Buggene Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Hei..jeg har nettopp insdtalert Ubuntu 7.10 Første gang jeg starta opp maskinen kom det en pop-up lignende ting, at ufrie drivere måtte aktiveres eller noe i den dur. Så jeg går inn og trykker for å aktivere. Da kommer det: The software source for the package xorg-driver-fglrx is not enabled. Hva må jeg gjøre for å få denne til å fungere. Har vært borti linux før så kan litt med terminal osv.. Men dere kan godt guide meg gjennom dette på en rolig måte, for jeg er ikke så erfaren. Har en laptop med ATI Mobility radeon x1600 512mb, viss det er til noe hjelp:) Lenke til kommentar
Decline Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Virker som de nødvendige repositoriene ikke er slått på. Altså serverne pakkene blir lastet ned fra. Antakeligvis installerte du Ubuntu uten å være koblet til nettet... Bare gå på "Software Sources" i System-menyen øverst, der kan du enable repositoriene. Og kanskje gjerne disable cd-romen, så du slipper putte inn den for å søke igjennom hver gang Lenke til kommentar
Buggene Skrevet 21. november 2007 Forfatter Del Skrevet 21. november 2007 Fikk det nettopp til, men takk for svar:) Nå har jeg ett nytt problem Skal forandre noe i xorg.conf fila, men når jeg trykker save kommer det opp: You do not have the permissions necessary to save the file. Please check that you typed the location correctly and try again. Hva skal jeg gjøre da? Bli root eller noe? Lenke til kommentar
huf Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Ja. sudo gedit /etc/X11/xorg.conf Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Fikk det nettopp til, men takk for svar:) Nå har jeg ett nytt problem Skal forandre noe i xorg.conf fila, men når jeg trykker save kommer det opp: You do not have the permissions necessary to save the file. Please check that you typed the location correctly and try again. Hva skal jeg gjøre da? Bli root eller noe? du kan skrive sudo gedit /path/to/xorg.conf Men installerer du via restricted driver-greia, trenger du ikke det Lenke til kommentar
Buggene Skrevet 21. november 2007 Forfatter Del Skrevet 21. november 2007 Fikk til det jeg skull nå tusen takk.. MEn nå har jeg ENDA ett problem.. Når jeg går på system--brukervalg--utseende--visual effects og velger custom eller extra så kommer det opp: Desktop effects could not be enabled.. Hva kan dette være? Lenke til kommentar
Decline Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Er de nye driverne slått på da? I xorg.conf , står det: Driver "vesa" eller: Driver "ati" eller: Driver "fglrx" ?? Sistnevnte skal vel være rett. Og ja, du må vel også installere xserver-xgl Lenke til kommentar
Buggene Skrevet 21. november 2007 Forfatter Del Skrevet 21. november 2007 Det står : Section "Device" Identifier "Generic Video Card" Driver "fglrx" Busid "PCI:1:0:0" Så det er vel rett siden det står fglrx.. Noen som vet om en annen grunn? Lenke til kommentar
Decline Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Har du installert xserver-xgl som jeg skrev da? Lenke til kommentar
Buggene Skrevet 21. november 2007 Forfatter Del Skrevet 21. november 2007 (endret) hvordan gjør man det da:P? Fant det ut forresten:P søkte bare på google.. Endret 21. november 2007 av holyole Lenke til kommentar
Decline Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 ...og fikk du da Compiz Fusion til å fungere? (om noen skulle lure: for å installere xserver-xgl, bare gå på "legg til/fjern", eventuelt skriv i terminalen "sudo apt-get install xserver-xgl") Lenke til kommentar
Buggene Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 Nå fungerer det fint ja:) Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Må man fortsatt ha XGL til ATI-driverne? Trodde de hadde kommet med AIGLX til nå. Vel for vel holde meg til Radeon-driveren da... Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Hvis du legger inn de aller nyeste fglrx driverne tror jeg AIGLX skal fungere, har ikke testa de aller nyeste enda, kom vel i dag eller i går. De forrige skal også fungere, men ikke med kernel 2.6.23 (tror jeg det var). Ubuntu har derimot ikke disse driverne i repo, men de ati-driverne som kom før de med AIGLX tror jeg. Går du på ati.amd.com og laster ned skal nok AIGLX fungere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå