mk 1 fra 1994. Ser ikke helt den store forskjellen. Igjen snakker vi Horten, og ikke blærum. Mondeo banker både M3 og Z3 i min bok. Kanskje du har funnet en greie du kan tjene noen kroner på. (og gratis bensin hvis de klistrer logoen på bilen). Haggiz Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Svein svendesen trafikk skole i bærum eller hvor det er har BMW M5 og Mitsubishi lancer EVO 7 som skolebiler... Har sett dem på veien, men det er faktisk ganske lenge siden nå.. Lurer på om de har ettermontert pedaler i dem? Du kan jo høre om svein vil kjøpe 240`en din?? mohahahaha Lite offtopic-innspill: Her på Gjøvik har vi også Svein Svendsen kjøreskole. De har en BMW X5, en Mitsubishi Evo, Audi S3(?), og sikkert noe annet snaskens og. Disse bilene har såvidt jeg vet ettermonter både speil og pedaler, så godeste Svendsen har nok penger å rutte med. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Jeg har til gode å se en skolebil som er mer enn 3 år. Gjerne er det finere audier, golf med stor motor osv. Egentlig tull, fordi en selv betaler for det. Man trenger ikke en svært sportsbil for å lære å kjøre bil. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Fy faan, hadde aldri satt meg inn i en EPA kjøreskolebil... Lenke til kommentar
Golito Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 jeg hadde glatt kjørt en 240 som kjøreskolebil hvis det medførte at jeg fikk lappen billigere.. Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 Fy faan, hadde aldri satt meg inn i en EPA kjøreskolebil... Det viktigste er vel at du lærer å kjøre bil,ikke hva slags bil du kjører ?? Bærums-argument.... Lenke til kommentar
gxi Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 (endret) Optimalt sett burde jo alle skolebiler vært gamle vrak fra 1975 hvor clutchen er type "halvautomat", bare 2. og 5. gir fungerer, bremsene funker bare på to hjul og tidvis bare på ett forhjul, styringen er seig, bilen drar kraftig mot ene siden, støtdemperene er fullstendig døde, og dekkene nedslitt og ødelagte.. Da hadde jo alle lært seg å kjøre med gammelt vrak hvor ingenting funker. .. man kunne jo risikert at den første bilen en skulle kjøre på vei ut fra oppkjøringen var av typen beskrevet over. Endret 23. november 2007 av jonepet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå