Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

2 DHCP servere på samme nettverk


Anbefalte innlegg

2 DHCP servere på samme nettverk, går det?

 

man må jo sperre slik at den ene serveren ikke gir ut til de mac-adressene som den andre skal håndtere.

 

dette på grunn av å slippe å strekke 2 kabel sett.

 

 

eller er det noen måte å route de forskjellige til de riktige routeren?

uten å sette fast ip og gateway.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom man setter opp MAC-adressene i hver enkelt server kan man spesifisere IP, subnet, gateway og en del andre innstillinger. Kan dette hjelpe?

 

Dvs, man setter opp maskin 1 på DHCP server 1, og maskin 2 på DHCP server 2. Deretter kan man dele ut forskjellig informasjon til maskinene, og dermed bestemme gateway.

 

Hvilken DHCP server skal du bruke forresten?

Lenke til kommentar
vlan? ville ikje det vært en mulighet?

 

 

hmm har ikke vært inne på det området før.

aner ikke hvordan det funker eller settes opp.

 

Noe hjelp?

 

nå så er det:

Wlan 5 enheter

Lan 6 enheter

 

av forskjellige utstyr.

 

har en D-Link 635 og en Linksys WRT300N til disp.

Endret av SnurrDass
Lenke til kommentar

det som er tanken er å dele det nettet jeg har i 2 eller 3.

 

Har 2 enheter som trenger konstant nett tilgang uten forstyrrelse.

 

jeg vil nå invistert i en NAS i stede for filserveren min.

 

har ikke tenkt meg ut noen server en da.

har en litt eldre P3 maskin som støver ned og tenkte på en Linux.

 

hmm har lite peiling på Nettverk da men....

 

dette er en ilusjon av hvordan det ser ut i dag.

ganske simpelt nettverk

Endret av SnurrDass
Lenke til kommentar
Men hvorfor må du ha to separate nettverk?

 

Og hvilken type tjeneste/netttilgang er det som er viktig for DB1 og DB2?

 

Dreambox

trenger jeg å si mer.

 

viktig at de får den trafikken de må ha....

 

Det var det eg tenkte ja :)

 

Personlig har eg tre dreamboxer på mitt nettverk uten at eg noen gang har

hatt noen problemer med trafikken. Nå er eg ikke akkurat noen storforbruker

av båndbredde, men trafikken som går til dreamboxene er uhyre minimal.

 

Har du hatt noen problem med det enda eller tror du det kan bli et problem?

 

Det enkleste alternativet her vil være å kjøpe en litt "dyrere" router en vanlig

som har QoS funksjon som kan prioritere trafikk på de portene dere bruker

over alt annet. Alt annet kan bli litt overkill.

Lenke til kommentar

2 DHCP servere på samme nettverk - ja, viss det ikke er samme nettverk ;)

 

Har du to routere, så er dei strengt tatt ikkje på samme nett - og du har bare ein DHCP server pr nettverk. Men viss du skal ha to aktive DHCP servere i samme (sub)nett - så må dei enten ha lik konfigurasjon, eller være eksplisitt satt opp til å betjene spesifikke og ulike klienter. DHCP klienter sender en del informasjon til serveren som du kan bruke til å bestemme hvilke instillinger som skal sendes i retur (om noen i det hele tatt).

Lenke til kommentar

jeg skjønner ikke helt greia her..

du skal ha 1 kabel i gjennom huset...

tanken med å ha to dhcp servere er for å få mer effektiv båndbredde i huset??

(dette skjønner jeg ikke.. forklar hvordan dette blir bedre... er det at du vil prioritere netttraffikk?? i så fall er det ikke stort poeng å segmentere det lille lokale nettverket ditt... du har flust med båndbredde lokalt... ditt problem er netttilgangen ikke sant? hva slags hastighet har du på LANet? Wlan 5 enheter ??

Lan 6 enheter?? det var da veldig mange bokser for det nettverket der.. jeg slenger meg på "nomore" sin anbefaling... flaskehalsen din er netttilgangen.. det er der du bør gjør noe... linux router med båndbreddestyring vil nok hjelpe)

 

hvis du skal ha to dhcper må du skille nettverkene enten med vlan eller routere

en dhcp klient sender broadcast meldinger som når alle på nettverket om ikke en boks stopper dem.

om to dhcp servere står i samme nettverk, vil de konkurere om å svare først.

Endret av thor918
Lenke til kommentar

nei jeg har ikke sagt at jeg skal ha 2 DHCP servere.

men hva er mulighetet til å splitte nettet i 2 separate på samme fysiske nett.

 

tingen er at jeg har 2 DB.

jeg deler nett med 2 naboer.

når de laster ned torrenter og alt mulig så hender det at DB detter ut.

det vil jeg at ikke skal skje, uansett,

begge routerene mine støtter QoS men synes ikke de er bra nok.

har skjedd at DB mister connection når det går for fult.

 

så det jeg tenkte var å dele nettet i to så DB har 1 pri uansett.

 

tingen er at hvis man deler nettet i to så får ikke nettet tilgang til hverandre.

hadde vært fint om DB hadde fått kontakt med server for eksempel.

men vet ikke om det las seg gjøre.

 

er ikke så flink med nettverk så håper på litt hjelp.

Endret av SnurrDass
Lenke til kommentar

Tviler på at det er selve nedlastingen så gjør det,heller at routeren streiker/feil oppsett i DBen så du mister kontakt.

Kjenner en som har 5 DB boxer på et lokalt nettverk (har 2 selv + naboer)og har ingen problemer selv med max nettbruk(0.8 Mbit linje inn).DB serveren står ikke på lokalnettet.

 

Tipper det er heftig bittorrent bruk som kneler routeren din.

Endret av taz
Lenke til kommentar

Eg tror også det er stor båndbreddebruk som ødelegger. Problemet oppstår nok når routeren ikke klarer å prioritere DB fremfor annet. Det vil da heller ikke hjelpe om de står på to forskjellige nett, da trafikken vil belaste routeren uansett og resultatet blir det samme.

 

Som eg nevnte vil eg tro en kraftigere router som faktisk klarer å prioritere mye trafikk skikkelig. Enhver router klarer å prioritere nettsurfing fremfor epost, men når det kommer til virkelig mye trafikk må man ha litt kraftigere.

 

Evnt kan du sørge for å begrense trafikken før routeren, enten ved hjelp av en annen router med båndbreddebegrensning, eller via programvare på PC-en til naboen(netlimiter for eks).

 

Personlig har eg investert i en kraftig og fleksibel brannmur og har ingen problem ved full belastning(flere nedlastinger + DB). Dersom det faktisk er et problem for deg ville eg sett i denne rettning, evnt kastet ut naboen dersom vedkommende ikke kan redusere belastningen.

Lenke til kommentar
Personlig har eg investert i en kraftig og fleksibel brannmur og har ingen problem ved full belastning(flere nedlastinger + DB). Dersom det faktisk er et problem for deg ville eg sett i denne rettning, evnt kastet ut naboen dersom vedkommende ikke kan redusere belastningen.

 

hva heter den ?

Lenke til kommentar

Om DB'ene ikke trenger å ha tilgang til internett så kan du jo gjøre det lett.. enten dra en krysset nettverks kabel mellom dem og kjøre på faste ip'er.

Om du vil at dem skal ha tilgang til lokal server så kan du sikkert kjøre 2 nettverks kort i den, og kjøre det kortet + DB'ene på egen switch (+ faste iper på alt der, om du ikke har noe aktiv dhcp på det nettverket).

 

I huset her har vi selv 2 DB'er, nok av PC-er og 3 servere.. hvor den ene står å laster ned ifra dc++ og torrents 24/7 omtrent.

Alt er koblet på samme nett, og som router bruker jeg en pentium 1 pc som kjører ipcop.

 

Har aldri hatt problemer med at DB'ene detter ut.

Lenke til kommentar

Forslag: en utrangert pc med 3 nettverkskort som du kjører Linux/BSD brannmur på (f.eks M0n0wall som kan fungere som router og DHCP server blant annet). Så kan du sette pri på nettverkskortet som går inn i Dreambox delen av nettet, og lavere pri på det andre nettverkskortet naboene dine henger på.

Lenke til kommentar
Forslag: en utrangert pc med 3 nettverkskort som du kjører Linux/BSD brannmur på (f.eks M0n0wall som kan fungere som router og DHCP server blant annet). Så kan du sette pri på nettverkskortet som går inn i Dreambox delen av nettet, og lavere pri på det andre nettverkskortet naboene dine henger på.

 

ja den siste der er jo en mulighet.

har faktisk en gammel p3 stående. mulig at den fungerer enda?

hvodan er det med å kjøre Linux uten HDD.

hvis man kjøper en minne penn eller noe. går det ann å boote på den? tenkte på støy og slikt. har ikke så mange muligheter å plassere den, og hva med å administrere den uten skjerm, tastatur og mus?

Lenke til kommentar
Forslag: en utrangert pc med 3 nettverkskort som du kjører Linux/BSD brannmur på (f.eks M0n0wall som kan fungere som router og DHCP server blant annet). Så kan du sette pri på nettverkskortet som går inn i Dreambox delen av nettet, og lavere pri på det andre nettverkskortet naboene dine henger på.

 

ja den siste der er jo en mulighet.

har faktisk en gammel p3 stående. mulig at den fungerer enda?

hvodan er det med å kjøre Linux uten HDD.

hvis man kjøper en minne penn eller noe. går det ann å boote på den? tenkte på støy og slikt. har ikke så mange muligheter å plassere den, og hva med å administrere den uten skjerm, tastatur og mus?

 

moonwall har webadmin. du konfigurerer alt gjennom web.

det vil si du trenger ikke skjerm, tastatur eller mus på moonwallserveren.

 

"tråden for oss med "PC" router/firewall"

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=813131

Endret av thor918
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...