cybervision_ Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Har et Nikon D40 som jeg knipser litt med, men opplever at jeg ikke kan ta bilder innendørs uten at de får skikkelig gulstikk og blasse farger. Blits kan jeg jo bruke, men det blir overdrevent og lysende med overeksponering og ujevn lysfordeling. Vil det hjelpe å kjøpe en linse som er bedre? Bruker kit-linse. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Gulstikket kommer sannsynligvis av at vanlig glødepærer avgir et gult lys. I auto hvitbalanse kan dette gi litt gule bilder. Sett hvitbalanse til "incandescent" (symbol lyspære) og prøv igjen. Eventuelt kan du sette hvitbalansen helt manuelt for å treffe enda bedre, eller ta bildene i RAW (NEF) og juster hvitbalansen i ettertid i et fotoredigeringsprogram. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Fargestikk kan fikses i etterbehandlingsprogram selv ved bruk av JPG filformat, så ikke se på det som en forpliktelse å bruke RAW. Mitt tips er å bruke JPG (eller RAW hvis du vil det, men det er jo mer stress også) og automatisk hvitbalanse (så slipper du å bytte "symbol" så ofte). Det gjør jeg, og har funnet en enkel metode å fjerne grønnstikket min 350D lager. Det er forresten veldig kraftig, og har ødelagt mange av mine tidligere bilder før jeg var klar over at det var fargestikk i bildet. Lenke til kommentar
eb81 Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Mulig du trenger en mer lyssterk linse, men vil aller helst anbefale en ekstra blitz. SB-400 er en kjekk liten sak som du kan vende 90 grader oppover i taket så du ikke får denne flombelysningen! Amatørmessig sagt så ser det ikke ut som et blitzbilde! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå