Gå til innhold

Ati driveren min fungerer ikke i restricted drivers

Buggene

Anbefalte innlegg

Hei..jeg har nettopp insdtalert Ubuntu 7.10

Første gang jeg starta opp maskinen kom det en pop-up lignende ting, at ufrie drivere måtte aktiveres eller noe i den dur. Så jeg går inn og trykker for å aktivere. Da kommer det:

The software source for the package

xorg-driver-fglrx

is not enabled.

Hva må jeg gjøre for å få denne til å fungere. Har vært borti linux før så kan litt med terminal osv..

Men dere kan godt guide meg gjennom dette på en rolig måte, for jeg er ikke så erfaren.

Har en laptop med ATI Mobility radeon x1600 512mb, viss det er til noe hjelp:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som de nødvendige repositoriene ikke er slått på. Altså serverne pakkene blir lastet ned fra. Antakeligvis installerte du Ubuntu uten å være koblet til nettet...

Bare gå på "Software Sources" i System-menyen øverst, der kan du enable repositoriene. Og kanskje gjerne disable cd-romen, så du slipper putte inn den for å søke igjennom hver gang ;)

Lenke til kommentar

Fikk det nettopp til, men takk for svar:)

Nå har jeg ett nytt problem

Skal forandre noe i xorg.conf fila, men når jeg trykker save kommer det opp:

You do not have the permissions necessary to save the file. Please check that you typed the location correctly and try again.

Hva skal jeg gjøre da? Bli root eller noe?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Fikk det nettopp til, men takk for svar:)

Nå har jeg ett nytt problem

Skal forandre noe i xorg.conf fila, men når jeg trykker save kommer det opp:

You do not have the permissions necessary to save the file. Please check that you typed the location correctly and try again.

Hva skal jeg gjøre da? Bli root eller noe?

du kan skrive sudo gedit /path/to/xorg.conf :)

Men installerer du via restricted driver-greia, trenger du ikke det :)

Lenke til kommentar

Hvis du legger inn de aller nyeste fglrx driverne tror jeg AIGLX skal fungere, har ikke testa de aller nyeste enda, kom vel i dag eller i går. De forrige skal også fungere, men ikke med kernel 2.6.23 (tror jeg det var). Ubuntu har derimot ikke disse driverne i repo, men de ati-driverne som kom før de med AIGLX tror jeg. Går du på ati.amd.com og laster ned skal nok AIGLX fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...