Gå til innhold

Bedre objektiv til D40?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gulstikket kommer sannsynligvis av at vanlig glødepærer avgir et gult lys. I auto hvitbalanse kan dette gi litt gule bilder. Sett hvitbalanse til "incandescent" (symbol lyspære) og prøv igjen. Eventuelt kan du sette hvitbalansen helt manuelt for å treffe enda bedre, eller ta bildene i RAW (NEF) og juster hvitbalansen i ettertid i et fotoredigeringsprogram.

Lenke til kommentar

Fargestikk kan fikses i etterbehandlingsprogram selv ved bruk av JPG filformat, så ikke se på det som en forpliktelse å bruke RAW.

Mitt tips er å bruke JPG (eller RAW hvis du vil det, men det er jo mer stress også) og automatisk hvitbalanse (så slipper du å bytte "symbol" så ofte). Det gjør jeg, og har funnet en enkel metode å fjerne grønnstikket min 350D lager. Det er forresten veldig kraftig, og har ødelagt mange av mine tidligere bilder før jeg var klar over at det var fargestikk i bildet.

Lenke til kommentar

Mulig du trenger en mer lyssterk linse, men vil aller helst anbefale en ekstra blitz. SB-400 er en kjekk liten sak som du kan vende 90 grader oppover i taket så du ikke får denne flombelysningen! Amatørmessig sagt så ser det ikke ut som et blitzbilde! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...